Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettsjukdomar
Läst 3010 ggr
medde
1

Huskurer sökes/tips

Det finns många och bra huskurer som är till både hjälp och förebyggande för våra fyrbenta vänner. Det kan vara allt från tips vid matvägran, förhudskatarr till en hemgjord tasssalva. Tänkte vi kanske skulle tipsa varandra om lite huskurer som kan vara bra att ta till. Men påpekar att det små huskurer vi talar. Om hunder blir sjuk så är det veterinär som är aktuell.

Så det vore väldigt intressant att få ta del av era små huskurer till våra vänner.

Mvh

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

[countess]
0

Huskur och huskur ! Men jag säger det iaf . Jag har en kräsen hund som inte fick i sig tillräkligt med mat = vågade inte träna så hårt = åt mindre . Jag psykade henne lite ca 2 ggr i veckan fick hon bara 3-4 kulor i matskålen . Vilket funkade iaf hyffsat bra så fort hon började bli sämre så skippade jag helt enkelt att ge ett helt mål och ist gav 3-4 kulor varpå penny vaknade upp och "tänkte va nu då ? maten tog slut " Och då åt hon bra några mål sedan samma sak igen! MEN KOM IHÅG DIN HUND ÄR UNDERSÖKT OCH FRISK !  Tyvär var PENNY inte det från början då jag bara antog att hon var kräsen och det visade sig vara tonsillit på den tiden åt hon inget om hon inte behövde , efter operation åt hon allt gott korv köttbullar frolic dock kräsen på hundmaten :P

Och potatismjöl till blödande klor om man har klippt förlångt funkar också bra om man inte har blodstopps medel hemma

Rustibuss
0

Sparris är bra att ha hemma i skafferiet om hunden har ätit något olämpligt.

C-vitamin brustablett kan läggas i vattenskålen till hunden om den har kissbesvär.

Självklart ska man kontakta veterinären när det händer/hänt ens hund något.

Medarbetare för Welshponny ifokus

[countess]
0

#2 salt och mjölk som man blandar till en tjock massa och strycker på lite i gommen , när den ätit något olämpligt så den kräks sedan ilfart till veterinär ! Senap ska också funka att he i gommen om man tex är långt i från veterinär och hunden måste kräkas

PetraKarin
0

Ja det finns många sätt att få hunden att kräkas men det är bra att ringa och rådfråga veterinär innan man tvingar hunden att kräkas. Det är viktigt att tänka på att många saker som hunen kan råka sätta i sig (t.ex. hårda föremål, vassa föremål, starka eller frätande vätskor) kan kan göra mer skada på vägen upp än om de får ligga kvar i magen tills man kan komma till en veterinär som får ta ett beslut om vad som ska göras.

Annars har jag förstått att det kan räcka att ge hunden rejält saltat vatten för att framkalla kräkningar.

Rustibuss
0

Gå in på Blandrashundar iFokus sajtvärden där såg jag har skrivit massor av bra huskurer. Kom på det precis nu i skrivande stund att jag sett något någonstans.

Medarbetare för Welshponny ifokus

[countess]
0

Ja fel av mig menade naturligtvis typ choklad, kakao som min egen hund tryckte i sig, en hel förpackning , uppäten död mus . dumt att kräkas upp vassa hårda föremål

PetraKarin
0

Potatismjöl vill jag hålla med om är en bra huskur. Fungerar precis lika bra som blodstillande medel så det är ett bra sätt att spara pengar också ;) 
Jag brukar hälla upp på en tesked och ha på bordet när jag ska klippa ifall det skulle bli fel. Oftast kan jag ju dock hälla tillbaka mjölet i paketet, men skulle det komma blod trycker jag klon i den lilla mjölhögen och håller hunden en stund så att hunden inte tar bort det.
Sen sköljer jag ofta av efter de närmsta promenaderna, behandlar det alltså som vilket öppet sår som helst, och ibland får jag hälla på mjöl igen då kyla, fukt och bös verkar kunna sätta igång blödandet igen.

Det är också bra att ha lite vit fisk och grötris att göra risgegga och risavkok på om hunden skulle vara dålig i magen.

PetraKarin
0

#6 Ja sådana grejer är ju jättebra att kunna kräka upp! 
Jag trodde förstås inte att du menade att man skulle få hunden att kräka upp farliga föremål men ville ändå påpeka det :)

Provade du metoden med mjöl-salt gegga när hon hade ätit choklad? Hur gick det? Hur mådde hon efteråt?

[countess]
0

Även pro- kolin ska man ha hemma fick jag veta igår av veerinären om hunden är risig i magen :) billigt var det och håller länge

PetraKarin
0

#9 Räknas mediiner til huskur då?
I vilket fall så tycker jag att det är en bra idé! Eller alternatvit Canikur eller Diarsanyl om man har en hund som (som min) tycker att ProKolin smakar blä :P
Vill också tipsa om Purina FortiFlora som är ett relativt nytt medel för hjälp till krasslig tarm och mage. Jag har en hund med kass mage här just nu så köpte detta hos veterinärbutiken igår. Det är ett pulver som man stör över maten och man ger en portionspåse à 1 gram per dag oavsett hundens storlek. Jag kan inte säga något om effekten ännu men Ilsa som vanligtvis är lite si och så med aptiten tyckte att det smakade supergott och slände i sig maten både idag och igår. 
Ett paket kostar ca 300kr så dyrt i engångskostnad men mycket billigare än de andra mdelen i längden då det är 30 porionspåsar i och man ger ju inte alla i en släng, något man kan ha hemma länge med andra ord.
http://www.purinaveterinarydiets.com/Product/FortiFloraCanineNutritionalSupplements.aspx

[countess]
0

#10 jag vet inte om det räknas till huskurer :P Men endå bra att ha hemma och det hade jag aldrig hört talas om Skäms Chokladen nja det gick väl inge vidare hon spydde men spydde inte upp det ! grejen var att hon fått tag i ett oöppnad kakaopaket på natten och jag vaknade kl 10 och såg att hon ätit det så hon kan ju ha ätit det mellan kl 1:30 till kl 10 på morgon . For iaf upp och ingenting blev gjort eftersom hon mådde bra ! Veterinärerna som jag ringde tyckte att jag skulle avvakta 3 st tyckte det :O men då for jag endå till den bästa bara för att dom fick kika på henne ! Hon fick inga men efter det konstigt nog eftersom jag fick höra på tvn att en chocklad bit räcker för att en stor labbe ska få på verkan på hjärtat :S    sorry för ot :)

Denna kommentar har tagits bort.