Hur firar ni jul/nyår?
Hej!
Hur brukar ni fira jul och nyår? Brukar hundarna få ett eget paket och är era hundar rädda för fyverkerierna? När brukar ni gå sista promenaden på nyår?
Dela gärna med er om hur ni brukar göra på jul och nyår! 
ingen aning har inte firat jul eller nyår med hund tidigare ;P
http://beautywithsofia.wordpress.com/
Här får alla hundar egna paket som de flesta också öppnar själva. Sedan brukar vi fira jul eller juldan med min mor och hennes hundar och det är alltid uppskattat hos hundarna. Sedan får de även lite smått och gott på jul med deras matportioner.
Nyår har vi de senaste åren firat hemma för att hålla kolla så att ingen av hundarna reagerar på raketerna och smällarna. Vår äldsta gillar inte smällare riktigt mycket så för han har vi TVn på ganska högt. Runt tolvslaget brukar vi gå ut och se lite på raketerna med de hundar som vi vet att inte är skotträdda. Vår cocker var jätteintresserad och skulle börja söka fåglarna som hon trodde blev skjutna ifjol då vi var ute 
Mina hundar får egna paket, får gå ram efter uppläsning och hämta för att sen öppna. Pecis som vi gör
Sen brukar det bli lite smått och gått från julbordet i matskålen…
Nyår är nästan som en vanlig dag. Kvällspromenad brukar bli som vanligt vid 22-23 tiden. Skjuter vi inga egna raketer så får hundarna följa med ut när vi tittar på andras "uppskjut" då inga av mina är rädda. Skjuter vi dock själva får de vara kvar inne och brukar då ha tv:n igång, mest för att inte skrämma dem i onödan när det blir så nära…
Det blir första julen för oss^^ Men så klart att lilla Tyra ska få paket!
Jag kan tipsa om att hitta lite klipp på youtube där fyrverkerier hörs och vänja hunden sakta, eller bara för att se hur hon reagerar, ifall de är första gången för hunden att uppleva nyår^^
#4 Du får gärna länka den länken hit :)
Det finns ett fyverkeriföretag som har lite tips på sin hemsida och även skickar ut en ljud-cd i utbyte mot lite info om din hund. Vill bara varna, jag skickade efter en sån för ett tag sedan (veckor, månader?) och har ännu inte fått något, men det kan ju vara ett enkelt postmisstag.
http://www.sveafireworks.com/se/information/djur.asp
Jag har spelat upp den här filmen hemma:
http://www.youtube.com/watch?v=PJ4KNrOsRLU
Jag vill trycka på att börja på minimal volym och öka långsamt, öka absolut inte om hunden regarerar, utan vänta tills hunden har vant sig vid den volymnivån. Annars kan du lätt förvärra problemet.
Det tycker jag har fungerat bra här, men har inte kommit upp i ens närheten av verkligt ljud ännu. Däremot har kidsen i området redan börjat skjuta och än så länge ingen större reaktion.
Förra nyårsafton var Ilsa bara 4 månader gammal så vi var hemma bara familjen (jag, sambo och djuren) och hade lyxmiddag och mys och var inomhus under tolvslaget. Vi rastade Ilsa under dagen, sista gånge kommer jag inte ihåg när det var men kanske 21 och sen när det värsta vid tolvslaget hade slutat. Vi bor mitt i stan på en höjd, så det hörs bra kan jag säga, speciellt GP-fuverkerierna. Men hon sov ändå igenom det värsta och regareade inte så mycket om vi inte var utomhus och det sköts nära.
Vi hade även DAP-dosa och halsband. Det tänker jag ha i år igen, dosan alltså, inte halsbandet.
#5 jag har ingen speciell länk. Det är bara att söka på youtube så kommer det upp massa 
#6 Min hund reagerar ingenting på den, dock tycker jag i min öron det låter som pop musik haha :p
#8 Haha! Prova att koppla den till ett riktigt ljudsystem så låter det inte alls som popmusik 
Nä men skämt och sido, det finns massor av fyvkerkerifilmer på tuben, och många med bild också. För många hundar är det mer det konstiga, blinkande ljuset som är jobbigt.
#9 Hahah, jag har inget! Jaja, tror hon överlever iaf. Hon har inte varit ljudkänslig mot något förutom gungan i agility. Och jag lyssnar alltid på hög musik, så det enda som hon borde reagera på är isf ljuset :)
#10 Nej jag förstår det. Men att öka volymen så mycket går lite i taget, närmre nyår på det ljudsystem du har att tillgå är ändå att förbereda på något sätt
Kanske du kan betställa CD:n och får in bättre ljud på TV-ljudet?
Jag hade inte heller haft tillgång till ett ordentligt ljudsystem om det inte vore att min sambo jobbar med ljud och bild, då måste man ha bra grejor 

På julen får Elsa såklart vara med som vanligt och få två presenter brukar det blir, en med någon leksak, en med god sak :). På nyår brukar hon vara hos mina farföräldrar där de inte smäller massa och hon får lugn stämning, och får vara med de och äta något gott själv :).
MVH Eva, ägare av sheltien Elsa
Julen är riktigt mysig och vi bara myser i hela familjen ink hundar. Men sen!! Ojoj då är det dags för alla smällare ute, som ska naturligtvis början innan nyår.. Då kommer det jobbiga. Karizma är så rädd för smäller, man ska nog inte säga rädd. Hon fasar dessa smäller. Ingen rolig tid alls då blir att passa henne varje gång man ska ut, En smällare och det är kört flera timmar för att ta ut henne för kissa. Sena kvällar och väldigt tidiga morgnar är ett måste för att få en långprommis. Annars blir det endast korta under denna tid.
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
Ska man lära valpen när den är liten vid smällare och fyrverkerier och sånt, tex genom att sätta på ljud på det som #6 visade? Så att den är van vid det?
//Sara (lollipop99)
Jag är en av dom som inte tror på att sätta på Cd skivor och liknande ska hjälpa en hund att inte bli skotträdd. Testade att sätta på klippet och Karizma som är så skotträdd. låg lugnt kvar i soffan och nannade vidare då klippet gick.
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
Min hund är lugn så länge han inte ser någon ute då skäller han och då hjälper det inte om jag är ute eller inne. Men det är inte själva smällerna han reagerar på det är mera att det är någon där ute.
Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast