Sheltie iFokus

Sheltie

Etikett: allmänt
Läst 1224 ggr
Mojma
0

Hur ser era dagar ut med era Shelties?

… Tänkte kolla här hur era dagar med era välmående shelties ser ut. Vore bra att veta. Så kanske man får lite fler ideer också.

Hur bor ni? Om ni går i stan, tål era hundar att gå bredvid bilväg osv utan att bli tokiga (valliga) Vad gör ni med era hundar? Hur ser en typisk vardag ut? Aktivering? Hur mycket motion i tid ca / dag? :)

Sofiatinnert
0

vi bor halv stan haha det e inte riktigt stan men definitivt inte landet det e mycket liv å rörelse här =)

Min sheltie är 6 månader och vi går ut ganska många gånger om dan varav 2 långa promenader än så länge. hon tycker inte om cyklar, skateboards mm de går fort å låter läskigt så ibland kan hon bli helt hysterisk å ska efter dom men återhämtar sig fort. hon har en kompis i samma ålder som hon leker med ett par timmar om dagen, passiv träning nere på torget sen har vi kurs en gång i veckan sen e det de vanliga vardagslydnaden annars e vi ganska lata faktiskt haha =) det e mycket gos å mys här hemma =)

http://beautywithsofia.wordpress.com/

Ressu
0

Eftersom vi bor i villa ute i en liten by på landet så har vi vår gård inhägnad, sålänge det är tillräckligt varmt ute så får hundarna komma och gå som de vill (mellan inne och ute). Aktiveringen / dag så varierar mellan agility, lydnad, viltspår och vanliga promenader. Dock är våra hundar anpassningsbara så de kräver inte aktivering varje dag, de kan ta det lugnt och "slappa" en dag eller två mellan =)

// Ressu
kennel Westtorpets

-medarbetare på Cocker spaniel iFokus

ahlbergaren
0

Jag bor på bondgård ute i skogen. Även fast jag miljötränat både i stan och andra platser sedan min hund var valp kan han inte gå längs en trafikerad väg, inte heller möta eller se någon entaka bil på grusväg utan att bli hysterisk och göra utfall mot/försöka jaga bilarna. Detta är vårt största problem som vi kämpar med varje dag. Tvivlar på att det är vallningsinstinkten som ligger bakom detta då han är väldigt nervös, rädd och stressad även i vardagen och då vi möter andra hundar, ser fåglar osv… (Har tyvärr lite samma problem som du beskriver i en annan tråd…)

Under 6 månader bodde jag i en lägenhet i stan med honom - Det var en mardröm, mer än så orkar jag inte gå in på det just nu.

Jag gör nån liten aktivitet varje dag. Klickertränar en hel del, tränar rallylydnad, tävlingslydnad och lite freestyle. Han är en underbar hund att träna med, om man lyckas hålla honom "lagom" aktiv. Agility funkar inte p.g.a stressen.. Försöker viltspåra en del, men utan större framgång… Vi går 1 långpromenad per dag och ibland cyklar vi och min hund låter jag då dra lite. Han får oftast springa lös… men då måste jag ha 100% koll på att det inte finns någon trafikerad väg i närheten. Promenaderna är ca. 1,5-2 h långa. Övrig tid strosar hundarna runt på gården eller sover & myser :)

Kitten86
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag bor ute på landet men försöker se till att åka in till stan för promenad etc åtminstonde 1 ggr/vecka. Just nu åker vi även iväg till klubben och tränar agility 1 ggr/vecka.

Annars så är tomten, ganska stor, inhägnad där hundarna får vara så mycket de vill. Sen blir det ca 4 promenader om dagen varav åtminstonde 1 längre promenad om ca 40 min - 1,5 timme (beroende på hur dagen ser ut i övrigt). Jag brukar även blanda in lite annan träning såsom trick, spårning, bära väska, dra etc.
Min sheltie ÄLSKLAR att jobba och uppskattar inte att vara "lågaktiv" för många dagara i rad - då aktiverar han sig själv med varierade resultat för min del Obestämd