Vad kan VI göra?
Vi har tidigare diskuterat vilka krav valpköpare har på uppfödare. Jag tänkte höra med er vad ni känner att man som valpköpare kan göra för rasens skull gällande uppföljning av hälsa, mentalitet, exteriör etc? Det finns en hel mängd av dna-tester, undersökningar, tävlingsformer som man kan tillgå. Som uppfödare kan man inte juridiskt kräva att valpköpare gör si eller så, när man har sålt hunden, men man kan uttrycka sina önskemål innan försäljning. Har man hunden hos fodervärd kan man skriva in i avtalet att man som ägare har rätt att pröva hunden i olika former, så det är en annan sak. Men vad kan vi som hundägare göra för att hjälpa rasen? Jag är intresserad både av vad man kan tänka sig att göra med tanke på vad ni anser viktigt, och vad ni kan tänka er avsätta för rasens skull med tanke på tid och pengar.
/emma93
Bra tråd emma :) jag ska svara så fort jag har tid lämnar en tass här så länge :)
Mycket bra och tänkvärt inlägg emma93.
Avelsarbetet och -utvärderingen slutar inte vid veterinärbesiktningen vid 8 veckors ålder…
Framför allt tror jag på utbildning. Ju mer vi lär oss ju mer kan vi hjälpa djuren omkring oss.
Med HD som exempel är det svårt att säga si eller så, speciellt eftersom det är en sjukdom som har polygenetisk nedärvning. Vi behöver veta mer om sjukdomen, om dess nedärvning och framför allt hur allvarligt utbredd den är och vad den gör med en sheltie.
Innan vi vet mer om allt detta kan vi inte fördöma någon för att göra si eller så.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag har ställt ut min hund 1gång, mest på skojj för att testa på. Vad jag annars tänkt göra med min egna sheltie är att röntga höfter och armbågar då jag håller på, och tänkt hålla på, med agility samt att jag tänkt låta honom genomgå mh/ bph. Detta mycket för min egen skull så jag vet "vad jag har" men även för att öka statistiken kring rasen i sig.
Jag tänker röntga höfter och armbågar. Även meddela uppfödaren om eventuella "fel" som t ex slipped tendon som kan vara ärftligt. Skulle gärna ställa upp på en intervju eller frågeformulär från uppfödaren. Tänker även ställa ut någon gång för att få en exteriörbedömning.
MH är jag lite mer tveksam till, hade det funnit ett mer ändåmålsenligt verktyg så hade jag helt klart gjort ett sådant med. Speciellt om jag sett att även jag hade haft nytta av det. Men för att kunna läsa ett MH så måste man ha bra koll på läget och i stort sett vara uppfödare. Som lekman är det väldigt svårt att avgöra vad i ett MH som är bra respektive dåligt för just min ras. Det är lätt att bara se det allmänt.
Så med andra ord rätt så mycket ändå…
#3 Någon form av mental utvärdering tycker jag var en bra sak att nämna.
Jag ämnar också göra MH elle BPH så småningom med min hund, inte bara för att resultaten är intressanta för mig utan därför att ju fler som utvärderar ju bättre koll på rasens medelvärde har vi.
#4 Bra poäng! Att uppdatera uppfödare om alla fysiska och mentala resultat, officiella och inofficiella ger uppfödare större möjlighet att utvärdera sin avel och för oss alla att utvärdera rasen i helhet.
Jag har som tumregel att ALLTID meddela mina hundars uppfödare vad deras uppfödningar får för hälsoresultat samt också från utställningar, tävlingar osv. Detta för att uppfödare ska veta i sitt framtida avelsarbete hur lden kombiantionen har funkat.
Jag har röntgad och ögonspeglat alla mina hundar samt kollat knän och även hjärta på sheltien. Det som jag inte har fått plats på ännu så är lynnestest och MH (löp och arbete tycks alltid komma ivägen) Men vi ska genom ifall en av dem!
Det jag önskar av mina valpköpare är att de hälsogranskar sina hundar, och på något vis får dem "utvärderade" på utställning eller granskning. Men som emma93 skrev har man ingen laglig rätt att kräva detta.
Tänker man efter så ju flera "vanliga" ägare som hälsogranskar sina hundar och på andra vis får någon sorts utvärdering så får man ju mera statistik och kunskap om avelslinjerna.
Det är jätteintressant att läsa era tankar och åsikter! Hoppas att fler svarar!
