Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettagility-freestyle-mm
Läst 1612 ggr
GabbiesK
0

Träna lydnad

Funderar på att börja träna lydnad med min sheltie på brukshundsklubben här i Västerås. Doch är hon redan 4 år och 6 månader kommer väl att vara nästan 5 innan det är dags då alla kurser redan är fylld inför hösten. Min fråga är om det är för sent att börja vid den åldern?

emma93
0

Jag tycker att det kan vara en fördel att börja med en lite äldre hund. Jag började med lydnad och agility med en av mina när han var 6 år. Vi var då redan rejält samkörda rent allmänt, hade inte problem med att han eldade upp sig pga att han var i tonåren eller liknande. Vi hade otroligt roligt helt enkelt:) och kunde koncentrera oss på enbart lydnaden. Han var jätteduktig, men vi tävlade aldrig (berodde på matte:)).

Så stort lycka till och hoppas att du börjar träna lydnad!

/emma93

Rustibuss
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag tycker inte heller att det är försent, men varför har du inte tränat lydnad tidigare? Har du gått några kurser med din hund innan som valpkurs odyl?

Du och din hund kommer att tycka det är jättekul att åka till bruks och träna. Hundarna tycker det är så kul, när man närmar sig brukshundklubben så märks det på en gång att de vet vart man är på väg. Nu är jag med i tre olika brukshundklubbar,  men det spelar ingen roll för Diablo är överlycklig när han vet vart vi är på väg.  Lycka till det går nog jättebra för Sheltien är för det mesta lyhörd på sin ägare. Lycka till!

Medarbetare för Welshponny ifokus

GabbiesK
0

#2 jag har varit lite inne på agilty tidigare men det tycker inte min hund är roligt alls, först nu jag börjat intressera mig för lydnad. Valpkurs har vi inte gått för jag fick henne först när hon var 1 år och 6 månader, hon bodde i en annan familj där det inte funkade fram till dess.Hon är väldigt lydig i vardagen, springer aldrig ifrån mig när hon är lös, lyssnar alltid på inkallning osv.

Rustibuss
0

Det går nog bra för er och lydnad är roligt för er båda, även om hon är lydig redan nu.

Glad

Medarbetare för Welshponny ifokus

dogg
0

Hej! Ett tips som du kan börja med redan nu finns säkert några aktiva som du kan hänga på eller om du hittar en kurs är rallylydnad. Jag började med tävlingslydnad med min sheltie men både han och jag tyckte att det var för stelt och så. Rallylydnaden är mycket roligare och det är avancerat för den som inte tror det att hålla ordning på sig själv, hunden och skyltarna. Man får jättebra kontakt med hunden och nu är det ju en officiell sport också så att det går att tävla. Sökte snabbt på Västerås och hittade inte rallylydnad just men detta hittade jag kanske något att prova i höst?? Då får du se vilka aktiviteter som kan passa din sheltie och du kan säkert fråga de andra om rallylydnad, tävlingslydnad mm och få prova på! http://www.glanna.se/Kurser/Aktivitets.html. Lycka till!

GabbiesK
0

#5 Tack för tipset! Men vart ligger det någonstans? Tyckte det var jättesvårt att hitta på sidan..

dogg
0

Hej, det står Erikslund i Västerås, här får du mer info:http://www.glanna.se/Kurser/praktisk_info.html och vill du ha mer info kan du ju maila eller ringa: på telefon: 070-347 93 04 eller via e-post: info@glanna.se.

Hittade den här länken http://www.glanna.se/Kurser/Om_mig.html Men det var en rörig hemsida det håller jag med om!! Känner inte till dem själv tyvärr men förhoppningsvis kan kurserna vara bra och roliga att gå!