Flyga med sheltie valp
Undrar lite hur det gått för er att flyga med eran valp ? och hur stor är chansen att valpen vid 8 veckor är förstor för buren ?
Ska nämligen hämta en valp i nov och står i valet och kvalet mellan bil och flyg bilresan tar om man kör snabbt 7 timmar och när valpen ska tillbaka lär det ta massa extra tid mendans flyg endast tar 1 timme! tiknamns förlag tas i mot när jag har ruskit dålig fantasi
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Har man en bra bur så ska den inte gå sönder. Speciellet då det är en valp. Jag har tagit hund från två olika länder med över 5 timmar resväg. Dessa hundar var unghundar och av en väldigt stor ras. Bra bur och jag kände mig helt trygg då jag satt i planet och hunden i sitt lastutrymme.
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
#1 okej jag vill ju ha valpen i kabinen annars tar jag bil därför jag undrar men jag har ju ingen erfarenhet hur stora dom är när dom är runt 8 veckor :P sen vet jag att det kan skilja rätt rejält mellan olika valpar
Det är har jag för mig hela buren och vikt som räknas ihop. Men i dagensläge är det flera bolag numera som säger nej till hund. Men det finns dock flera som tar hund i kabinen än i dag.
#3 jo jag har pratat med sas så jag vet vikt och mått därimot vet jag ju inte vikt och mått på sheltien och vad som är smidigast :) bur eller flyg
"Djuret får väga max 8 kg inklusive bur eller väska som passar in under stolen framför inne i kabinen. Måtten på väskan/buren får ej överstiga 43x31x20 cm. Väskans storlek måste vara rymlig nog så att djuret kan stå upp och ligga ner bekvämt. Två djur av samma storlek kan fraktas i samma väska/bur om den totala vikten eller storleken på väskan/buren inte överskrids. Under hela resan måste buren/väskan vara stängd och placerad under sätet framför dig."
Nu vet jag inte vilket flygbolag du ska flyga med, men jag skulle gissa att alla har liknande regler.
Medarbetare på Australian shepherd
Bloggar om hunderiet
Prata med uppfödaren till din valp, h*n borde kunne ge dig bra riktlinjer.
#4 Jag tror inte hon väger mer än 2-3 kg.
Bloggar om hunderiet
Olika bud från olika bolag,,,men som du sa i det stora hela stämmer det mellan bolagen..
Så härligt att flyga med en liten vovve. Min första hund jag hade med på flyg var en Grand Danois och inte valp.. Det var en stor vovve i en ännu större bur.. Men hela resan gick galant trotts flera landningar, vilket blev ett måste pga stridigheter som då pågick när vi skulle åka hem till Sverige. Åkte med ett helt underbart bolag. Hunden fick verkligen first class service
#7 okej men hur stor kan hon vara då ? det är det som är svårt att veta :P
#8 gud vad skönt att det gick bra :)
#8 Tack det gick toppen bra, mycket pga av den fina servicen jag fick eller hunden fick av bolaget.. Vi fick landa i Wien, Köpenhamn, för äntligen börja flyga mot Sverige och arlanda. Där fick hon sova över natten för att vidare flyga inrikes till som karantänstation.. Hua!! Det var en lång tid utan henne..
#9 Höjd är nog svårt att säga, alla valpar växer så olika.
Bloggar om hunderiet
Hej, flög med Robin när han var 9 månader och då gick han ner i en transportväska som hade de rekomenderade måtten av sas, resan gick utmärkt och pga min nackskada fick Robin gå själv nästan ända till planet där mötte personal upp och han lades i väskan (det momentet hade vi tränat innan så han gjorde det självmant) och sen lyftes han ombord av personalen. Robin var lite orolig när de rusade motorerna och lyft från marken men en liten lucka hade jag på väskan så jag stoppade ner handen och då somnade han. Lika trevlig personal som hjälpte till efter vi landat. Inga problem med andra ord utan bara trevligt och smidigt! En 8 veckors valp borde ju inte vara något problem med andra ord att få ner i en liknande väska. Jag använde en sådan här fast mindre http://grand-prix.se/product_info.php/cPath/131_169/products_id/2365 och fick tips om dessa idag och de verkar bra även om de är lite dyrare: http://www.supercat.se/ute-pa-tur/sturdibag-large.html men den passar nog bara när shelties är valpar sen växer de nog ur dem.
Åh vad skönt att kunna flyga med sin hund i kabinen! Jag har flugit med 3 shelties (på en gång), och de fick sitta i flygburar i bagageutrymmet. Jag var nog mer nervös andra gången än första, då de inte var förberedda på att det kom hundar (och inte hade värmt upp utrymmet innan) trots att jag ringt många, många gånger i tid. Inte heller var tullen förberedda i Sverige trots att jag ringt även dem flera gånger innan.
Har även haft hund på vift i flyg själv, över atlanten. Så otroligt nervöst, då det var flera byten, övernattningar och inte helt lätt att få allt att fungera. Det gick i slutänden bra, men nervöst var det. Och precis som för medde, var det såååå jobbigt när hunden satt 4 mån i karantän sen.:( Men den karantänen var helt underbar, så även det gick kalasbra.
Storleken kan ju variera väldigt, men jag gissar att en transportväska inom flygbolagets mått räcker gott och väl. Förberedde för flyg med en av mina Shelties förra hösten (det blev inte av tyvärr). Hon är vuxen, väger 6 kg och är 34 cm hög och ryms i en sån. Fast jag hade inte låtit henne sitta helt instängd i den under hela resan för det är den för liten för på höjden. Jag kollade med flygbolaget och det var under start och landning det behövdes, och sen kunde man låta huvudet sticka upp i luckan under resten av resan.