Det finns ju även möjlighet att DNA-testa för tex CEA, blödarsjuka, MDR1 (som jag själv tycker är viktigt att veta så att ens hund inte får ett preparat som den inte tål) etc. Är det ingen som funderat på att göra något sådant test?
jag har inte gjort några tester på pixie ännu men jag har DNA testat katterna och det är faktiskt mycket intressant man får inte bara reda på om de har några ärftliga sjukdomar utan på vad för färger de bär på vilket är jätte kul så =)
http://beautywithsofia.wordpress.com/
Jag har inte tänkt mig att göra någon form av DNA- test men det främst pga att jag inte vet vad som finns och vad som är aktuellt för just mmin hund/ras.
#9 Jag haåller med dig där. Jag har ingen aning om vad det finns för alternativ och tester. Eller vad det kostar. Har man inte en aning så är det till och med svårt att leta information. Annars hade jag kanske varit intresserad.
#9 och #10 Jag förstår precis. Jag kom själv in på att det fanns på Sheltie, via en annan ras där det var vanligare att testa. Det kanske är en idé att få ihop en artikel om intresser finns, om vad det finns för tester, tillförlitlighet, hur man går tillväga och vad det kan tänkas kosta?
#11 Ja absolut. All information är bra information. Om inte för att kunna avgöra vad man tycker. 
Håller med att det skulle vara bra, i rent informationssyfte om inte annat. DNA tester blir ju vanligare och vanligare då forskare vet vad de letar efter. Och visst är det bra att inte bara se "symtom" genom tester utan att man faktiskt kan se ifall ens egen hund bär på en gen och därmed kan ge upphov till just det man tittar på beroende på den andra partens egenskaper (och inte bara de egenskaper man kan se med ögat).

Om man pratar rent generellt och inte en viss ras så tycker jag att vi som valpköpare ska SLUTA köpa hundar från uppfödare som inte avlar på sunda och friska hundar. Inte bara ge efter vad som anses "friskt" hos just den rasen. För om man tittar på vissa raser med extremt utseende som har mycket problem så accepterar man MYCKET mer hos en sån ras än vad man skulle göra på andra raser.
Nu kommer säkert någon tycka att rasen ska se ut så enligt rasstandarden osv. Men varför kan inte folk se att vissa raser lider för att vi vill att dom ska se ut på ett visst sätt? Ska utseendet spela så stor roll? Jag skulle ALDRIG köpa en ras där 99% av hundarna har andnings problem ex. Varför gör man det???
Det kanske var ett sido spår, men är det något som gör mig riktigt upprörd så är det folk som avlar fram hundar som inte kan leva ett riktigt hundliv på grund av vår fåfänga!
#14 Väldigt bra poäng. Men i många fall upplever jag att det är egentligen inte rasstandarden som är problemet utan problemet ligger i det att ett visst utseende klarar sej bra på ustställningar.
#14 & 15
Där håller jag med. Många raser har ju samma rasstandard som den har haft i såå många år men ändå så har utseenet förändrats och det är på grund utav vår fåfänga, vad vi anser vara fint och vad som vinner på utställning etc. I många fall är det det extrema som sticker ut som får uppmärksamhet och därmed blir det fler som eftersträvar samma resultat…
#14 Jag tror också att man som valpköpare, genom att efterfråga vissa hälsoundersökningar eller meriteringar hos föräldradjuren, kan förändra saker på sikt. I alla fall om det blir många som efterfrågar samma sak under en längre tid.
Jag skall göra mitt bästa sätta ihop en artikel om gentester. Det kanske dröjer ett tag innan den är färdig pga tidsbrist just nu, och om nån annan är suger på att skriva artikel eller bidra med delar av artikel, så hojta gärna till!
Väldigt intressant och jag har bara läst delar av tråden men tänkte dela med mig hur jag som uppfödare (dock inte inom sheltie) har löst det,
Jag premerar mina valpköpare genom att betala tillbaka delar av köpesumman när dom gör vissa hälsokontroller och meriteringar. Dom får också rabbat eller en ny gratis valp om hunden tex blir CH och kvalar till vissa tävlingar inom olika grenar. För mig är det inte bara sjukdommar som är viktiga att följa upp utan också hundens mentalitet, arbetsmotivation och instinkter (vallning).
Det blir som en morot och fler gör det även om det inte är alla, men garanterat några som inte skulle göra det annars. Det är ju trotts allt för min del dom gör det även om det även är bra för dom, men för mig är det väldigt viktigt att utvärdera min avel och det är omöjligt utan valpköparnas hjälp.
Men så har jag ju världens bästa valpköpare också som är väldigt duktiga med sina hundar :)
Det lät som ett bra sett att motivera valpköpare till att testa och till viss del meritera sina hundar. Dock är det inget jag hört om att någon annan uppfödare gör, ens liknande.
