Är detta beteende vall instinker?
Min Teddie 7,5 månader ska springa ioch leka med alla cyklar och alla som springer. han blir inte arg utan tycker det är jätteroligt.
När det är barn el massa folk/hunderspringer han runt runt dem, han nafsar mig i bakbeben på byxor och skor och han gör det på
barn och andra också, speciellt om man springer el ibland när jag dansar hemma.
Detta är väl hans vallinstinkter va?
Verkar som han har mkt vall i sig, har jag rätt?
Med vänliga hälsningar miss Anna Jolene Sue :-)
sådär höll min pojke på också när han var runt 7 månader. om det är vallinstinkt eller inte vet jag dock inte :)
min pojke har slutat iaf :)
Min har alltid varit sådan ska jaga allt som går fort hehe
http://beautywithsofia.wordpress.com/
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Min pojke gjorde precis samma som liten och kan göra det ibland än idag även fast jag tränat honom i att man inte ska nafsa etc.
Om barn, eller jag för den delen, springeroch leker och när du slutar så kan han försöka nafsa som för att få igång en igen.
För mig låter det som att det är vallningen som kommer fram. Men jag har inte jättemycket erfarenhet av just vallhundar så jag skulle inte säga säkert. Oavsettsålåter det som något de flesta shelties, speciellt unga, hållt på med.
Ja han har hållt på på med det sen jag fick honom vid 8v :-)
Med vänliga hälsningar miss Anna Jolene Sue :-)
Jag vill påstå att ja, detta är absolut vallningsinstinkter. Min hund (6 år) är likadan. Vi har nu varit på vallningskurs vid två tillfällen och instruktören sa rakt ut att han har väldigt mycket vall i sig.
Det ska också tilläggas att det på första kurstillfället var kanske 12-13 sheltisar som testade vallning - av dem var det två (2) som inte verkade ha något intresse. Övriga började valla - en del genast, andra efter en del tvekan. Och alla tyckte ju att det var vansinnigt kul, förstås …
Jag rekommenderar starkt att man testar, för sheltisar i fårhagen är en underbar syn. Man måste dock se till att hitta en instruktör som förstår sig på dem, för de vallar inte som en border collie gör utan har sitt eget sätt, med mer skall och närkontakt.
Om du, liksom jag, tycker att det är "lite" irriterande med en skällande och nafsande sheltie runt fötterna när du går, kan du försöka lugna honom genom att dirigera honom lite - skicka honom framåt, säg till honom att stanna eller ligga, styr ut honom i större cirklar. Jag tror att det är bättre att försöka sätta hunden "i arbete" och försöka styra upp beteendet eftersom det är naturligt, snarare än att försöka släcka ut det. Nej, jag är inte expert på sånt här, men det är vad jag tror.