Sheltie iFokus

Sheltie

Etikett: sjukdomar
Läst 3517 ggr
medde
0

Tandhygien på din hund.

Tandhygien är ju något vi är noga med då det gäller oss själva. Vi bortstar tänderna morgon/kväll, har nog med all säkerhet god koll på våran tandkräm och borste, besöker tandläkaren för check up lite då och då. Men hur är det med våra hundar? Ha vi alla en järnkoll på deras tänder och vad gör vi för att hålla dom rena och fina.

Vore både intressant att höra vad just du gör för din hunds tänder.. Borstar du dom regelbundet?  Köper du speciella hundben?  Tänder är ju något så viktigt att det måste skötas. Igen vill ju ha tandvärk och dålig munhygien.

Vore väldigt intressant hur ni sköter era hundars tänder och vad ni andvänder för att hjälpa till en god tandhygien. Bara en enkel fråga hur ofta tittar du igenom hunden mun? Jag fick själv tänka till då jag skrev frågan, och erkänner att det inte är dagligen…

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Cassii
0

Här hemma borstas tänderna minst 1 gång per vecka, med en tandkräm som är förebyggande mot tandsten. Vanliga vita tuggben finns alltid framme, ska testa mig och köpa nylonben som en kompis rekommendera. Dock hade de inte dessa ben på den stora djuraffären där vi var. En sån där "godistandborste" brukas också ge någon gång ibland.

Tyvärr var detta alldeles för lite och lillan har fått tandsten, så vi ska iväg snarast möjligt och köpa en skrapa och efter det börja sköta tandhygienen ännu bättre och borsta 1 gång per dag. Hon ska ju trots allt ha samma tänder hela livet Glad

Sofiatinnert
0

jag borstar pixies tänder 1 gång per dag med ett enzym tandkräm (gör samma på katterna) jag e lite hispig när det gäller tänderna på mina eftersom ena katten har väldigt dåliga tänder vill inte att det ska bli samma sak på de andra. sen har hon alltid tillgång till tuggben =)

http://beautywithsofia.wordpress.com/

Kitten86
0

Jag borstar båda mina hundars tänder minst en gång per dag, men försöker att göra det två gånger per dag precis som på mig själv. Tar ju inte så mycket längre tid än när man borstar sina egna tänder Foten i munnen Använder hundtandkräm, m enzymer.

Sen får mina pojkar även Dentastix, div andra tuggben etc. Kollar regelbundet i munnen, och även resten av hunden för den delen.

Ronja06
0

Kontrollerar tänderna var dag på vovvarna för att se hur det står till. Varken Viggo eller Yim har haft tandsten någon gång i sina liv, de har även rätt så fräsch andedräkt för att vara hundar. *ler* Är dock väldigt dålig med tandborstningen på dem då jag inte ser något behov- de tuggar dock hemskt mycket på ben. Så tror detta är en bidragande faktor till varför de har bra tänder. :)

När det gäller Ronja så skulle hon verkligen behöva tandborstning varje dag. Dock tål hon inte tandkrämen. Vi har testat flertalet märken men med samma resultat - riktigt kass mage, till gränsen till magsjuk hund. Därför blir det tandskrapning vid behov istället. Nästa födelsedag blir det borttagning med laser. ;)

Mvh Emelie Förlägen

[Malin3033]
0

Här går det lite i vågor vad det gäller tandborstning. Men generellt så är jag dålig på det. Dock så har båda mina hundar väldigt fina tänder och speciellt Coras, stora och kritvita! Jag tror att inte bara tandborstning är en orsak utan också vad de äter för hundmat och användandet av tuggben men framförallt arvet. Vissa hundar föddes helt enkelt med bra tänder och munhygien och sådant tycker jag vi borde prioritera mer inom aveln! För precis som ni säger så ska de ha tänderna hela livet.

Skyress
0

Borstar Diablos tänder varje dag med en vanlig mjuktandborste och lite hundtandkräm på.

Han har massor av tugg att gnaga på om han vill bl a grisöron, ko klöver utan fyllning i, stort torkad oxben, tjurmuskel allt ligger framme och han går när han känner för det och gnager lite.

Något jag aldrig mer ska ge det är råhudsben, för en av mina schäfrar gnagde på ett sådant och fick itu benet och det lossnade en ganska stor bit som fastnade i halsen på honom. Som tur var såg jag detta och fick stoppa ner handen i halsen på honom och ta upp den. Biten var vältuggad och slemmig.  Råhudsbenen på den tiden kanske ser lite annorlunda ut än idag, alltså inte så mycket smådelar i själva benet. Men det är något jag aldrig mer vågar prova även om Sheltien inte har samma tuggtryck som en schäfer.

Cassii
0

Måste göra lite OT, någon som vet var man kan köpa nylonben i Stockholm?

medde
0

#7 City Pet Farsta tror jag har, Bromma zoo kanske, för det är väl åt dina trakter. Annars koll amed City Pet och om dom har kan jag ju köpa åt dig för att ta med till Adelsö. Så kan vi byta peng mot ben. Inga problem alls i så fall. Ropa till om du vill jag ska handla med.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Cassii
0

#8 Ja, det skulle vara jätte snällt! För det var just på Bromma zoo vi var och där fanns det inte :/ Skulle vara jätte snällt och byta pengar mot ben :) Bara du hojtar till innan hur mycket dessa kostar :)