Amrekanska eller engelska
Vilken vacker sheltie du har! Tror inte jag har sett en sheltie helt utan svart förr faktiskt. Påminner lite om en collie.
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?
Vadå, finns det Amerikansk och engelsk variant på Sheltie? :o
Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus
Hittade en tråd vilken skillnaderna det var :) tror min tik är engelsk va ?
#1 Tack hennes färg är sobel och är den vanligaste färgen "vad jag tror iaf :)"
#3 vad är skillnaderna då? vill gärna oxå veta :D
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#4- Tror att den amerikanska varianten, i stora drag, är lite större och kraftigare än den engelska. Men jag är inte helt hundra!
Den amerikanska sheltien har utvecklats i främst USA sedan början av 1900-talet (1911) och den engelska varianten i Storbritannien. Jag har läst någonstans att de shelties som exporterades till USA hade rätt mycket av collie i sig. Den amerikanska sheltien är grövre och mer collielik. Inte så söt och nätt som den engelska.
Standarden skiljer inte så mycket mellan de båda typerna. Den amerikanska varierar mellan 13 och 16 tum, den engelska mellan 13tum (33 cm och 15,5 tum (39,5 cm).
Sajtvärd på Sheltie IFokus
#6 Jaha, därför jag sett vissa som sett ut som collies och vissa mycket mindre, men ändå shelties :) Intressant!
Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus
Som ni skrivit, och som även jag fått det förklarat, så är den amerikanska något grövre och upplevs därför större men ska följa samma rasstandard. Även om den amerikanska hellst ska vara något större ideal mässigt iaf enligt folksyn medans den brittiska är tunnar/nättare och mindre.
Den brittiska är ju den vanligaste varianten i Sverige, och överlag. Temperamentsmässigt har jag fått det förklarat att den amerikanska är mer den jobbande sheltien medans den brittiska är "show sheltien" med överlag ett klenare temperament. Även om alla bristtiska självklart inte har dåligt temperament.
Min hund är mer av den amerikanska modellen, men har han också blivit för stor vilket kan hända inom rasen oavsett variant…
#6 Det med att den amerikanska modellen har mer collie i sig är inget jag hört förut. Vart har du läst/ hittat den informationen? Kul att läsa och lära sig mer…
Bra tråd då jag o malin3033 (?) disskuterade detta på min tråd på hIf, min nästa blir troligen en amerikansk då de oftast vill träna mer (vad jag uppfattat det) och då vill jag importera från danmark :)
Din är engelsk :)
Ni kan hitta fakta om den amerikanska Sheltiens historia på en amerikansk länk…
Sajtvärd på Sheltie IFokus
Tack för länken. Bra läsning!
Om man googlar ser man vissa skillnader exteriört i alla fall. Mentalt är svårare att bevisa.
Amerikanska. (Kraftigare kropp, även kraftigare ansikte)
Engelska. (Nättare, mildare uttryck)