Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettvalpar-avel
Läst 3878 ggr
[countess]
2

Nu har valp kommit :)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har lilla Skoja kommit :) Eller ja i söndags . Hämtade henne i sthlm med flyg och snacka om cool valp Direkt vi hade chekad in började hon busa och sa inte ett knyst om att bli nerstoppad i buren . Hon var lite orolig i starten sen sov hon som en stock hela vägen tills vi hade klivit av planet! När vi kom hem började hon utforska lägenheten för att sedan få kvällsmål 2 nätter i rad har hon sovit och varit snäll. Jag funderar på om jag verkligen fick hem en sheltie eller om uppfödaren råkade skicka en krokodil :)Penny är lite avundsjuk men det börjar ge med sig nu :)

Hon väger 2200 och är 20-21 cm hög och är åtta veckor Vad tror ni om det?

Tänkte Lägga in lite bilder så vänta med att komentera :)

[countess]
2

Härmar stora syster :) Jag som tyckte penny var liten innan :)

Channi
0
[countess]
0

Får lägga upp mer bilder sedan när jag skickat felra stycken men dom kommer inte upp :S

#2 Tack :)

Kitten86
0

Naaw, vilken skön stil…!! Precis som det ska vara då, glada och frammåt och sugna på utforskning Cool

Kul att allt går bra. Ser fram emot att se fler bilder på ditt nytillskott!

Portis
0

Jösses, så söt!!Glad

Vår valp betedde sig likadant när han kom, d.v.s. inte det minsta orolig! Verkade hemmastadd med en gång. Skönt när det är så!

Skyress
0

Hon är jättesöt har fin blick. Jag tycker hennes vikt och höjd verkar vara normal. Mät henne när hon är 3 månader och lägg till sedan 10 cm då får du ett ungefärlig höjd på henne som vuxen.  Vid 4 månader kan du mäta om och kolla hur hög hon är och då lägga till 6 cm, om du vill ha extra koll. Det är intressant att föra anteckningar på både vikter och höjder på ens hund.

Sofiatinnert
0

åh sicken sötnos jätte grattis!!!!

http://beautywithsofia.wordpress.com/

medde
0

Grattis till den nya familjemedlemmen.

All lycka till i framtiden.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

[countess]
1

Tack allihopa :)

#6 okej joo jag är jätte sugen på att veta hur stor hon blir haha :) har ju en för stor tik hemma som är 40 cm så skulle gärna vilja att hon hamnade runt idealet så man kan ställa henne iaf :) Hade tänkt om planerna gick och hon blev fin att kanske kanske ta en kull men dom planerna gick i stöpen när hon har måttlig crd så nu blire enbart agility och lydnad och utställning :)

[Malin3033]
0

Är hon 20cm nu borde hon kunna bli enligt idealet, men det beror helt på hennes växtkurva och när hon börjar löpa. Men 20cm vid 8v är iallafall en bra början :)

[countess]
0

#10 ja vi får se helt enkelt :) Förra kullen med samma kombination vart den största tiken minst hon ligger på 34 tror jag och hela kulle var på idealet skojja var störst av alla men då även ensam tjej

Cassii
0

Åh vad hon är söt :) Lexie vägde vid 8 veckor 1700 g, första gången jag mätte henne var vid 14 veckor. Då var hon 28,5 cm och vägde 3,6 kilo. Jag tror de flesta som sen blir normalstora är mellan 19-21 cm i mkh som 8 veckor och ska väga runt 2 kilo :) Hur mycket vägde hon som nyfödd?

Det kan ju skilja sig en hel del i samma kombination, i Lexis kull blev den ena hanen en bamsing. Tror han är lika stor som en collie faktiskt, eller kanske inte riktigt. Men han är nog 45 cm-50 cm, var länge sen jag såg honom.

Lexie var störst av tikarna och idag minst.

Hon har landat på 34 cm, medan de andra är uppe och klättrar runt 36 cm.. Så att hon var störst i kullen spelar ingen roll, hon kanske blir minst i slutändan :)

All lycka till och ladda gärna upp fler bilder! :)

[Malin3033]
0

#12 I och med att Lexie var störst men nu minst så är ju födelsevikten irrelevant :)

Cassii
0

#13 Ja iof, tänkte inte på det när jag skrev :)

[Malin3033]
0

TS: Hur kommer det sig att du stryker tanken att ha Skoja som en eventuell avelstik innan du vet hur hon blir som hund? CRD är det många som avlar på om hunden i övrigt har något bra att tillföra rasen och om man parar med en fri hane.

[countess]
0

#15 Jag vill som "uppfödare" kunna säga och kunna förklara varför jag tog en kull och jag har inget försvar även om hunden är sveriges bästa hund inom utställning agility eller lydnad osv " ska även säga att jag inte är så insatt i just crd " Men jag känner att måttlig crd är en grad för mycket hade det varit lindrig hade det varit en annan sak men måttligt känns för mycket ,  Hur jag känner om 2-3 år kan jag inte svara på men idagsläget känner jag så ! Sen så köpte jag henne inte för att avla heller utan det var mer skulle hon bli fin och kan tillföra rasen något så skulle jag vilja starta kennel och ha någon kull vartannat år eller så . Den som lever får se helt enkelt :) Sen ska ni inte tro att jag trycker ner uppfödare för att dessa avlar på crd för vad jag har förstått är det en väldigt stor % som har crd i stammen eller har jag fel ? Som sakt är inte så insatt i genetik osv osv Jag har mycket att lära :)

lollipop99
0

Får man lov att kommentera nu?Glad

Måste bara säga GRATTIS!!! Lilla Skoja är suupersööt, älskar hennes färg! All lycka till er i framtiden!

