Sheltiehäl
Hej på er alla!
Jag har lite funderingar ang Sheltiehäl.
Om vi säger att en ung och frisk hund drabbats av denna åkomma och opererats, kommer denne kunna fungera felfritt i vardagen annars? Hur är det med träning- tex lite agility (kan tänka mig att det är det som är mest slitsamt)?
Ha det bra! :)
Min tik är operad för sheltiehäl, hon var inte riktigt året när operationen gjordes. Tyvärr fick vi en massa komplikationer efter med sår som inte ville läka bland annat. Så det tog nästan 5 månader innan vi kunde börja rehabträna efter operationen.
Men trots det är hon helt återställd idag, nästan 1 år senare. Vi tränar agility och är aktiva. Hon haltar inte alls. Det enda är att hon fortfarande är rädd om benet och kan börja halta så fort hon trampar på något som känns obehagligt. Då hoppar hon något steg på tre ben och kommer till mig så jag får titta och när jag tittat är allting bra igen. Men det är jag övertygad om hänger ihop med komplikationerna efteråt. Hon hoppade omkring på tre ben i flera månader och hade ont. Det sitter i hennes minne och är lätt att ta till när hon känner att något är det minsta fel.
Hon är lite sämre musklad i sitt opererade ben fortfarande trots en massa rehab. Men det är inget som hon verkar ha ont av eller som hämmar henne.
På min blogg finns det en massa info och beksrivningar av hur vi upplevde hela processen. http://sheltienbell.friendly.se/?tag=slipped-tendon.
Vet en annan sheltie som opererats två gånger i samma ben då det inte blev bra första gången och hon är osckå aktiv inom agility. Men hon haltar när det är kallt ute. Vilket enligt veterinären beror på att de har fått strama åt senan vid operation nr 2. Hon har inte rehabtränat något. Medans min hund har rehabtränat väldigt mycket och fortfarande gör för att hålla musklerna.
Vill du veta mer så fråga, jag tror jag har koll på det mesta när det gäller sheltiehäl.
Har en kompis hund som bara var 5 månader när det hände. Hunden opererades, och blev väldigt snabbt återställd. Idag tävlar den aktivt inom agilityn nästan varje helg. Inga komplikationer.
Mvh Emelie 
Ni som varit drabbade av detta "fenomen". Kan ni förklara för mig vad detta är, vad det beror på, uppkomst etc? Har bara hört ordet men vet egentligen inte såå mycket om det…
Sheltiehäl (egentligen Slipped tendon) finns väldigt bra beskriven i SSSKs "RAS 2011". (tillsammans med mycket annan intressant information och fakta)
Mvh Emelie 
Senan som löper över hasspetsen hoppar ur fåran som ska hålla den på plats. Om jag har förstått det rätt så är det antingen så att senan är för slapp och därför hoppar ur position eller som på Bell att fåran är för grund och den därför hoppar ur.
Det verkar vara vanligast att senan hoppar tillbaka igen så hunden haltar nått steg och sedan går som vanligt igen. Vilket gör det svårt att upptäcka med en gång. Bell gjorde ett rejs och så blev hon blockhalt, kunde inte sätta ner eller använda benet alls. Inte ens kissa.
Jag vet inte om det finns flera operationsmetoder men i Bells fall sydde de senan på plats så den inte ska kunna hoppa ur position igen. Och det har fungerat väldigt bra.
Tackar!
Jaha, sheltiehäl är ett annat ord för slipped tendon, då har jag hört talas om det…