Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettbeteende-och-lydnad
Läst 2406 ggr
lollipop99
2011-10-11 19:13
0

Klicker

Kan någon förklara hur det går till när man använder klicker?

Vad den är bra till och om ni rekommenderar att man man skaffar en sådan?

Kan man börja att använda klicker med valpen direkt, eller borde man lära valpen på vanligt sätt först?

Ett tips på en bra bok om klickerträning också kanske?

Tacksam för svar, skulle vilja veta mer om klickerträning. Och just det, var kan man köpa klickers? I en vanlig djuraffär?

Många frågor, och hoppas också på många svarGlad

//Sara (lollipop99)Tungan ute

Cassii
2011-10-11 19:43
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vissa använer klickern bara för att, men om man har klicker tycker jag personligen att man ska shejpa (STAVNING) in beteenden..

Ett exempel kan vara om du vill att hunden lär sig "ligg", efter ett tag kommer hunden tröttna och lägga sig ner, då klickar du o ger godis. Sen håller du på så till hunden "bjuder" beteendet, då lägger du till "ligg", klick, godis.

Men först måste du klicka in hunden. Det gör du genom att klicka, ge godis, klicka, ge godis osv.. :) Typ 15 ggr?

Jag tycker klickern är bra till allt, den är min bästavän. Har den oftast med mig, du kan använda den till precis allt. Låt fantasin flöda!

Du kan köpa klicker i vanlig djuraffär, tror den billigaste kostar 19:- o är av märket Nobby eller liknande..

En bra bok? Ja "klickerträning för din hund" den har jag läst, tycker den är bra och kan rekommendera den :)

Du kan börja direkt när valpen kommer hem :)

Vill du veta nåt mer? Fråga!!

Lexie *pang* 8 månader

lollipop99
2011-10-11 19:56
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Tack så jättemycket för svaret!!Glad

PetraKarin
2011-10-11 20:34
3

Vad roligt att du är intresserad av klickerträning!
Ja visst kan du börja klicka med valpen direkt, det tror jag till och med är bättre, så att du och hunden från början vänjer er vid ett tränignssätt och inte blandar och av misstag faller tillbaka i gamla, eventuellt dåliga, mönster.

Kika in på klickerträning i Fokus, där finns massor av tips och förklaringar och bland annat en tråd som förklarar vad klickerträning är och hur man kan börja, den kan du hitta här.

Ett par böcker jag rekommenderar är Klickerglädje, Vardagslydnad med klicker och Lydnadsträning i teori och praktik.

Det finns också många duktiga klickertränare och instruktörer som gör gratis tutorials, artiklar och informativa blogginlägg.
Klickerklok.se, dogmatics.com, susan garett, canis.se och drsophiayin.com är ett urval.

Det är också en mycket god idé att gå en kurs, så att du lär dig vad du gör rätt, vad du gör fle och vad du kan göra bättre eller annorlunda redan från början. Man kan ju inte läsa sig till allt tyvärr Flört

Lycka till!

lollipop99
2011-10-12 07:26
0

#3 Tack så jättemycket för tipset PetraKarin! Hade ingen aning om att det fanns klickerträning ifokus…Glad

emma93
2011-10-12 09:52
0

Vad skoj att du intresserar dig för klicker! Och jättebra tips från medlemmarna här här ovan!

Några boktips från mig: Klickerträning för hund (av Morten Egtvedt och Cecilie Køste, kanske är samma som du rekommenderade Cassii?),

Hund & Delfin - en introduktion i klickerträning (av Karen Pryor, boken jag började med innan det fanns så många svenska böcker i ämnet)

Din hund en lydig hund (av Anders Hallgren,) också en bra kortfattat och lättläst bok om man inte vill köpa så omfattande direkt. Men både den av Karen Pryor och av Anders Hallgren fick mig att direkt leta mer litteratur:).

Klick & trick - en lekfull bok om operant inlärning för hundar (av Deborah Jones). En bok jag tycker är riktigt kul.

