Inavelsgrad?
Nu har jag kollat avelsdata. Min hund är inavelsgrad 2,8 % om jag förstått och gjort rätt. Jag skrev in min hunds regnr och då kom han upp & det stod då 2,8 % inavelsgrad. Är detta av betydelse eller ej? Det är så låg % och jag vet ej vart man drar gränsen. Någon som vet något om detta? Tack på förhand !
(Åh jobbigt, nu skrev jag en lång text som jag lyckades slarva bort. Men jag ska försöka skriva det igen.)
Inavelskoefficienten anger hur stor del av avkommans gener som blivit dubblerade genom föräldrarnas släktskap, detta räknat över ett visst antal generationer.
Bra att tänka på är att avelsdata endast räknar ut inavelskoefficienten över 5 generationer och om du skulle räkna den över 10 istället skulle kanske siffran se annorlunda ut.
Ja 2,8% är ganska lågt.
SSSKs krav för valphänvisning är kullens inavelsgrad ej överstiger 6,25%, motsvarande en kusinparning.
Och i RAS för sheltie är ett av målen att hålla inavelsgraden under 2,5%.
"Det är av mycket stor vikt att bibehålla och helst öka rasens genetiska variation. Ett målinriktat och långsiktigt arbete för att sänka inavelsgraden skall inledas. Inavelsgraden bör ligga under 2,5%."
Enligt SKK är det inte tillåtet att para helsyskon eller förälder och avkomma med varandra, vilket skulle ge inavelsgrad 25%.
Enligt jordbruksverket finns regler och lagar angående vilka djur som får användas i avel men det kan vara svårt att hitta en exakt definition ibland. Men viktigt att tänka på är att det står "Hundar och katter får inte användas i avel om …. parningskombinationen utifrån tillgänglig information ökar risken för sjukdom eller funktionshinder hos avkomman" och att para så närmre än kusiner ökar krafitgt den risken.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hej du kan gå in på Svenska Shetlands Sheepdog Klubben tryck på Avel och sedan trycker du Avelsstrategi för Shetlands Sheepdog.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hej och tack det var bara det jag undrade om detta var katastrof eller ej men jag hade sökt lite innan också och det verkade ej som att en sådan här låg inavelsgrad ska vara något som kan påverka mentaliteten. Så tack för bra svar!