Men man kan alltid önska sig att fler gör liknande insats för de framtida generationerna..!
#19 Jag har hört om några Sheltieuppfödare som ger bidrag till bland annat HD-röntgen. Vilka vet jag inte utan har bara hört på omvägar så att säga. Jag vet även andra uppfödare som tar med sina uppföda valpar till MH-tester och utställningar och står för dessa kostnader. Dock inte inom sheltievärlden utan det var en schnauseruppfödare som gjorde så.
#18 Det låter som ett effektivt sätt att få valpköpare att engagera sig och ta tag i saker och ting.

Ang hälsokontroller så har det ju tidigare på iFokus pratats om att alla hundar borde hd/ad röntgas och det tycker jag är en farlig väg att gå! För att få fram sunda och friska hundar borde alla raser omvärderas och hälsokontrollerna bör bättre anpassas efter ras och rasens problem. Att dra alla över en kant/kam är livsfarligt. Men om man ser på hundar som ex har mycket bekymmer med huden anser jag att många av avelshundarna borde tas ut avel hur fina dom än är! Bättre att använda hundar av samma ras med mindre eller inga hudproblem men som kanske inte har lika mycket hud eller kanske inte är riktigt lika snygga. I dagens läge tycker jag att vissa raser styrs otroligt mycket av utseendet och då kommer hälsan en bit efter i prioriteringen och det borde vara straffbart! Vissa raser KAN inte se ut som dom "ska" utan att få problem med hälsan och dessa raser tycker jag man ska bojkotta rakt av tills FCI eller vilka det nu kan vara för just den rasen, ändrar standarden så att rasen tvingas fram i en friskare och sundare typ.
Men så länge det finns uppfödare som fortsätter att avla på vissa raser för att dom anser att dom ska vara så där extrema och så länge dessa uppfödare hittar valpköpare har vi problem.
#18 På den tiden jag hade dobber som gjorde jag så att. Jag gav "premie" eller en del av köpesumman åter om köparen meriterade hunden så som korning, brukmeriter championat med mera.
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
JAg vet flera uppfödare som står just för tävlingar och utställningar samt kan bidra endel till röntgen. Men enligt de flesta av dem så de som köper en "renodlad sällskapshund" vill sej inte ta det besväret trots att dessa inte betalar något.
Att röngta alla kan man ju inte rent av se som något dåligt. Det är ju just en sådan sak som bidrar till kunskapen om hur hälsan inom t.ex. hd/ed ser ut inom rasen. Skulle man däremot lägga in att man bara får avla på friröntgade hundar så kan det ju bli att man drar ner avelsmaterialet drastiskt.
Enligt min åsikt borde fler röntga innan vi kan säga att "sheltien har minsann inga problem med sånt". Det är ju en lätt ras vilket ofta resulterar i att man inte märker om hunden har problem då belastningen på deras leder inte är lika påfrestande.

#24 Jag ser det så här. Om en ras inte har hd problem ska man inte behöva röntga, precis som man inte ska behöva ögonlysa alla raser eller göra andra tester. Även om en ras HAR hd fel betyder det inte att den har fysiska problem. Och har den inte problem anser jag att man inte ska in och rota i det för mycket. Det blir lätt så att det då fokuseras för mycket på hd "felen" och så glömmer man bort att ta hänsyn till det som verkligen är ett problem.
Jag vet flera valpköpare som inte skulle kunna tänka sig att köpa en dvärgpudel med hd fel men dom har inge problem med att köpa en dvärgpudel som inte är röntgad. Dom ser felet och vill inte ha det. Men så länge hunden kanske har felet men inte har några problem så är det okej, då lägger dom fokusen på det viktiga som ex PRA osv. Där det faktiskt FINNS problem. Därför tycker jag att det är farligt att röntga alla raser. För det blir lätt så att man automatiskt börjar ta hänsyn till hd statusen fast den inte är ett problem. Och genom att ta hänsyn till den kan hundar som tillför rasen mycket bra gå förlorade och man kan på lång sikt göra rasen sämre.
Så om man skulle införa hd röntgen på alla raser kan jag tycka att man ska kolla allt annat också för säkerhets skull. Eller vad är skillnaden mellan att röntga alla höfter och kolla alla ögon osv? Jag tycker som sagt att man ska anpassa hälsoundersökningar till det som rasen har problem med.
