Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettallmänt
Läst 6982 ggr
Skyress
2011-10-15 23:14
0

Mini collie??????

Måste bara skriva och berätta något lustigt som inträffade i morse när jag var ute och gick med Diablo. Vi mötte en person hon var runt 30, hon tittade på Diablo och så sa hon

- Jag har aldrig sett så små förrut och så nickade hon mot honom.

Hon sa vidare

- Han är väl en mini Collie?

- Nä sa jag han är en Shetlands Sheepdog.

- Men han ser presis ut som en Collie fast i miniformat. Så visade hon med sina händer hur liten hon tyckte han var.

- Hans näsa är inte så rak som hos en Collie svarade jag. Hon höll ju med om det, men hade aldrig hört talas om Shetlands Sheepdograsen.

Tänkte på alla inlägg som jag läst om att folk trott att Sheltien är en Collie men då har det handlat om att Sheltien är en stor Sheltie. Tycker personligen att man ser på huvudet om det är en sheltie eller collie, sheltien har ju ett stop som inte collien har. Eller vad säger ni?

GabbiesK
2011-10-16 00:21
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Får ofta höra att vi har en dvärgcollie när vi kommer med vår sheltie. Brukar då säga att det är en shetland sheepdog men de flesta fattar ingenting då. Då verkar dom tycka att det är pinsamt och så släpper dom det :).

En lite gullig sak dock som jag kom att tänka på nu i samband med detta. I närheten av där vi bor finns ett hem för förstånds handikappade vuxna. Ibland möter vi personer där ifrån som är ute o promenerar samtidigt som oss. En av killarna säger alltid "Lassie, lassie" när vi kommer och jag brukar alltid le mot honom så nu när vi möts ute ser han oss på jättelångt avstånd och börjar skrika Lassie. :) Har berättat för honom en gång att det är en shetland sheepdog och att hon heter Jezzy men Lassie var tydligen bättre :). Han är go tycker jag.

Cassii
2011-10-16 01:42
2

Här blir Lexie alltid kallad för dvärgcollie/mini collie/eller lassies bebis. Haha, tom en torktumlad lassie! ;) O nu är hon väldigtväldigt liten för o vara sheltie (33-34 mkh) haha, tycker de är så roligt! Det är på våra promenader minst 3 som säger, och på dessa 5 månader är det typ 3 som sagt sheltie, o då har de själva ägt en sheltie haha ^^ senhar hon fått vara chihuahua och jack russel terrier men de är en annan historia xd

Niini
2011-10-16 09:55
0

Många vet inte att sheltien existerar (inkl. mig själv innan vi började leta ras), man "avfärdar" dem ofta som collievalpar när man ser dem på stan om man inte vet. Minicollie är ett smeknamn på sheltien, även om collie o sheltie inte ens är besläktade (såvitt jag vet).

Kitten86
2011-10-16 11:08
1

Nej inte besläktade kanske, men jag har hört att man förr blandade in Collie för att förädla sheltien (eller nått sånt) och att det därav ibland blir för stora shelties för att anlaget slår igenom.

Ett poulärt smeknamn är just dvärgcollie/ mini collie som de flesta känner igen, men de har ingen aning om att det är just bara ett smeknamn.
Min är visserligen sv/v men jag tror att jag hört rätt gissning en handfull gånger under hans 2 år på jorden. Då har det varit folk som haft elelr känt någon som haft rasen. Redan som valp fick jag höra bordecollie och fått frågan om han är aussie (eller aussie mix). Inte lätt när man är udda Cool

Cassii
2011-10-16 19:00
0

#3 Collie blandades in i sheltien i början av 1900 - talet.

PetraKarin
2011-10-17 07:48
0

#3 Ja för pälsen skull tror jag :)

Min blir nästan dagligen kallad för collie, lassie, minicollie, dvärgcollie eller collievalp. 
Trots att hon är en väldigt liten tik men nätt och feminimt utseende.

