Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettmat-och-godis
Läst 2846 ggr
AnnaSue
0

foder m bara lamm hjälp

Hej jag går igenom allergitestning på min teddie å vetrinären säger att nu ska jag hitta ett helfoder som bara innehåller lamm som protein källa inte fläsk gris ägg fågel nöt fisk el nåt sånt. vet ni nåt sånt. min djurbutik hade inget iaf. måste börja nu så tacksam flr tips snart mvh

Med vänliga hälsningar miss Anna Jolene Sue :-)

kalindas
0

James Wellbeloved Glad

Du Kan beställa det via htttp://foderbilen.se

/Elisa

Sofiatinnert
0

James e jätte bra :)

http://beautywithsofia.wordpress.com/

AnnaSue
0

Tror d innehöll kycklingfett och laxolja

AnnaSue
0

Fick inte ha nåt från fågel

AnnaSue
0

:-/?

kalindas
0

JW är det renaste fodret du kan få tag i. Dvs om du inte ska köra på dyr veterinärmat.
Pröva fodret de flesta hundar mår väldigt bra av det.

Är du säker på att det ät allergi? Hur visar det sig på honom?
Är du säker på att det är proteinen som han är allergisk mot och inte t.ex. vete?

När det gäller allergi som gör att de kliar sig, så kan det ta upp till ett par tre veckor innan man ser någon förändring.

/Elisa

kalindas
0

Annars är det att köpa mågot veterinärfoder t.ex. Hills d/d eller z/d som jag tror båda är allergifoder.

/Elisa

sissie
0

Det finns ett foder som är rent lamm. Renare än James.

Zewipeek heter det. Dyrt som bara den. Och finns bara i 5 kilospåsar. Finns även som brukmat, lika rent.

Importören heter Classic Dog och leverar till hela landets zoobutiker. Alla butiker har dock inte fodret på hyllan.

Läs mer här. Ingredienser m m. På engelska.

Kan tillägga att kycklingfett innehåller inga proteiner från kyckling utan bara rent fett och påverkar alltså inte proteinhalten i foder.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

medde
0

#8 Så bra svar, perfekt att ha någon som jobbar med djurfoder som medis.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

sissie
0

Jag har själv provat det till min lilla tuffla. Hon har aldrig i hela sitt nio-åriga liv ätit upp en hel portion mat på en gång. När hon fick Ziwipeek Lamm så åt hon upp allt direkt. Och hennes hud blev även betydligt finare. Hon har lätt för att få kvisslor annars. Så förutom att jag just jobbar med foder, så har jag även provat Ziwipeek själv också. Med gott resultat.Glad

Kan också meddela att även om Ziwipeek kostar mycket per kilo så är portionerna mindre än på annat foder, så man får igen en del pengar på det i alla fall.

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

AnnaSue
0

Ok tack för svaren

är så förvirrad bara

Min hund har inget problem med huden men är känslig i magen och hon vill utesluta om det har med maten att göra. Han har mått bra på hyperallergenic nu och utan nåt annat mat el godis.

Så nu ska man börja testa med ett lammfoder som inte innehåller nåt med fågel el nåt annat kött

sen ska man toppa med en proteinkälla i taget å se hur han reagerar

Det vore ju skönt att hitta nåt som inte är så jättedyrt.

Synd att min vet är så svårt att få tag på, skulle vilja fråga henne om allt detta.

hills allergifoder innehåller fågel.

Och jag ska inte ha allergifoder jag skulle hitta en vanlig basfoder som var baserat på lamm bara sa hon,

det var inte det lättaste.

Ska fråga henne om James om jag fåt tag på henne.

Hur är det med laxolja då det är ingen källa från fisk som man räknar med eller?

Jag skulle undvika ägg, men kycklingfett är inte samma sak då eller?

tack för hjälpen

sissie
0

Fett är fett och proteiner proteiner. Laxolja är fettsyror och innehåller därför inte heller proteiner.

Men ska du göra en uteslutningsmetod så skippa laxoljan. I alla fall att lägga till laxolja på maten.

James Lamb & Rice är ett bra basfoder som många allergihundar klarar av. Det är rent från gris, nöt och kyckling. Likaså är det fritt från soja, vete och majs.

Om du inte har råd med Ziwipeek - som är mitt nr 1 val - så är James Lamm & Rice mitt val nummer 2.

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

AnnaSue
0

jag tittade på james hemsida d verkar inte som det är kycklngfett eller laxolja i .Vet ni om det är det? Jag kanske blandade ihop det el läste d nån annanstans. Nån som vet omdet innehåller det?

mvh

sissie
0

Kollade för säkerhets skull. Finns inte en droppen kycklingfett i fodret. Inte heller laxolja. Det är bara ris och korn som kolhydrater. Hela linfrön för omega-3 och omega-6. Så ingen laxolja där.

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

AnnaSue
0

D låter bra ska köpa d snart. hoppas han inte reagerar på fibret bara. Varken hills el royal har fiber i sina. vet ni om känsliga hundmagar brukar reagera på d ?

sissie
0

Normalt inte. Ska nog till en extremt känslig mage med både magkatarr och magsår . Det brukar fungera bra för de alldra flesta.

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

AnnaSue
0

Ok vad bra :-)

[Billan]
0

Varför inte koka maten själv dill din vovve under utrednings stadiet, ett enkelt sätt att veta exakt vad som finns i det man fodrar med.  Bra också då kan man sätta till en sak i taget för att testa och få svar ganska snabbt. Blir också betydligt billigare.

En del hundar behöver längre tid  än tre veckor innan det visar sig om de tål allt.

kalindas
0

Svårigheten med att koka maten eller ge BARF är ju att man ska veta att hunden får i sig all näring den behöver.

Annars hade nog BARF varit en idé för en hund med lös mage, då den är mer naturlig.

/Elisa

[Billan]
0

Inga problem OM det är under en kortare period, en test tid ska ju inte vara för all evighet. Du Vet med exakthet VAD som finns i maten.  Man ser med egna ögon vilka saker som tillsats.

AnnaSue
0

jag följer med vetrinärs råd som är expert på allergi utredningar. Det är inte bara veckor detta är en lång utredning som jag börjat innan detta och sen ska jag provocera med oliak mat också.

Hon sa jag skulle köpa ett bas foder så nu har jag gjort det . Det blev James. Ska vänja han sakta vid det nu.