Fråga om färg på sheltievalpar! (sobel)
Hej!
När kan man se på en sheltievalp vilken sorts sobel den kommer att bli? Ser man det innan åtta veckor eller är det först när den börjar få sin vuxenpäls som det märks på riktigt? Vissa shelties är ju väldigt "gråtonade" och mörka i sin sobel (nästan som en sadel) medan andra är vete/guld, vissa är ojämna i täckningen över kroppen och andra är jämna.. hur ärvs detta?
Finns det recessiva och dominanta anlag även gällande vilken sobel det blir (och inte bara gällande om det blir tricolor/sobel/blue merle)? Vilken sobelton är då dominant och vilken är recessiv?
Om någon har en bild på valpar som är mörkare respektive ljusare sobe, i jämförelse med en vuxen hund, så uppskattas även detta :).
*Tass*
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Skuggningen brukar kunna ses ganska tidigt. Annars kan man ju kika hur föräldrarna är. I övrigt har jag noll koll på sobel, är en "trefärgad"-människa 
Hmm.. Intressant - har väll aldrig riktigt tänkt på hur den sobla färgen ärvs ned. Ex. Dominanta anlag m.m. Men ser jag på Viggo (som vars mamma är mycket mörk sobel, och hans pappa som är guldsobel) så blev 3 av 5 valöar rent guldfärgade. Medan en blev röd inkl. Lätt skugga. Och en blev väldigt mörk sobel. (nästan gråfärgad i pälsen) Tittar man på valpbilder så var de guldsobla valparna ljusare helt igenom. Den mycket mörka var väldigt mörk. Vet inte om det är samma som på sheltien. Men när jag för många herrans år sedan tittade på tibetanska spanielvalpar hos en kennel så sade de att denna valp, som då var väldigt mörk, skulle bli ljus som vuxen. Blev häpen över det de sade. De förklarade att om man drog fingrarna åt "motsatt" håll som pälsriktningen så kan man se vilken pälsfärg det slutligen blir. Denna valp var nästan cremefärgad i den understa pälsen. Utan några som helst svarta hårstrån. Hur blev det då? Jo, valpen utvecklades och blev nästan helt crèmefärgad som vuxen!
Mvh Emelie 
Juste,. kollade på en sobelvalp i våras. Då visade uppfödaren att man kunde kolla på färgen i ansikte/öron där pälsen var korthårig, då kunde man få en fingervisning om den framtida färgen.
Jag har inte fördjupat mig så jättemycket i sobelvarianternas nedärvning än (har varit mestadels svag för de andra färgerna hittills). Men det finns väldigt bra beskrivet (kanske inte just om hur man ser det på en valp, men nedärvningen) i SSSK's handbok från 1990. Undrar om inte åtminstone delar av den artikeln fanns med även i något av det senaste Sheltiebladet? Håller på att flyttar om mellan olika rum så här är rätt kaotiskt och vet inte exakt var jag har mina saker:). Handboken däremot har jag framme nu, och jag skall beskriva det som står där när jag hinner.:) Har ännu inte lärt mig hur man kan få till bokstäverna så att de är "upphöjda" här, för att t.ex skriva lokus där vissa av bokstäverna behöver vara upphöjda för att vara begripliga i genetiken. Är det nån som kan tipsa mig? Sitter med en mac med tillhörande os.
/emma93
#5 I word så är kortkommandot för upphöjt [cmd(kringla)] + [shift] + [=] men det verkar inte fungera här. Kanske om du skriver texten i word och klistrar in?
#6 Exakt, det funkar inte just här. Tänkte att det kanske hade med macen att göra. Men jag skall prova att klistra in som du sa. Jättetack!:)
Jag har bara hört att om man kollar på valparnas öron och ansikte så är det den färgen de kommer få som vuxna. Men jag vet inte hur pass korrekt det är…
Men en intressant tanke kring nedärvningen av skuggning och sobel nyansen! Hoppas du hittar något bra svar.
#6 Fungerar inte med kopieringen:( Endast storleksförändringen följde med tyvärr. Skall klura vidare på hur man kan göra det begripligt.

#10-11 Oj vilken stor skillnad det var från valp till vuxen! Han blev mycket mörkare när han blev äldre, jättesöt
//Sara (lollipop99)
Vilken skillnad i färg från valp till vuxen det var intressant. Man ser ju på valpbilden att den blir skuggsobel men att hunden skulle bli så mörk det trodde jag aldrig.

De skuggade blir ju oftast mörkare med åldern. Min hunds mormor var sobel "med svarta pigment" i början av vuxenlivet men nu som "tant" är hon inprincip svart på ryggen :)
Jag kan ha helt fel eller missförstått totalt, men jag läste någonstanns antagligen på en Am sida att om en Sobel hund bär trefärgat var den mörkare, om det alltid var så kan jag inte svara på. Men att dom generellt var mörkare om dom bär anlaget för trefärgad. Så en sobel hund som bär två sobel anlag (alltså inte kan lämna trefärgat) är ljusare…
Finns det någon teori i detta? eller har den som skrivit det jag läste hittat på?
#15 Det är så jag har uppfattat det och hört genom åren, så det är nog inte påhittat från den som skrev det du läste, alltså att mörkskuggning ger en hint om att de inte är sobeldominanta. Men det finns också ickeskuggade som lämnar trefärgat/svartvitt, så det är inte alltid givet. Däremot kan jag inte på rak arm minnas att jag lagt på minnet någon mörkskuggad som visat sig vara sobeldominant. Men jag skall låta det sista vara osagt. Nån annan som har nån erfarenhet?
Nu har jag äntligen skrivit ihop lite ang hur sobelnyanserna nedärvs. Det är svårt att skriva kortfattat och hojta till om det inte är begripligt. Som min största hjälp har jag haft artikeln "Färgernas nedärvning" av Irene Högberg - SSSK-s Handbok 1990. Jag provar att lägga filen som pdf först, och ser om det fungerar, då det ju varit bekymmersamt med att skriva genpar på korrekt sätt här.
#17 Nämen, där har vi det ju! Hoppas de som var intresserade ser det.
#17 Jättebra länk!
//Sara (lollipop99)
#17 Den är jättebra! Får nog kämpa för att plugga istället för att läsa genetik idag ;)
#17 Superbra länk. Tusen tack, den var superintressant.
Mycket bra dokument, även om jag bara skuggläst lite utav det…
tack för att du lägger enr tid för att förtydliga för oss andra!