Jag tycker egenltigen inte det är så kontigt att folk tror det, det är det de har hört och den är ju lik collien. Någon som inte är jättehundintresserad kan inte hålla koll på alla raser.

Däremot tycker jag det är märkligt med folk jag stöter på som försöker övertyga mig om vad jag har för hund, oftast då en mincollie. Som att de tror jag är dum i huvet som säger att jag har en ras som inte finns när det är uppenbart att det är en minicollie.
T.ex. min granne, "Åh har du en minicollie, vad söt!".
Jag "Ja fast det heter Shetland Sheepdog, eller sheltie, minicollie är ju egentligen ingen ras, bara ett smeknamn".  
Grannen, "Nej det där är en minicollie, min kusin har en sån och han säger att det heter det"
Jag "Ja det kan jag tänka mig men han säger nog så bara för att det är lättare när folk inte känner till rasen shetland sheepdog".
"Nej det är en minicollie".
Och så fortsatte det så jag gav upp.

Sen har jag även stött på en sheltieägare som trodde att min då sexmånadersvalp var typ 12 veckor och försökte övertyga mig om att jag hade fel. Märkligt.

Kitten86
2011-10-17 09:28
0

Ja, det finns sannerligen folk till allt!

emma93
2011-10-18 11:02
0

#6 Ja det är underbart när folk tror att man inte har en aning om vad man har för hund och hur gammal den är:).

Jag tror att collien också avlades in då världskrigen tog hårt på många raser och det var ytterst svårt att syssla med uppfödning.

Skyress
2011-10-18 13:26
0

Collien är en bruksras. Varför är Sheltien många gånger så vek som man läst om? Jag blev så nyfiken när du emma93 skrev om att Collien avlades in i Sheltien. Det är intressant att få veta så mycket som möjligt om sin hundras.

emma93
2011-10-18 13:53
1

#9 Det står en del om rasens historia här: http://www.sssk.org/rasinformation_historia.htm

Viccan92
2011-10-18 22:29
0

Hade ingen aning om att det var så vanligt att dem blev kallade för minicollie. Helskumt tycker jag. Nu har ju jag visserligen en släkting som haft sheltie medan jag växte upp men jag tycker ändå att det är skumt. Visst att folk inte känner till am cocker spaniel som jag har men sheltie. Jag menar den är ju vanlig.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

emma93
2011-10-19 09:00
0

#11 Ja precis, de är ju högt på listan bland flest registrerade. Så det är lite skumt:).

Skyress
2011-10-19 10:02
0

Tror att det har med att folk inte är så intresserade av hundar och därmed okunniga inom de olika raserna som finns. Därmed så uppstår dessa lustiga kommentarer.  Tror även att sheltien som ras är så söt att även de ointresserade blir lite "betuttade" i dem och måste stanna upp och fråga.

GabbiesK
2011-10-20 01:11
0

Får även ofta höra att min hund är gammal.. Hon är 4 år och 6 månader :) Men alla tror hon är äldre pga att hon är grå.. Som att det skulle vara nåt jätteovanligt med gråa hundar..

Skyress
2011-10-20 08:58
0

#14 Tråkigt när folk måste kommentera saker och ting som de inte vet ett dugg om. De är väldigt okunniga inom hundvärlden annars borde folk fatta att en hund grånar vid nosen och inte på hela kroppen vid ålderns höst.

Jag tycker din hund ser jättefin ut med vacker tanfärg vid huvudet. Jag hade tingat en blm tik för ett tag sedan men upptäckte 4:e led i stamtavlan retinopati och det kan vara förstadiet till PRA. Eftersom vi vill hålla på med avel i framtiden så är det inte så lämpligt att köpa en valp med detta på ögonen anser jag, så  tyvärr blev inget köp av. Men jag tyckte tiken var jättevacker hon har också en vacker tanfärg vid huvudet precis som din fina hund.

