Sheltie iFokus

Sheltie

Etikett: sheltiens-egna-personlighet
Läst 1469 ggr
Cassii
1

sheltie med för mycket "fokus"?

Halloj där ute! Glad

Tänkte bara höra hur era små shelties är med fokuset på er? Glad Har det kommit naturligt eller har ni fått träna upp det?

Det känns som om min sheltie har för mycket fokus på mig när vi tränar, det kan vara jobbigt ibland. När vi tex. kör agility så vill hon springa och samtidigt ha ögonkontakt. Vilket gör att hon inte ser något och ibland kommer framför mina fötter. Samma sak om vi tränar något annat, ögonkontakt hela tiden. Det är nästan ingenting som får henne att ta bort blicken och fokuset på mig under tiden vi tränar! Glad Glad, men ibland kan det bli jobbigt! Vi har inte tränat på det, utan det har kommit naturligt. Dock ska vi börja skvallerträna, vilket kommer göra att hon troligen får ännu mer fokus haha.

Lojs
0

Testa att jobba ett tag med att alla belöningar kommer bort från dig. Typ kastade belöningar eller liggande belöning på avstånd. Mycket belöning från en själv bygger upp kontakt och belöningar "borta" riktar hundens fokus utåt, så det gäller att man anpassar sig efter den hund man har och vad man behöver.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

mejamylove
0

vad är skvallerträning?

Cassii
0

#1 När vi tränar hemma så är det alltid att jag slänger iväg belöningen, dock kan jag inte göra det utomhus. Då det skulle ta på tok för lång tid..

Kitten86
0

Jag tror att all denna fokus på dig är en liten nervositet/ osäkerhet från hennes sida att hon gör rätt. Därför tittar hon på dig för att konstant kolla att det är okej/rätt.

Fortsätt träna och försök att inte titta allt för mycket på henne, åtminstonde så att inte hon ser att du tittar och försök belöna att hon söker sig frammåt osv själv. Hon är fortfarande ung och ni har tid att jobba och finslipa på saker och ting!

Min hund har också ett naturligt fokus på mig men kan också söka sig frammåt och jobba självständigt utan mitt konstanta stöd. Det är när något är nytt som han kan fokusera mer på mig för stöd att det han gör är korrekt…

Lojs
0

#3 Godisskål då? (Eller träna in bättre avlämningar? ;))

Om du inte kan kasta godis eller ha godisskål så betyder ju det att all belöning utomhus kommer från dig, inte alls konstigt att hunden hela tiden söker sig till dig. ;)

Jag har för övrigt inte sheltie själv, men jag har varit agilityinstruktör i över 10 år. ;)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Ronja06
0

Ja min Viggo har varit tvärt om. Galen och väldigt självständig. Han tror sig alltid veta bäst, och har en tendens att stänga av öronen på agilitybanan. *ler*

Mvh Emelie Förlägen

[Malin3033]
0

Jag tror absolut på att försöka få bort belöningarna från dig. Hunden är förmodligen osäker och "frågar" dig därför hela tiden. Ge henne mer självförtroende och lär henne att söka hinder själv! Jag har precis samma problem med Cora och det handlar helt enkelt om att de inte riktigt har fattat konceptet med agility ännu utan kräver fortfarande mycket hjälp. Försök belöna efter varje hinder också INNAN hon har hunnit vända blicken och titta på dig, för annars belönar du hennes frågande.

Sofiatinnert
0

Pixie är för självständig hon kör på sitt eget race :/

http://beautywithsofia.wordpress.com/

sissie
0

Klickerträning? Då belönar man ju på avstånd och kan belöna redan i själva hoppet.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

MelliPirelli
1

Jag hade samma problem med Emil, han såg inget, förutom mig.
Vi körde alla kontaktövningar tvärtom. Han fick sitt "varsegod" till maten genom att kolla på maten, han fick sitt "okej kör" när han tittade på hindret och vi tränade med mycket externbelöning.

Han kan nu "titta fram" om han har för mycket ögonkontakt med mig, så träningen gav verkligen resultat!

Medarbetare på Australian shepherd 
Bloggar om hunderiet 

Kitten86
0

Det var ett bra sätt att träna in ett annat fokus än föraren! Gäller ju att man verkligen är medveten om sig själv samt vad hunden gör och belöna i "rätt" tid…