Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettvalpar-avel
Läst 1601 ggr
Kitten86
0

Antal kullar?

Avel tycker jag är ett mycket intressant ämne och vill ständigt lära mig mer…

Nu till min fråga. Visst finns det väl ett visst antal kullar man får ta efter en hund innan det blir avelspärr på den? Eller är det bara rekomendationer? Jag vet att jag någonstans hört 5 kullar, men gäller det både hanar och tikar? Finns det variationer mellan raser eller är det samma regler vad gäller antalen kullar på alla typer av hundar?

MelliPirelli
0

Jag vet att tikar får max ha 5 kullar, jag är tveksam på om det ens finns en gräns för hanar…

Medarbetare på Australian shepherd 
Bloggar om hunderiet 

Beckibus
0

Ja, fem kullar på en tik är det iaf!

Vila i Frid världens bästa Iza.

Med Vänliga Hälsningar 
Rebecka

*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*

http://workwithpaws.blogg.se/

Kitten86
0

#1 & 2
Tack för svaren. Då var det som jag hade för mig…

Hoppas någon vet hur det är för hanar då! Är säkert bara rekomendationer och att hanhundsägaren har ansvaret att just den hanen inte ger för många avkommor…!

Är det samma för alla typer av hundar, eller är det rasbundet? Spelar alltså ingen roll på antalen valpar utan antalet kullar?

MelliPirelli
0

#3 Jag kollade upp med ett par uppfödare, det finns ingen gräns för hanar.

Medarbetare på Australian shepherd 
Bloggar om hunderiet 

Kitten86
0

MelliPirelli

Tack för att du gör dig ett sådant besvär för min fråga! Jag tackar ödmjukast…!!

Då var det ungefär som jag hade fått för mig…

Beckibus
0

#5 Vad skönt att du har fått svar nu…

Vila i Frid världens bästa Iza.

Med Vänliga Hälsningar 
Rebecka

*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*

http://workwithpaws.blogg.se/

JellieLewis
0

Såg att du fått svar men har framme SKK:s avelsbok och där står det:

"En rekommendation är att ingen hund under sin levnad totalt ska producera fler valpar än 25 procent av siffran för ett års registrering inom rasen."
25% av exempel 1000 registrerade under ett år :)

Ska själv försöka komma ihåg det + hälften i avels-, uppfödare- och valpningsboken tills i morgon. "Lite" att läsa…

Kitten86
0

Jaa, sannerligen ingen lätt kvällsläsning Foten i munnen Tackar för erat intresse att lära mig mera!

Då har jag fått mer "kött på benen" vad gäller avel. Men man lär så slänge man lever så man vet ju aldrig när man lär sig någe nytt!!