Ressu
2011-10-20 13:28
0

#14 Det får jag oxå ofta höra om min gråa. Senaste var under en agilityuppvisning kom en gammal mormor fram till mej efteråt och sa att jag inte borde träna och tävla med en så gammal hund Förvånad.  Försökte hålla god min och berätta att han inte alls är gammal att hans färg har ALLTID varit grå. Men damen hade nog bestämt sej att han var lastgammal och att jag var nästan världens djurplågare då jag hade han på agility. Men som tur var så fick hennes son henne övertygad om att det finns en färg som ser ut på det viset Glad.

// Ressu
kennel Westtorpets

-medarbetare på Cocker spaniel iFokus

emma93
2011-10-20 13:49
0

#16 och 14. Det fick jag också höra om min blue merle dam.:) Det är lustigt hur många som absolut inte tror på det man säger heller, utand vet minsann hur det egentligen är.Glad Jag fick också höra ett antal gånger att hon måste vara en riktig gatukorsning, och en hade kommentaren "henne kan du inte ha betalat mycket för". Det var svårt att inte skratta då. För nog såg hon ut som en sheltie, så det var enbart färgen som frambringade kommentaren.

Sheltieliv
2011-10-20 18:29
1

När min ena sheltie var valp, runt fyra månader kanske, träffade vi på en gammal man som prompt försökte övertyga mig om att det var en räv jag hade i kopplet! Han gav sig inte heller, utan hade minsann haft en räv som han gått ut med i koppel osv när han var ung, och min var absolut en räv. Blev lite ställd, haha

En annan gång hörde jag några barn viska till sin mamma bakom oss om räven jag hade i koppel *s*

Men annars är det allt som oftast dvärgcollie, minicollie eller Lassie som hundarna blir kallade för. Brukar bara hålla med, och säga att de egentligen heter shetland sheepdog, men oftast kallas för det. Förut försökte jag rätta dem helt.

Fast tycker att det blir vanligare att folk vet att de är shelties i alla fall.

GabbiesK
2011-10-21 00:47
0

#15 Tack för dom fina orden om min tjej Skrattande. Hoppas att du får tag på en blm i framtiden!

#18 Ja jisses vad folk kan få för sig ibland. När vi bodde i Borlänge bodde vi på en gård med många barn av utländskt härsprung och då var det många som kallade min hund för vargen. Ett barn frågade mig en gång om jag verkligen hade en varg. Nej det är en hund, en ras som kallas Sheltie sa jag då. Men hon gick alltid under smeknamnet vargen i alla fall. Glad Tyckte dock att det var lite gulligt eftersom det var barn.

AnnaSue
2011-10-22 13:45
0

ja precis man avlade ju in collie förut. den ursprungliga rasen såg inte alls ut som den är idag. Den ser ju verkligen ut som en liten collie förutom med nosen lite. Så jag tycker det syns jättemkt att collie är inavlad å den måste ju blivit ganska mkt inavlad eftersom de är så lika?

Med vänliga hälsningar miss Anna Jolene Sue :-)

emma93
2011-10-23 13:54
0

Här finns en kul länk med bilder på Cruftsvinnare genom åren:

http://www.sheltiescollie.narod.ru/SheltieCrufts/SheltieCrufts2010-2019.htm

Bilderna är från 1915 och framåt. Vi har tidigare haft nån länk med bilder på Shelties från tidigare år men jag har inte i huvudet vilken länk det var.

Kitten86
2011-10-23 19:30
0

Verkligen en kul länk!!

Man kan verkligen se när det börjar bli collie inblandat. Vissa är verkligen collie i miniatyr…!

Cassii
2011-10-23 22:08
0

#21 Hahaha, min ser mer ut att va från omkring 1915, så lite päls som hon har!

Viccan92
2011-10-24 00:55
1

Mina släktingar sa alltid att den hunden dem hade när jag var liten var en old shetland sheepdog. Ingen ras men han var väldigt lik de lite äldre så antar att det var det dem menade. Dem måste ha missförståt namnet.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast