Vad tränar ni?
Hej! 
Vad tränar ni tillsammans med era hundar? Hur går det? Varför tränar ni just det ni gör? 
Lägg gärna in en bild eller video på när ni tränar 
Jag och Lexie tränar först och främst agility, eller än så länge endast grunder inför framtiden. Vi har planer på att göra vår debut i augusti 2012. Då blir Lexie 1,5 år gammal (020812). Så allt efter det.
Just nu blir det träning cirka 1-2 gånger i veckan, men vi har haft ett uppehåll på cirka 3 veckor, då Lexie började löpa och då får vi inte vara på klubben. Tråkigt! Men redan på onsdag blir det troligen en nystart! Annars till helgen
Ser framemot det jätte mycket, då både jag och Lexie älskar agility. Att se glöden i ens hund, lyckan och stoltheten när hon klarar något är bland det bästa som finns.
Vi kör inte speciellt seriöst ännu och hoppar bara cirka 1 dm högt. Jag vill ha henne självständig, dock är detta min första egna hund så jag är inte världens bästa handler. Men allt kommer!
Jag ska satsa högt med min prinsessa! Fast idag så tänker jag bara att vi ska klara av klass 1 och bli uppflyttade till klass 2 (både hopp och agility), sen innan vi ens börjar tävla så ska vi röntga! Ser allt bra ut och både hon och jag utvecklas i den takt vi gör nu - då når vi toppen!
Toppen och drömmen om en champion hund! 
På sidan om så tränar vi även en hel del trix och jag ska försöka ta tag i lydnaden till vintern! Skulle vara kul att klara klass 1. Freestyle ska även testas på och något nytt jag upptäckt och vill testa är rallylydnaden! Fast, vi får se hur det blir med det - ska nämligen utbilda Lexie till mögelhund. Så vi får se hur mycket vi satsar på allt runtomkring. 
Vi gör inte så mycket det blir en del vardagslydnad å spår annars så e det bara promenader å hemmamys =)
http://beautywithsofia.wordpress.com/
Jag och Tyra planerar att tävla i både agilityn och lydnaden
Vi får se vad Tyra tycker är kul. Kanske får prova på vallning om ett par år och se hur det går.
Då jag bara haft henne i två dagar har vi inte hunnit göra något speciellt, ikväll blir det lite kontaktövningar och imorn får vi se om vi hinner träna in sitt lite smått
Inkallningar kör vi också på promenader, och det klara hon hyffsat! 
Följa oss kan ni göra här på sajten och i min blogg, som ni hittar i signaturen. Lämna gärna någon liten kommentar
(hih reklam på hög nivå)
Vi tränar lydnad mest med Diablo, eftersom jag har haft schäfrar förrut och tycker det är kul med just lydnad. Vi går på öppen träning och ringträning när Kennelklubben i vårt distrikt annordnar det. Till våren om det blir en lydnadskurs så kommer min son och Diablo att få gå den.
Till våren ska vi försöka MH testa Diablo på någon brukshundklubb skulle vara intressant att se vad testresultatet blir. Han är inte en fegis utan en ganska frammåt hund.
Min son provade agility i höstas och tyckte det var roligt, men jag tycker att det är en ganska uppstressande sport, (mycket tjo och tjim), så jag är lite kluven hur vi ska göra med fortsättningskursen till våren. Om han och Diablo ska fortsätta är det ett måste anser jag att höftledsröntga Diablo.
Rallylydnad tävlade min son med Diablo i och kom tvåa det var i våras, båda gillade sporten, det gick lugnt och sansat till, så det kan ju vara något.
Vi blir eventuellt med en liten sheltievalp till julhelgen så valpkurs för min son och den lilla lutar det åt till vårkanten.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
I agility så har vi börjat med krångliga kombinationer (alltså klass 2-3) trots att vi bara är i klass 1 ännu, av den enkla anledning att vi behöver lite utmaningar! samt att Nenya då faktiskt behöver tänka både en och två ggr, och jag behöver lära mig var/när/hur jag ska/kan handla henne. (kan gå lite fort ibland och hon kan ibland vara svårstyrd och ibland är jag antagligen seg på min handling!). :)
Lydnad så går vi just nu en tävlingslydnadskurs. Men mest fokus har vi just nu på apporteringen. Hon har haft lite "hat" känslor mot apportbocken tidigare. Men det börjar bli bättre!
