Är sheltie tikar mer drabbade?
Hej! Jag har haft 3 sheltietikar nu under 20 års tid. Alla 3 har fått livmoderinflamation samt 2 av tikarna har fått elakartade juvertumörer. Jag älskar Sheltisar men är nu lite rädd för att skaffa en ny tik. Vill ju inte vara med om detta igen. Ska jag köpa en hane istället? Samtidigt så tänker jag att det är lättare med en tik jämfört med en hane. Jag skulle vilja höra era erfarenheter om tikar och tumörer samt livmoderinflamationer. Har någonstans hört att vissa raser är prediponerade för vissa sjukdomar och funderar om Sheltien är mer benägen att få tex livmoderinflamation.
Hälsningar
Marita
Hejsan!
Jag kan inte säga att jag skulle ha hört att sheltietikar är mera drabbade av livmoderinflammation än i andra raser.
Det är ju alltid en risk att tikar som inte får valpar eller kastreras/steriliseras drabbas av detta. Läste för en tid sedan en studie på hur tikar som är hårt drabbade av skendräktighet är mera i riskzonen att drabbas än de som inte drabbas.
Sedan skulle jag inte säga att det egentligen är så stor skillnad mellan att ha hane och tik. Med hanen slipper du ju förståss löpet, men riskerar att ha få en hane som "löper hela tiden".
Jag har själv både tikar och hanar hemma men kan inte säga att jag märker desstu större skillnad annat än att tiken är lite mindre =).
Utgår jag från mej själv och att jag bara vill ha en hund att jobba med kan det nog eventuellt hända att jag skulle välja en hane bara pga att jag skulle slippa löpet eller kastrera/sterilisera tiken.
Jag har haft juvertumör på en av mina tikar, en som hade haft avkomma. Det var dock ingen elakartad tumör och blev aldrig något bekymmer. Tiken var nog 11 år när den upptäcktes och hon blev över 14 år. Sen fick en annan tik, som inte hade haft avkomma en tumör som visade sig vara elakartad, men av en sort som sällan gav metastaser och dessutom var den långsamt växande. Tiken var redan då gammal, 14 år, men i en sån jättefin kondition att vi vågade oss på att ta bort den. Hon blev över 17 år. Båda ovan nämnda tikar var kastrerade vid 7-8 års ålder. De hade inte haft livmodersinflammation och de kastrerades helt enkelt för att vi har hanar också. Jag har bara positiv erfarenhet av kastreringen och tikarna har mått väldigt bra, snabbt därefter. Jag har fått lära mig att kastrering tidigare än vad jag gjorde på mina kan minska risken för juvertumörer, men sen har jag också hört att det inte ligger så mycket i det påståendet. Men helt klart är ju i alla fall att man kan koppla bort oron för livmoderinflammation efter kastration.:)
Jag har inte hört att Sheltien skulle vara i riskzonen för varken juvertumörer eller livmoderinflammation, mer än andra raser.
Jag har både hanar och tikar och skulle jag nöja mig med enbart en "sort" så skulle det nog bli hanar. Tycker att Sheltiehanar är nåt av det goaste som finns.:)
Tack för era snabba svar!
Ska fundera på om det kanske blir en hane nästa gång.