#25 Jag förstår hur du tänker och kan hålla med dig till viss del. Men i just sheltiens fall finns det ju många aktiva hundar som ska klara mer än att bara vara sällskaps- och utställningshund. Det finns dessutom lite indikationer på att det är ett problem för vissa om man lyssnar runt lite. Frågan är hur stort problemet är? Och hur man annars får reda på om det är ett problem värt att ta tag i? Är det då inte befogat att hålla koll på höft- och armbågsleder?
Eller hur ska man ananrs göra? Väntar man för länge DÅ kan det verkligen bli ett problem eftersom vi inte vet statusen på avelsdjuren.

#26 Men om hundarna har börjat uppvisa vissa problem så är det ju ett klockrent fall. Att anpassa kontrollerna till rasen ;-) Det är det jag menar. Men att kolla ALLA raser kan leda till mer negativt än positivt tyvärr.
#27 Okej, då förstår jag bättre vad du menar och jag håller med dig.
Det finns ingen mening med att testa en massa saker för testandes skull eller bara för att man kan.
Ja, absolut ska man avgöra från ras till ras ifall det är behövligt att börja röntga individer inom rasen för att kolla den faktiska statusen. Jag tycker inte heller att man ska röntga precis alla raser, men man måste också vara lyhörd för eventuella förändringar inom rasen som man kanske måste ta tag i/ skaffa en statuskoll på och eventuellt åtgärda/ förebygga på något vis.
Men som i ditt exempel om pudel så är det ju lite som att sopa problemet under mattan, tycker jag. Att skaffa en hund efter oröntgade föräldrar som kanske bidrar/ ger min hund "fel", men så länge man inte "ser" det så är det inget problem. Även fast pudel är en lätt ras och sällan lider av ett "höftfel" så är det ju ändå gener som hunden bär med sig till nästa generation. Väntar man då för länge så finns det kanske bara till slut individer med fel. Sen är det ju t.ex. krav på röntgen av stor pudel.

Fast i mitt fall då jag har dvärg och toy så har dom inte ett dugg problem även om dom har det på papper. Därför ser jag inget problem med att föra just dom generna vidare. Det är bättre att lägga krutet på att stoppa gener som ex pra. En storpudel med hd fel kan däremot på grund av sin vikt få problem och då är det skillnad. Men att börja röntga och plocka bort toyar ur avel pga hd fel är som att börja kolla genetiska defekter på vissa raser som aldrig utvecklar sjukdommen som dom kan bära gener på. Förstår du hur jag menar? Det är lite som att ha säkerhetsbälte, krockkudde, skärp, hängslen mm för att ta bilen till grannen 20m bort. I stället så kollar man efter deffekter som har börjat påverka en ras negativt och jobba på att få rasen sundare.
Visst är det en avvägning, och visst ska man i första hand prioritera pra hos pudel. Men någonstans får man ju ändå inte glömma bort höfterna. Sen ser jag inget jätteproblem i t.ex. B höfter men om hunden har C, även om den inte lider av det som så, så kanske man ska prioritera lite annat. Sen är det ju även en avvägning vad den andra parten bidrar med i kombinationen.
Att föda upp hundar är ett enormt ansvar, och är inte enbart svart eller vitt utan är en ständig avvägning.
Visst kan det i vissa fall bli extremt och blir taget till överdrift. Och det ska det ju absolut inte göras. Men man får inte heller blunda och ignorera utan vara medveten om förändringar, som man absolut inte behöver känna panik över och åtgärda på en gång man märker något. Men iaf erkänna och hålla koll på (om du förstår hur jag menar). Lite lagom är bäst, och det är inte enkelt…

Nej, det är inte ett dugg enkelt tyvärr. Kanske är det därför vi har vissa problem hos endel raser. För att en del uppfödare har för lite kunskap.
Jag har gått SKK´s uppfödar utbildning och det jag reagerade på mest var att det var så många som redan var uppfödare som gick kursen OCH att dom hade så fruktansvärt lite kunskap i genitik osv. Tråkigt för rasens skull!
Ja visst är det jättesynd. Det är ju främst uppfödare som ska värna om raserna och hur de framtida individerna kommer att bli. Sen påverkar ju valpköpare också, beroende på hur mycket de "tolererar".
Och visst är det mycket att tänka på. Man kanske borde lägga in förslag om att man måste gå någon form av grundkurs i genetik innan man blir uppfödare, just iom att det är ett sådant enormt ansvar och en ständig avvägning i alla egenskaper som båda hundarna i kombinationen bidrar med. Sen innebär ju inte att bara för att man parar två hundar som har allt u.a. att valparna kommer bli "rena" heller…