Hund i bilen
Nyfiken hur era hundar sitter i bilen. Det är ju inte alla som har hunden i en bur ser ofta hundar som är lösa. Vet om polisen ser att hunden är lös så kan man bli bötesfälld på 2800 kronor. För dom onödiga pengar till staten kan man köpa en redig bur för dessa pengar, eller hur? Är hunden lös vid en olycka flyger den ev ut genom vindrutan istället för att sitta säkrare i buren och inte komma någonstans. Man ska tänka på att ha en bur i bilen med två öppningar om man blir påkörd bakifrån, där ena öppningen brukar vara, att man kan ta ut hunden genom öppningen som brukar vara på burens långsida.
Vi har dubbelbur, sån "godkänd-säkerhets-någonting.." Dock brukar jag släppa fram Bella så hon får ligga på sätena när jag lämnar bilden och hon ska ligga å vänta..
Sedan har vi fyra hundar så om alla ska med blir det en hund lös i bilen…

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Även jag har bur till mina hundar, MEN i går upptäckte jag att om man trycker på dörren från utsidan så går låset upp. Så frågan är om inte buren öppnar sig om man ex blir påkörd bakifrån. Någon som provat att trycka hårt på dörren innåt på sina burar??
Har ingen bur. Jag har en Hyondai Atos, dvs en småbil med litet ''kombi'' bagage, precis lagom brett för min belgiska vallhund att ligga eller sitta i. Kanske borde skaffa ett hundgaller.
Men då det är så pass smalt så ''flyger'' han inte en halvmeter/meter innan han åker in i baksätenas ryggstöd, utan sitter ganska säkert där, ungefär som en bur.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.

När föräldrarna hade "Jazzan", en blue merle så låg hon som en liten boll på golvet framför baksätet och ibland på baksätet, några burar visste vi inte ens om att det existerade
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
#3 Vi har haft en Hyundai Atos och då fällde vi hela baksätet och placerade buren där. Nu har vi en Hyundai I10 (också liten men något större än Atosen) så nu behöver vi endast fälla ena sätet för att buren ska få plats och så får en passagerare plats bredvid. Ska också säga att vi har Beagelstorlek på buren. Det är nog bra att ha galler. Även galler för bakluckan, så du kan ha den öppen på sommaren om hunden är i bilen.
#2 Låter som något är fel på buren åk till en djuraffär och kolla om de andra likadana burarna är så.
Det som är bra med bur är ju att den går att låsa och ha öppen baklucka speciellt när det är sommar.
Turbo sitter på golvet framme på passagerarsidan. Han fick panik i buren och dessutom tog den upp precis hela baksätet. Att sitta på bänken är utelsutet, speciellt denna tid på året. Dessutom ser han alla bilar då han sitter på bänken så det blev ett himla fängande över hela baksätet. Därav på golvet, där håller han ro o har det svalt o bra på somrarna :) Har frågat en pensionerad polis o här i Finland kan de inte ge böter för en lös hund i bilen.
#5 Har inte hunden i bilen på sommaren :) Om jag inte kör naturligtvis, men då är bakluckan ändå inte öppen ;)
Jag har ingen bil, så har en AllSafe bilsele (krocktestad) till min hund. Detta för att hon ska kunna sitta säkert i bil när vi lånar eller får skjuts. Att köpa bilbur till dessa tillfällen vore inte genomförbart.
#8 Kan tycka att en bilsele är ett fullgott alternativ, faktiskt :)
Det finns alltid en risk att hunden (liksom människan) knäcker några revben vid en allvarlig krock. Fast en hund i en bur kan också landa fel och råka bryta ben. Det bästa är väl att inte krocka..
#9 "Det bästa är väl att inte krocka"
Haha, word!
Ja alltså jag tycker att i många fall är bur bäst, men då gäller det ju att ha en bur som är just en bilbur som passar bilen. Och framför allt sitter fast ordentligt i bilen.
En hund i en bur som är lös flyger lika lätt som en helt lös hund i en bur.
Håller med tidigare talare om att bästa lösningen är att inte krocka. Men även om man själv kör bra innebär det inte att alla andra bakom ratten gör det…
Då jag har bil utan "riktig" bagageutrymme så sitter min pärla i bilsele och det ser jag som ett fullgott alternativ.
Sen visste jag faktiskt inte att det fanns burar med "extradörr" som säkerhet ifall man blir påkörd bakifrån…
#6 Varför kan polisen i Finland inte bötesfälla?
Jag har ett tips till dig om din hund inte gillar att vara i buren köp ett säkerhetsbälte och sätt fast din hund i det. Det är ju bättre än att hunden vid en krock är lös.
Medarbetare för Welshponny ifokus
Jag har en kompis som har just ett sådant hundbilbälte som man sätter fast i ens egna bälte så att hunden sitter fast, men det är alltså ingen bur det. Är det bra, eller rekomenderar ni en bur som hunden sitter i under bilturen?
//Sara (lollipop99)
#13 Hade jag haft en egen, stor bil hade jag nog haft en ordentlig bur anpassad just för den bilen. Av flera anledningar.
Men nu har jag inte det så har bilsele. Tycker det är väldigt smidigt, får plats i väskan om vi åker buss dit och kanske får skjuts hem.
Just AllSafe är ju bäst eftersom den är så rejäl och framför allt krocktestad. Men en bilsele som inte är rocktestad är bättre än lös i bilen.
Bilselen ska man helst sätta fast i ett eget bälte, men som instrutionerna säger kan man även sätta hunden i knät och dela bälte om det är fullt i bilen och hunden är av mindre storlek.
#12 Han menade att så länge hunden inte flänger omkring så finns det inget fel i att ha lös hunden.
Har du nåt speciellt bälte att rekomendera? Vi har ett här hemma men det funkade inte alls :/ Turbo slapp ändå att stå på bakbenen o kolla ut (vilket vi inte vill då han blir så himla uppjagad o skällig av det).
Jag har en Volvo XC70 så det är ganska gott om plats. 2 finns bakom galler fram/bak samt har även en bur där. Som den ena tösen sitter..
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
Så ser det ut bak i min bil :) lättare än att förklara när man redan har foto på det ;)
Jag har en Opel Astra

