Sheltie iFokus

Sheltie

Etiketttävlingar
Läst 1955 ggr
[Highonbluetomorrows]
0

VM/SM-Shelties!

Eftersom jag har haft en massa grejer jag BORDE göra har jag givetvis gjort något helt annat, som att kolla på inspelningar från VM och SM i diverse hundsporter :). Såg då att det förekommit en hel del shelties exempelvis bland de bästa svenska agilityhundarna i small och medium.

Så, nu undrar jag om ni kan hjälpa mig att hitta lite information om vilka kennlar som lyckats bidra till dessa stjärnskott? Det kanske rent av finns några uppfödare eller ägare härinne vars hundar lyckats nå toppen?

Kitten86
0

Vet att det finns en kennel som tävlar aktivt och på ganska hög nivå med sina. En kennel som avlar på "agilityhundar" men som självklart fokuserar på friska individer enligt standard. Kommer dock inte ihåg vad den heter…

Hoppas någon kan ge dig bra tips!

Ronja06
0

Brainpools!

Mvh Emelie Förlägen

Kitten86
0

Så var det kennel hette!

[Malin3033]
0

Brainpools är det som har mest fokus på den biten. Annars tror jag man inte ska stirra sig blind på kennlar utan se till individen! Kollar man toppen bland shelties så är inprincip alla från olika kennlar, men har ganska lika stamtavlor!

Cocos82
0

#4 Intressant! Vilka linjer är de tongivande tror du?

[Malin3033]
2

#5 det vill jag inte riktigt uttala mig om, men det är ju bara att granska hundarnas stamtavlor och hitta gemensamma nämnare. Sedan finns det två "familjer", de som är engelska och de som har mer amerikanskt i sig en annan parantes är att en av Sveriges helt klart bästa agilityhundar kommer från utställningskenneln lundecocks. Så det är individen som räknas i många fall! Och en duktig tränare kan få vilken hund som helst att springa. Kolla på finnarna ;)

Kitten86
0

Så sant som det är sagt!

Rasen i sig är generellt bra på agility och med rätt förare så kan en hund gå långt. Individen är viktig och inte bara dess "bakgrund"…

[Highonbluetomorrows]
0

#4, Dock är det svårt att kolla stamtavlor på högpresterande hundar om man inte vet vilka hundarna är juuuu! Någonstans måste man ju börja. Så: hur ser jag vilka som ligger i "sheltietoppen" så att säga :)?

emma93
0

Här kommer två exempel som ligger nära för mig, den ena är en nära släkting (hundledes :) och den andra är en väninnas hund.

En i toppen är SagCh Sag(hopp)Ch FinAgCh Memus song of Faith, Lova, som blev 8:a på VM i agility nyligen.

En annan som varit med i SM och även representerat Sverige i USA på Eukanuba challenge är

SE AGCH SE AG(HOPP)CH Woodmist My True Lily  ”Zazzi”

Ressu
0

#8 Kollar man in resultatlistorna från SM och VM så ser man vad hundarna heter i stamtavlan (i de flesta fall, finns ju några listor med undantag) och då kan man kolla upp deras stamtavla via SKK eller hunddata

// Ressu
kennel Westtorpets

-medarbetare på Cocker spaniel iFokus