Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettnos-öron-och-ögon
Läst 2279 ggr
Cocos82
1

Måttlig CRD = sämre syn?

Jag var på instruktörsutbildning och hade med mig Bell idag och vi skulle träna på klicker. En liten del av målet i övningen var att de skulle följa en röd laserstråle. Men Bell verkar inte se den alls. Väldigt konstigt tycker jag.

Min valp springer som en tok efter den och alla andra hundar lade åtminstone märke till den. Men för Bell existerade den inte.

Kan det bero på hennes måttliga CRD? Hon verkar inte ha några problem i övrigt att se. Hon ser andra saker som myggor osv. Så allt för dåligt kan hon inte se. Men den röda färgen kanske försvårar det ytterligare, plus att den inte luktar eller låter något.

Vad tror ni?

emma93
0

Utefter det vi fick lära oss på förra avelskonferensen så är det ytterst små partier av näthinnan som är förändrad och som skulle kunna ge sämre syn. Rent teoretiskt ser hunden sämre på just det området, men det finns inget som tyder på att hunden ser sämre rent praktiskt. Jag tänkte som så, att då strålen rörde sig, och hunden också rörde sig, så borde ju hunden uppfattat strålen då den inte var exakt på de ställen på näthinnan som har crd. Skulle vara intressant att testa en sådan stråle i olika ljusförhållanden, och se om Bell ser den bättre i något annat sken eller mörker. Kanske Bell överlag förlitar sig på lukt eller ljud såsom du skriver, och därför behöver hjälp på traven med t.ex ett mörkt rum och strålen för att lägga märke till den.

/emm93

Cocos82
0

Ja, det är ju jätte svårt att vet om det verkligen är så att hon inte ser den eller om det är något annat. De kan ju inte prata tyvärr.

Vi testade både med att hålla den stilla och röra på den. Och använde all vår kreativitet för att underlätta det hela och få henne intresserad. Men inte då…

Men jag ska definitivt prova i ett annat ljus. Kan vara intressant att se om det blir ett annat resultat.

Kitten86
0

Intressant fråga, men vet faktiskt inte…. Om ändå våra älskade vänner kunde tala, ibland iaf Foten i munnen

Ronja06
0

Lite intressant. Båda mina shelties har u.a på ögonen. Den ena hunden jagar den röda pricken likt en katt. Medan den andra inte ens tittar på den, som om hon inte ser den även om jag skulle placera den på ett mycket tydligt synbart ställe..

Ingen aning om varför dock. ;)

Mvh Emelie Förlägen

Ressu
0

Här har alla våra u.a på ögonen men bara en av dem jagar pricken. Kan det eventuellt ha något med intresset att ta upp "till jakt" att göra?

// Ressu
kennel Westtorpets

-medarbetare på Cocker spaniel iFokus

Cocos82
0

#5 Ja,det kan det säkert. Men hon har inga problem med jaktintresset. Skulle kunna vara så att hon lärt sig att det inte tjänar något till att bry sig om den från att hon var valp. Men jag tycker ändå att hon borde titta på pricken om den bara dyker upp för att se vad det är men det gör hon inte heller.

Skyress
1

CRD är ju blinda fläckar. Du kan ringa till Strömsholm och fråga ögonexperterna där om just det du undrar om CRD, skriv vad de svarade sedan.

emma93
1

Jag har inte provat med röd laser, men väl med ficklampor genom åren. Det har varierat väldigt på de olika individerna, om de hade nåt intresse, eller ens märkte ljuset. Ingen av dem har/hade dock CRD.

Ressu
0

#6 Det var ju lite det jag menade, alltså att kanske inte just den röda pricken är tillräckligt intressant för just henne trots att hon har ett jaktinresse.

// Ressu
kennel Westtorpets

-medarbetare på Cocker spaniel iFokus