De tre första böckerna borde nog gå att låna på bibliotek skulle jag tro.

/emma93

PetraKarin
2011-10-12 09:57
0

Åh vad bra att du nämnde Hund & Delfin emma93. Karen Pryor är ju en stor guru inom djurträning. Även hennes Skjut Inte Hunden är en bra grej att ha hemma, oavsett om man tränar hundar, råttor, elefanter eller makar.

Aviendha
2011-10-13 00:30
0

Klickerträning är så mycket mer än bara klickern, det är egentligen ett helt annat sätt att se på träning öht. Det hela går ut på att du använder dig av positiv förstärkning (du belönar) önskade beteenden vilket får djuret att uppskatta träningen på ett helt annat sätt än om man använder sig av bestraffande/korrigerande träning.

Hunden "lär sig att lära", vilket gör att du efter ett tag får en hund som snabbare lär sig saker. Resultaten kommer generellt fortare och de är generellt mer hållbara, men det bästa i mina ögon är att man har så mycket roligare! Man slipper vara osams med sitt djur, och man får en mycket bättre relation på köpet.

Du har fått flera bra lästips här ovan, så jag ska inte gå in djupare på det :) Personligen älskar jag Karen Pryor, hon är lite av en grundare för det hela och hon skriver med mycket humor och hennes texter är mycket lätta att ta till sig.

Annars går det ju en del kurser för nybörjare i klickerträning om man vill ha mer handfasta råd med sin hund vilket kan hjälpa en del innan man kommer in i det själv.

lollipop99
2011-10-13 21:10
0

Vilken sorts klicker är bäst då? Jag har hört talas om att det finns något som heter i-click och boxerklick??? Eller nånting liknande…

lollipop99
2011-10-13 21:12
0

Eller var det boxklicker? Ni får gärna rätta mig om jag har felGlad

lollipop99
2011-10-13 21:29
0

Och, när man väl har börjat använda klicker på valpen, måste man fortsätta med det hela tiden då och alltid behöva ha med sig en klicker eller kan man träna på vanligt sätt ibland också och växla lite…??

PetraKarin
2011-10-13 22:52
0

Du blir inte bunden att jämt ha med dig klickern. Det viktiga är att du inte blandar träningsmetoder utan hela tiden håller dig till belöningsbaserad träning, positiv förstärkning/negativ bestraffning.

Ja det finns flera olika slags klickers och de känns olika när man använder dem och låter lite olika. Det bästa är att prova sig fram så att man hittar den som passar en själv och sin egen hund bäst.

Men om man ska prova en så brukar man säga att i-click eller annan med mjukt ljud är bäst att börja med. En annan fördel med i-click är att den har utåtstående knapp och det gör den lätt att trycka på oavsett hur man håller den, har den i fickan t.ex. Du kan även lägga den på marken och trampa på den om du behöver två händer fria.

Sen finns som du säger boxklicker. Vissa tycker att dom är lite krångliga att trycka med men jag gillar att ljudet blir snabbt och att man trycker i istället för på.
Jag saknar dock ett ordentligt armband så ska nog köpa mig en sådan här eller sån här. Har man ett bra armband till klickern kan man alltid ha den klicknära så att säga utan att behöva lägga den ifrån sig för att preppa belöning, targets eller fixa med annat.

Det finns även klickers med ställbar ljudvolym. Här på en boxklicker och här på en med knapp.

lollipop99
2011-10-14 15:02
0

#11 Tack för svaret, jag uppskattar verkligen att du lägger till lite länkar så att man fattar ännu bättre!Glad

PetraKarin
2011-10-14 17:39
0

#12 Kul att det hjälper Glad
Jag lägger till länkar eftersom jag själv vet med mig att det underlättar med färdiga länkar när man inte är helt hundra.

lollipop99
2011-10-14 18:05
0

#13 Ja, det är verkligen jättesmart och underlättande!Glad