Att ha en hund helt lös i bilen är livsfarligt. Vid en smäll far ju hunden runt och kan skada folk som sitter i bilen.
För många år sen läste jag en artikel om en familj som krockat. Dom hade en Rottis bakom galler. Alltså ingen bur. När dom smällde slungades hunden ut genom sidorutan och det tog 2dagar innan dom hittade den. Nu var den mest i chock och inte jätte allvarligt skadad. Men ovissheten måste ha varit fruktansvärd! Man hinner ju tänka ganska mycket innan man hittar hunden!
Därför har jag bur! Men har även haft sele ända tills jag såg en krocktest film där test hunden hade sele på sig…
Dom vanliga bilselarna som säljs för 100-300:- i djurbutik är lika bra som el-tejp om det händer något…
#15 Eftersom AllSafe är den enda bilselen som såvitt jag vet är krocktestad rekommenderar jag den. Och jag tycker att den sitter väldigt bra och den går att använda till vardags också.
Min hund kan stå upp osv. om hon vill men hon gör inte det utan ligger gärna ner så stilla som möjligt när vi åker bil och då känns det tryggt. Hon får oftast ligga i mitten i baksätet eftersom hon verkar må bättre av att kunna se ut.
Om hon däremot hade röjt runt och hållt på hade jag nog spänt åt fästdelen så mycket det bara går, den går att göra väldigt kort och då tvivlar jag på att hunden skulle kunna röra sig mycket i bilen. Man kan ju också sättet fätdelen i den korta delen av bältet istället för den långa delen och då blir det ännu mindre rörelseutrymme.
Jag vill tillägga att det priset för fästdelen är om man köper den separat. När jag köpte den ingick den i priset för selen 
#17 Vad fint du gjort i bilen.
När vi var fodervärdar åt en schäfer från Försvaret, (det var några år sedan), då hade vi en Hyundai Atos och bilen var för liten för en bur för en schäfer. Då köpte jag ett säkerhetsbälte åt henne så hon satt fast i baksätet. Nu hade vi tur att hon inte var en hund som biter sönder halva bilen, men jag kan tänka mig att det är en fasa att sätta bälte på en hund som biter upp bilen, ser det som den enda nackdelen med bällte.