Annars så blir det träning på alla momenten i Lydnadsklass 1 i hopp om officiell debut nästa år (förhoppningsvis iaf) ;)
Vi försöker även träna en del balans/kroppskontroll/fysträning. Då jag tycker att det är viktigt, och iofs väldigt roligt att träna ^^
Och tricks blir det nästan dagligen ;)
Film på att backa uppför trappen! Hon brukar vara snabbare, men hon tyckte väl att matte betedde sig annorlunda med den där svarta lilla saken i handen ;)
Även här tränas det agility. Nu till vintern blir det "debut" genom träningstävlingar så vi känner oss redo inför nästa säsong. Läskigt men samtidigt kul. Till våren är det dax att gå tävlingskurs.
Vi tänar även drag i varierade former. Det blir både lättare weigtpull men även drag av vagn, pulka/ snowracer etc.
Sen blir det ju självklart lite tricks till vardags, en del sök och då främst av godis samt att jag tränar River till att assistera dvs hämta, lyfta, ge, bära olika saker. Inte för att jag behöver assistans mer än att det blir två flugor i en smäll. Medans jag jobbar/fixar så hjälper han mig vilket ger hjärngympa….
Till nästa år har jag tänkt att vi ska testa på Rallylydnad. Men min dröm är även att testa på flyball vilket är svårt att hitta folk som utövar. Men jag är även sugen på att testa vallning och treiball.
Vad kul det är att läsa om vad ni gör tillsammans med era hundar! Och tack Channi för att du delade en härlig film på fina Nenya! 
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Här hemma är det agility för fulla muggar som gäller. Försöker få in lite lydnad och har tävlat en del i det (jag och Ronja) men numera så lyckas vi på något vänster alltid prioritera bort dessa tävlingar.
Om vi bortser från tricks och lite spårande så är det alltså agility vi satsar på och det är på agilitytävlingar vi spenderar hela somrarna. Jag har aldrig "nördat" något i hela mitt liv men det känns så galet kul att äntligen få göra det. haha
Med Ronja så är fokus på debut i SM 2012 samt försöka fortsätta att kvala dit även inför kommande år. Vi tänkte även försöka ge oss på att ta oss an utmaningen och söka till landslaget nästa år. Även om det är en inre dröm jag har att komma med så ser jag vår sökning som ett tillfälle att lära sig massor mer om denna fantastiska sport men även tävla mot Sveriges absoluta elit! Under 2012 hoppas jag också att Ronja kommer kunna tiulera sig som champion 
Cora går runt och är Wild and Crazy här hemma. En mycket svårare hund att träna, gäller verkligen att man har hjärnan med sig. Det är även agility som gäller för henne och förhoppningsvis kommer hon nå ännu längre än sin syster - för hon har en potential jag sällan skådat. Ska bli spännande att följa hennes utveckling! Förhoppningsvis blir det debut under sommaren 2012.
Film från årets klubbmästerskap :)
Poitsu är numera en glad pensionär som enbart kör lite pensionärsagility nu som då =)
Ressu med han så tränas agility, lydnad, rallylydnad, viltspår och apportering (både land och vatten) sedan har stort fokus legat på att träna hans fokus och lugn inför terapijobbet
Kiira med henne har det mest blivit agility, viltspår och lite lydnad och rallylydnad.
Neiti (våran cockerspaniel) med henne tränar vi skogsarbete (stöta upp skogsfåglar, viltspår (tävlar i segrarklass), apportering (land och vatten), agility, lydnad och rallylydnad.
Merja & Kalle (våra cockervalpar) så nu blir det mest att försöka lära dem lite hundvett. Sedan när de har vaccinationerna iskick så då ska vi börja i valpskola.