Hundbur i hemmet?
När vi blev fodervärd åt en schäfer från Försvaret fick jag ett råd att jag skulle köpa en Rottweilerbur till henne som hon skulle sova i på natten. Fick veta att hunden känner trygghet att ha en bur som den kan koppla av i även i hemmet. Jag sa att jag aldrig haft burar till mina hundar mer än i bilen så detta var något nytt som naturligtvis provades av oss. Dörren till buren stod öppen och hon gick in och la sig där även på dagen när hon ville sova och koppla av. Tog den positiva erfarenheten med mig när vi köpte Diablo som fick en boxerbur, dörren är alltid öppen, han går in och lägger sig och får sällskap av ena kattkompisen som också gärna går in och lägger sig där med honom. De andra katterna brukar ligga på buren istället. Har lagt plädar på och runt buren utom på framsidan, ser ut som en mysig koja. Vet att det kommit en lag på burar för hundar men lagen gäller om man stänger in hunden inte om dörren till buren är öppen och hunden kan gå in och ut som den vill.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Om du monterar bort burdörren helt så är det ingen som kan säga annat än att det är en koja. Då är det ju ingen bur i den bemärkelsen längre…
Jag hade gjort så. =)
/Ilma
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Precis. Har du en bur av metall så bör man montera bort dörren. Annars anses den olaglig, som jag förstått det.
Själv har jag en canvas bur uppställd, med en mysig stor kudde samt filt i. Förut stod den i vardagsrummet och gav en säker, något avskild plats för honom att vila på. Numera står den i sovrummet och han använder den glatt.