//Sara (lollipop99)Tungan ute

[countess]
0

Ja absolut får du det :) glömde skriva det bilderna krånglar har lagt upp många fler men dom kommer inte upp :/

Tack ja jag älskar också trf :)

Skyress
0

#18 Tycker att du är ansvarsfull som tycker att måttlig CRD inte ska avlas på. Jag håller fullkomligt med dig även om de flesta uppfödare tycker tvärtom i det fallet med ögon, men ska ögonen på Sheltien någon gång bli helt bra måste man börja någon gång att försöka avla så lite som möjligt på hundar med CRD. De flesta uppfödare tycker att magar, epilepsi, blödarsjuka, bett, tandförlust mm är viktigare men varför inte försöka att avla bort även ögonsjukdomar?

Innan du köpte valpen så fick du väl reda på att hon har måttlig CRD.

Jag vet att blir man kär i en valp så blir man då är det svårt att säga nej. Men det hände oss innan vi köpte Diablo. Då vi tingat en sobelhane i Stockholm, jag talade om från början vid telefonkontakten redan att vi vill ställa ut och om allt går bra ha honom i avel. Vi var där och hälsade på samt fotade mm. När ögonlysningsresultatet kom så hade valpen måttlig CRD, då avböjde jag köpet för en hane som har måttlig CRD anser inte jag ska avlas på. Fick tag i en uppfödare som anser att det är viktigt att avla fritt på ögon och så kom Diablo in i vår familj.

Jag önskar dig lycka till med din lilla söta tjej.

[countess]
0

#19 Hej tack :) jo jag fick reda på hennes måttliga crd samma stund som hon fick resultatet. Hade det varit så att jag absolut enbart bara satsade på avel skulle jag ha tackat nej . Men eftersom det bara var en tanke att om OM hon blev fin skulle man ta en kull och starta kennel . Därför valde jag henne endå :) Jag ringde till veterinärer och hörde mig för innan så jag inte skulle ångra mig senare , pratade även runt med andra plus att jag läste på . Sen så vet jag ungefär vad jag får för hund när jag har halv syrran hemma och träffat 2 helsystrar till min valp . Backade nästan med shelties efter jag fått chansen att träffa fler där ingen nästan ens vågat gå fram pga rädsla vilket gör att jag backade lite på rasen och började se mig om efter annan ras , Men min uppfödares hundar är helt underabara och lite av den tuffare linjen vilket är bra enligt mig :) Så Lillan fick komma endå :)

Skyress
0

#20 Jag tycker du låter förståndig och klok i dina resonemang. Synd att hon CRD för det är sådana "uppfödare" som du som uppskattas av valpköpare.

[countess]
0

#21 hi hi nu blir jag generad :P

emma93
0

Stort grattis och lycka till! Hon ser jättefin ut och de mått du anger verkar helt normala! Håller tummarna för att det blir precis som du önskar!!

Jag tycker att du resonerar klokt, och speciellt är det klokt med ditt resonemang att du är öppen för att ändra dig när du lärt dig mer.

Ang CRD så skulle man ju kunna leka med tanken att para med hane som är genetiskt fri från CEA, sen testa valparna. Ingen av valparna blir ju då drabbade. I vidare led kan man ju då återigen använda genetiskt fri hane om man känner sig osäker. Det är ju inte så vanligt med dna-testade Shelties i Sverige, men i andra länder Europa är det inte alls svårt att hitta hanar som är testade. Så släpp inte din tanke om avel på din härliga vovve  än föreslår jag, Håll dörren öppen:).

[countess]
1

#23 tack så mycket :)

Cassii
0

Åh vad söt hon är :)

[countess]
3

Sa jag att hon tror hon är en krokodil ?

Ronja06
0

Lite OT. Dna testet! Var kan man göra det? Av intresse skulle jag vilja testa min Viggo.

Mvh Emelie Förlägen

[countess]
1

#27 Hur vågar du göra ot i min tråd MIN TRÅD! Skrikandes

Haha nä men jag blir också nyfiken :) så svara gärna någon som vet gärna berätta lite om det osv :)

emma93
0

#27 Blodprovet tar man hos sin veterinär, som antingen sänder det till labbet, eller så sänder man det själv. Det finns flera lab som testar, ett är Laboklin i Tyskland. En sida finns på svenska: www.laboklin.se. Lite mer om tester generellt, vad som finns, hur man gör, vad det kostar, vad reglerna säger, hur aveln kan påverkas osv hade jag tänkt skriva i artikel, men tyvärr har inte min ork riktigt räckt till än.

Ressu
0

Grattis till nykomlingen! Hon är underbart söt! =)

// Ressu
kennel Westtorpets

-medarbetare på Cocker spaniel iFokus

Beckibus
0

#1 gud vad sött…!  Vilken goding hon är!

Vila i Frid världens bästa Iza.

Med Vänliga Hälsningar 
Rebecka

*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*

http://workwithpaws.blogg.se/

[countess]
0

Tackar :)ja hon är en riktig goding :)

Cassii
0

#32 Har du fler bilder så får du gärna dela med dig! :)

Starfall
0

Åh vad söt hon är! Kyss

Grattis!

Beckibus
0

Hon har en väldigt fin teckining tycker jag :)Håller med mer bilder!!

Vila i Frid världens bästa Iza.

Med Vänliga Hälsningar 
Rebecka

*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*

http://workwithpaws.blogg.se/

[Lostmybrain]
0

Så söt ^^ Fortsätt med bilder! Och lycka till Skrattande

Loveradio
0

Hon är jättesöt din tös. Går det bra med henne? Glad Vill också se mer bilder!

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

BackInBusiness
0

Ska visa dessa bilder för min sambo, då KAN han inte säga nej till en lillebror till vår Bingo! Hjärtat smälter <3 <3 <3

http://workoutdiary.devote.se