Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettmat-och-godis
Läst 2746 ggr
Alvin11
2011-12-07 18:36
0

Äta upp?

Vår 10-veckors valp äter sällan upp sin mat. Han får mat enligt rekommendation från uppfödare i mängd enligt vad som står på påsen. Vi delar upp maten på 4 mål. Oftast äter han lite när han får maten och sen småäter han eftersom. Det blir sällan slut utan det finns nästan alltid lite kvar i skålen vid nästa mattid. Jag funderar på om jag skall börja ta bort skålen efter en stund så han hinner bli riktigt hungrig och inte bara småäter. Samtidigt så är han ju så liten så jag vill att han skall få i sig mat. Hur har ni gjort?

Cassii
2011-12-07 19:09
0

Hej! Det smartaste är att ha fasta måltider. Vi säger att du ger klockan 07.00, 11.00, 15.00 och 19.00. Då har han från 07.00-07.30 på sig att äta upp, annars ta bort skålen och vänta till nästa måltid. Sen har han 30 min på sig att äta upp sin mat vid de andra måltiderna med Glad Då förstår han att han måste äta just då.

Kitten86
2011-12-07 20:36
0

Jag håller med #1 håll er till fasta tider och ta bort skålen efter ett tag, ca 15-20 minuter. Sen kommer inte maten förrens nästa måltid. Då lär sig hunden att äta när det erbjuds och hinner även bygga upp en aptit tills det är dax för nästa måltid.

Lika viktigt att ha ganska fasta rutiner i promenader för att få valpen rumsren.

Lycka till!

_Wilma
2011-12-07 21:33
0

Min sheltie äter inte heller upp sin mat direkt, så jag förstår att du tycker det är problem.

På vilket sätt är din sheltie liten? Är han kort och har lagomt med hull eller är han mager?

Det kan tänkas att han inte behöver lika mycket mat som man rekommenderar. Verkar han pigg och frisk får han nog i sig tillräckligt.

Jag märker på min hund att hon får mycket större aptit då hon får ordentligt med motion. Hon är lite äldre än din valp (7 månader), så jag kan ha henne med på ex skogspromenader, då hon får hon springa utan koppel.  Vid nästa mattillfälle äter hon mycker bättre.

Lycka till!

Sajtvärd på Sheltie IFokus

Alvin11
2011-12-07 21:37
0

Ja det var ungefär så jag tänkte. Att det kunde vara bra att plocka bort maten efter en halvtimme om han inte äter upp. Vi har ganska fasta tider redan, det blir mat ungefär 8,12,17 och 21 med nån halvtimme hit eller dit. Jag undrade lite eftersom jag innan haft en hund (inte sheltie) som slukat maten på 5 min och hört att sheltie skall vara matglada… Han är pigg, bra i magen och växer så det känns inte som nåt stort problem. Mest funderade jag för att undvika att skapa dåliga vanor kring maten, dvs småätande.

Alvin11
2011-12-07 21:39
0

#3 jag menade att han var liten för att han bara var 10 veckor :-) men pigg och i normalt hull.

ahlbergaren
2011-12-07 21:59
0

Min sheltie åt inte heller mycket när han var valp/unghund och han var ganska smal (nu är han dock kastrerad och mycket mer fystränad vilket har hjälpt honom att gå upp till normalvikt)

Han stressade väldigt mycket och "hade inte tid" att äta och all energi gick åt till att stressa runt. Jag har alltid haft fasta mattider till hundarna. I början fick han 3 mål om dagen och då stod skålen framme i ca 15 min.. sedan var jag tvungen att ta bort maten eftersom de andra hundarna annars åt upp den.

Tror inte att man ska oroa sig så mycket över foder-biten om man inte märker att valpen blir mager och måt dåligt… de äter när de behöver helt enkelt :)

Alvin11
2011-12-07 22:38
0

Ja, jag oroar mig inte speciellt, så länge han mår bra. Kommer nog att följa råden om att plocka bort maten efter en stund och hoppas att han kopplar att det är bäst att äta när det finns mat Det känns som han inte riktigt har "tid" att äta, men jag tolkar det som att han inte är tillräckligt hungrig helt enkelt.

Alvin11
2011-12-09 20:00
0

Ville bara berätta att det gått jättebra. Nu har jag tagit bort matskålen efter en halvtimme ett par dagar. Han är mer intresserad av att äta när maten kommer, även om han inte alltid äter upp så känns det som han äter bättre nu. En positiv sak är också att det blir mer förutsägbarhet i när han behöver bajsa eftersom han äter mer på en gång det blir lättare att hålla koll så vi hinner ut :-)

Cassii
2011-12-09 20:40
0

Vad skönt att det är framsteg :)

ahlbergaren
2011-12-10 00:16
0

vad bra! Glad