Sheltie iFokus

Sheltie

Etikett: agility-freestyle-mm
Läst 1237 ggr
Skyress
0

Det blir inte alltid som man vill....

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Nu har min son och Diablo gått sista kurstillfället på Agilityn. Vid detta tillfälle gjorde de upp en "riktig" Agility bana som finns på tävlingar. Jag sa till min son att inte låta Diablo gå på, tror det heter balansgången, för jag såg en cockerspaniel som ramlade ner därifrån. Hunden skadade sig inte som tur var men jag är lite orolig för Diablos smala ben ska stukas/brytas. Sonen gick fram till instruktören och informerade tydligt att han inte vill att hunden ska gå där. Det godtogs också ska jag tillägga. Sedan satte de igång Diablo hoppade över hindren och sprang genom tunnlar, sedan skulle han hoppa däcket och den stod ca 1 m ifrån balansgången, Diablo fick upp ett intressant spår. Springer med nosen i backen upp för balansgången och ner igen på andra sidan, sedan fortsatte han med nosarbetet upp på gungbrädan och till andra sidan, hon som hjälpte till vid gungbrädan var snabb att lägga ner brädan så att Diablo skulle kunna nå marken. Men han tvärvände på gungbrädan och med nosen på brädan trippande med snabba steg mot andra änden som stod uppåt vid tillfället. Hon som hjälpte till var snabb ytterligare en gång och tippa brädan mot marken. Men han tvärvände igen och gick tillbaka så hon fick tippa brädan ytterligare en gång. Denna gång trippade han av brädan och min son kunde fullfölja banan. Ska tillägga att det gått en löptik före honom men han måste ju lyda för det. Det var synd att det mörknat på när han gjorde så här annars skulle jag kunnat filma händelsen, det var både lustigt och nervigt på samma gång.

Ressu
0

Där ser man =)

Men är förvånad över att klubben ni tränar på tillåter löptikar. Här hos oss får löptikarna snällt stanna hemma tills löpet är över.

// Ressu
kennel Westtorpets

-medarbetare på Cocker spaniel iFokus

Viccan92
0

Haha klart man måste kolla upp om man känner doften av en löptik. Spelar ingen roll vad man måste gå igenom.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

Skyress
0

#1 När vi fikade efter kursen så sa instruktören att löptikar får vara med och tävla i agility nästa år.

Då måste man ha koll verkligen på sin lilla snuskhummerGlad.Foten i munnen

Kitten86
0

Haha, ja där ser man. Men han hade ju iaf inga problem med balanshindren (även om han inte vidare reflekterade över att han passarade dem). Övning ger ju färdighet!

Har på en träningstävling sett en cocker spaniel gå en hel bana utan att lyfta näsan från backen, och inte gick det fort för ekipaget att ta sig igenom. Men det såg bra kul ut! Föraren påpekade när han var på väg av banan att det var mycket tålamodsprövande, och jag kände mig inte ett dugg svartsjuk när man såg henne kämpa för att få med sig hunden genom banan…

Oj, inte snällt mot alla hanar för inte är det många som kan koppla bort näsan och jobba 100% när en löptik finns i närheten…!

Även på den klubben jag tränar ber man löptikar stanna hemma tills löpet är över.

Skyress
0

#4 När jag hade schäfrar och gick lydnad förr då fick löptikarna vara hemma. Det var bara så.  Jag blev snopen faktiskt när vi gick med Diablo på bruks och tränade att det fick förekomma löptikar där. Det gäller faktiskt alla 3 brukshundklubbarna vi pendlar mellan.

Har hört att en av instruktörerna på ena klubben lärt sin hund att inte bry sig om löptikar. Det är en avelshanne och hon har lärt honom para på kommando. Hon säger att man måste ha lydnad på en hanne som umgås och bor ihop med löptikar.

Kitten86
0

Okej, låter si så där i mina öron iaf att löptikar får vara med… Visst går det att träna sin hane, oavsett om det är en avelshane eller sällskapshund. Men om det är en "hanig" hane så tar ju naturen över, att nosen vinner över hörseln, oavsett hur lydig den är… Oavsett, så önskar jag er lycka till i er fortsatta träning och bättre lycka nästa gång ni kör bana!

Skyress
0

Tack, detta var sista kurstillfället och i såfall blir det till våren vi fortsätter i agility. Om det blir så måste vi HD röntga  Diablo först för att se att det är Ok att fortsätta med sporten.