Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettmat-och-godis
Läst 4481 ggr
Lenekt
2011-10-10 16:13
3

Orolig mage

Vår 7 månaders sheltiekille är lite orolig i magen. När han bajsar så får han ibland kämpa för att något ska komma ut och ibland är han rätt lös i magen.

Jag skulle tro att detta kan bero på maten och godis. Han får Eukenuba puppy small breed 1/2 dl  tre gånger om dagen. Däremellan får han levergodis vid träning. Vi tränar många gånger korta eller längre stunder varje dag, så det blir kanske 1/2-1 dl levergodis (bitar 2x2x1 cm stora) totalt varje dag.

Kan jag ha rätt som tror att hans "bajsbekymmer" beror på maten? Ska jag minska levergodiset? Byta mat? Något annat tips?

emma93
2011-10-10 16:33
0

Det kan säkert bero på maten/godiset. Jag har aldrig haft Eukanuba (jag har Royal Canin och där rekommenderar man att man har juniorfoder, alltså inte valpfodret, i den åldern), men levergodis har jag erfarenhet avGlad. Det kan bli sådana saker med några av mina hundar när det blir för mycket levergodis.:) Det kan ju vara värt att prova med dels en annan typ av godis, eller mindre mängd av godiset.

Det finns många medlemmar här som är jätteduktiga på foder, så jag hoppas att du kan få riktigt bra tips!

/emma93

Lenekt
2011-10-10 16:44
0

Tack för ditt svar! Jag funderar på att minska på levergodiset och belöna med den vanliga maten.

Jag glömde att skriva tidigare att ibland när han är lös i magen så hamnar endel bajs i pälsen och då drar han baken i marken en liten bit. Troligen för att han känner att det sitter något i pälsen. Känns inte så fräscht, men det är förståsinte lätt när allt inte hamnar på marken!

Ressu
2011-10-10 18:44
0

Jag misstänker också att det är levergodiset som kan vara problemet. Försök håll bort det godiset och se om det blir bättre. Annars kan det vara skäl att fundera på att byta foder.

Om du tänker belöna med den vanliga maten så håll lite koll på hur mycket du belönar med så att han inte får för mycket valpfoder per dag.

Annars kan jag varmt rekommendera kokt eller torkad kyckling som godis =) HÄR finns en annan tråd om vad medlemmarna ger sina hundar i godisväg och där finns säkert ett och annat bra tips =)

// Ressu
kennel Westtorpets

-medarbetare på Cocker spaniel iFokus

Cassii
2011-10-10 22:49
0

Träna med hans mat? :)

GabbiesK
2011-10-11 01:24
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Min tik är likadan och har alltid varit trots att vi provat många olika sorters mat, godis äter hon knappt (hon är inte förtjust i det). Vetrinären hittar inget fel på henne utan säger bara att hon har ovanligt känslig mage. Hon får också problem med att det fastnar i baken vilket inte är så konstigt dom har ju rätt mycket päls där :). Jag brukar trimma lite så blir det inte lika illa.

Däremot måste jag säga en sak om just Eukenuba. Vi har provat det och 5-6 andra hundar vi känner också och alla blev dåliga i magen av det. Trots långsam inväjning o allt det där.

PetraKarin
2011-10-11 08:27
0

Ja det låter som att han får alldeles för mycket levergodis. 
Du skulle kunna göra ett uppehåll på levergodis ett tag och ge annat, eller bara den vanliga maten, ett tag och sen börja belöna med levergodis men då inte alls lika mycket.

Jag använder faktiskt Eukanuba valp som godis till min men hon har aldrig fått det som vanlig mat utan hon får Standart.
Jag belönar även med köpta godisar (utan socker, t.ex. bozita), köttbullar, korv, skinka, torkad blodpudding, kokt kyckling, annan valpmat jag fått gratis, med mera.
Sen försöker jag använda lekbelöning så ofta som möjligt.

Skyress
2011-10-11 11:05
0

Levergodis är rätt starkt för en hundmage, tyvärr eftersom hundar älskar det.

sissie
2011-10-12 08:33
1

Då ni prata om levergodis så vill jag tipsa - eller rättare sagt upplysa - om att det finns många sorter som kallas för levergodis ute på marknaden.

Det riktiga "levergodiset" är ett foder som heter Doko och tillverkas utav Purina. Samma företag som tillverkar Purina Pro Plan hundfoder. Doko är ett vanligt foder av lite enklare slag. Och det innehåller inget lever alls. Namnet har uppkommit under lång tid då hundarna helt enkelt varit lika förtjusta i det som lever. Så namnet är missvisande.

Tyvärr finns det många zoobutiker som köper in taskiga kopior av "levergodiset". Dessa kopior kan ställa till det för många hundars magar då de många gånger innehåller konstiga ingredienser.

Kolla med din zoobutik om det är Doko de har som "levergodis". I butiken jag jobbar så är det jag som har hand om godishyllan och det är många leverantörer som vill att vi ska köpa in deras "levergodis" istället för att det är billigare. Nix. Jag kommer aldrig byta ut Doko mot en billigare kopia.

Doko är ett fullvärdigt foder - kanske inte det bästa på markanden - men likväl att foder som är ganska fettsnålt. Någonstans mellan vanligt vuxenfoder och ett lightfoder.

En annan sak att kolla upp som också kan ha betydelse för en del hundars magar. Hur mycket rör sig hunden under dagen? Är hunden väldigt aktivt, över det normala en dag, så sätter det fart på magen som att maten går för fort genom tarmarna och kommer ut i lösare form. Om hunden har en lugnd dag under den normala aktviteten så blir magen hård och de kan få kämpa mera med att bajsa. Detta gäller dock inte alla hundar, men en del kan påverkas av aktivitetsnivån ganska rejält.

Svajiga magar kan många gånger må bra av att äta lamm och ris varianten. Lamm och ris är ett lite mer hårdsmältfoder som tar lite längre tid att passera tarmarna så att kroppen hinner ta upp bland annat vattnet lite mera och avföringen blir fastare.

En del hundar behöver bara några kulor per dag för att magen ska hålla sig fin. En del behöver det som foder.

Eukanuba tillverkar 1 kilospåsar av lamm och ris puppy. Alla butiker har inte den på hyllan vet jag, men kolla. Kan fungera bra som godis också.

Ojdå. Det här blev långt. Hoppas du fick några tips.Flört

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

PetraKarin
2011-10-12 09:26
0

När jag läser levergodis tolkar jag som att det är godis baserat på just lever.

Lever innehåller stora mängder mineraler och vitaminer av vilka vissa inte kan brytas ner i en hundmage förrän i tjocktarmen, därför får många hundar diarré av lever och särskilt stora mängder lever. 
Det rekommenderas att hunden inte får mer än 50g lever/kg foder och helst inte varje dag. Detta gäller färsk lever och foder beräknat på färskvarubasis men ca 10g torkad lever motsvarar 50g färsk lever.

Skyress
2011-10-12 10:27
0

Om du gör ditt eget godis så vet du ju vad det innehåller. Tips på en bra bok, Baka eget hundgodis av Charlotte Swanstein och Mia Fahrenholz den säljs på ICA.