Passar Shelitie oss? :)
Hej! vi är en hundälskande familj som nästan har bestämt oss för att skaffa hund. men nu är ju det där svåra kvar-att välja ras! Vi har kikat lite närmare på en del raser, b.l.a shetland sheepdog. så jag kände att det verkade som en bra ide att fråga er sheltie.ägare- passar rasen oss?
vi vill ha en hund som…
-kan vara med överallt, i husvagnen, i skolan, kanske utställningar, ja nästan överallt.
-har mycket driv och vill vara till lags, relativt lättlärd då jag äääälskar att lära ut tricks!
- inte ha mycket jakt i sig
-inte är för stor, men inte heller för liten (grand danois/leonberger, chihuahua/dp)
det jag vill göra med hunden är:
-agillity
-freestyle(för att det är kul :D)
-gå promenader i skogen, besöka hundrastgården m.m. och spendera massor av tid med hunden!
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Det låter mycket väl som om en sheltie kan passa er :)
Tycker också det verkar som en passande ras för er. Sheltisar hänger ju med på det mesta och är aktiva och lättlärda. Agility och freestyle passar rasen alldeles utmärkt och så är dom i behändig storlek :)
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
Hej, om ni arbetar med valpen från början kan det absolut passa er. Men ta då en valp som är 8 veckor och var noga med skallet från dag 1 för shelties vaktar gärna och säger till med skall, det kan bli jobbigt i längden om ni vill ha en hund med er överallt. Tänk också på att vara jättenoga när ni väljer uppfödare och träffa helst både pappan och mamman till valpen och se till att de är väldigt sociala och orädda annars kan ni glömma tex hundrastgårds besök. Reser själv mycket med min sheltie och har träffat ledsna hundägare som köpt en sheltie som de vill ta med överallt med hunden är så rädd att den inte kan slappna av överhuvdtaget. De hundägarna har ångrat sitt rasval men de borde ångra sitt val av uppfödare istället.
Det här med jakten är individuellt, jag har fått lägga ner massor av tid på att få min sheltie att inte jaga och bara dra iväg. Men idag fungerar det. Min sheltie kräver dock mycket hjärngympa varje dag annars börjar han valla/jaga bilar och barn direkt. Undvik att leka med valpen stressiga lekar som mycket jaktlekar och kasta bollar och pinnar. Låt valpen och sen den vuxna hunden använda hjärnan istället, Lek fysiskt med hunden, ner på backen och gosa och lek om vartannat. Använd leksaker ibland och ibland bara dig själv då har du grunden för att ha hunden lös också. Hunden väljer att komma till dig oavsett vad du för dagen råkar ha med dig.
Sammanfattningsvis är sheltien en urmysig hund om man är jättenoga vid val av valp eller vuxen hund, ger dem massor av socialträning som valpar och massor av hjärngympa och motion som vuxna. Lycka till!
Absolut så passar en Sheltie in på den beskrivningen. Den älskar att vara med där det händer och vill vara runt sin flock. Lättlärd och passar utmärkt till agility, freestyle och tricks.
Har ni kollat på rasklubbens hemsida? Där kan ni hitta mycket bra information, läsa rasstandarden, hitta uppfödare etc. Här hittar ni rasklubben; SSSK.
Lycka till!
Tack för alla svar! :)
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#3 Det där med det sociala, så är det oftast ägaren själv som ser till hur social/rädd/nervös den är. Såklart linjer med, men man får absolut inte glömma att miljö och social träna :) Då får man ett härligt litet knippe!