Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettvalpar-avel
Läst 4700 ggr
emma93
1

Råd till valpköpare

Då vi har många på sajten som planerar att skaffa valp så vill jag bara skriva lite om en sak som är viktig att kolla upp innan man köper. OM det skulle vara så att ena föräldern är röntgad med HD C (eller sämre grad) så var noga med att höra med försäkringsbolag vad som gäller när ni tecknar försäkring. Det kan komma att påverka hela veterinärvårdsförsäkringen, eller försäkring kring HD och även livförsäkringen. Något försäkringsbolag kan försäkra om ena föräldern är friröntgad om den andra har HD C.

Detta är en jätteviktig sak som kanske inte uppfödaren upplyser om alls. Jag är mycket tveksam till att man kan få full veterinärvårdsförsäkring och livförsäkring på en valp ur en sån kombination, men jag kan inte alla bolags regler.

Denna tråd är inte avsedd för diskussion om man skall köpa efter röntgade eller icke röntgade och vad i sådana fall graden får vara, utan endast till för ett viktigt råd om att kolla upp med försäkringsbolagen vad som gäller utifrån de förutsättningar som är i den kombination man vill köpa valp ur.

Tråden är självklart öppen för inlägg som rör olika bolags regler, och försäkringsfrågor. Det kan också vara intressant med diskussion om ni vet nåt om regler kring ED-röntgen. Ett tag var det restriktioner på att föräldrarna skulle vara röntgade fria från ED för att försäkringen skulle täcka den biten hos valparna, men jag vet inte om något bolag har kvar det på just Shelties. Det är ju också en viktig sak att kolla upp där man väljer att försäkra, så att man om inte annat kan välja bolag där det är ok att försäkra efter oröntgade föräldrar.

/emma93

Sofiatinnert
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Tack för påminnelsen det e så mycket att tänka på så man tänker inte alltid på allt Flört

http://beautywithsofia.wordpress.com/

Cassii
0

Tack så mycket! Glad

Kitten86
0

En mycket bra påminnelse för framtida valpköpare! Viktigt också att det poängteras att detta är lika viktigt inom flera raser…

Jag har inte hört att det är några restriktioner kring ED hos sheltie, men kan tänka mig att det finns vissa bolag som har restriktioner kring kombinationer kring HD röntgade föräldrar!

PetraKarin
0

Ja det är alltid bra att kolla med försäkringsbolaget innan man genomför ett köp. Även om man kanske inte tycker att en sådan sak spelar någon roll eftersom att hunden är det viktiga osv. Men om man inte har koll på sådana saker kan man råka riktigt illa ut om en skada eller sjukdom skulle visa sig och pengarna till det inte finns.

Jag köpte ju valp ganska nyligen och bestämde mig av flera anledningar för IF.
Jag frågade bland annat om vad som gäller för just HD/ED och de sa inget om röntgen så jag kan tyvärr inte garantera vad som gäller och de kan ju ändra.
MEN det som gällde då och i mina försäkringsvillkor är att kravet för att försäkringen ska täcka behandling relaterat till HD/ED är att hunden är försäkrad med full försäkring före 4 månaders ålder.
Jag tycker att IF har en ganska genrös försäkrig, det är ju en av de dyrare men man får bra livförsäkring och veterinärvård för 50.000/år. Dessutom slipper man välja en massa tilläggsförsäkringar vilket man måste se till att få med inom vissa andra försäkringsbolag, t.ex. för rehabilitering.
(Detta förutsatt att man väljer stor försäkring, IF har även en "liten" försäkring med andra villkor som jag inte har helt koll på.)

Sofiatinnert
0

Jag har mina katter i Folksam har aldrig hadt några problem med dom men jag vet inte riktigt hur det e med hund nån som vet?

PetraKarin
0

#5 Det kan variera väldigt.
Och även om det är bra på katt kan det vara knepiga villkor för hund.

Så om du vill använda Folksam (det är ju väldigt skönt att samla sina försäkringar) tycker jag att du ska ringa dom och kolla. Eftersom du redan börjat planera ditt hundköp vet du ju lite mer och kan få mer specificerade svar.
Det skadar inte att vara förberedd i god tid.
Fråga vilka olika försäkringsformer som finns, vilka eventuella restriktioner de har för den rasen och de olika könen, vad som ingår i försäkringen, vad man eventuellt kan behöva lägga till, vad som gäller för HD/ED och för ärftliga ögonsjukdomar, vilket veterinärvårdsbelopp du kan välja på (räknas per år), vad du kan ha för livförsäkringsbelopp och när den ändras (kan bli lägre när hunden blir gammal), om villkorern ändras när hunden uppnått en viss ålder och be dem berätta allt som kan vara bra att veta.

Sofiatinnert
0

Kollade på deras hemsa och där hittade jag massa massa info lite för mycket så det blev helt snurrigt i bollen haha

Jag ska ta å ringa dom här nån dag som sagt det e bra å vara riktigt förberädd ;) och ja det är jätte skönt att ha alla försäkringar hos en dessutom får man lite rabatt haha men men den ska täcka det viktigaste annars e det bara bortkastade pengar.

PetraKarin
0

#7 Men en försäkring är aldrig bortkastade pengar. 
Tänk om hunden får en skada som kräver behöver lång tids specialrehabilitering som du inte har en chans att ha råd med och du valde att inte lägga till rehabilitering i försäkringen. Vad händer då?

Jag skulle inte ha råd att inte ha min hund fullförsäkrad.
Visst är det skönt att kunna samla sina försäkringar och få rabatt och det vore najs att slippa betala försäkringar för 500kr (jag har egentligen inte koll på vad alla mina tillsammans kostar) i månaden som men kanske inte får tillbaka men det skyddet det ger är det helt klart värt.

Vissa tycker att en livförsäkring är onödigt men om hunden skulle råka ut för en olycka och dö ung är det stor chans att man vill skaffa en ny hund efter en tid. Även om pengar inte är det första man tänker på när ens vän dör kan det vara skönt att ha möjlighet att skaffa en ny hund när man känner sig redo och huset känns tomt.

PetraKarin
0

Förlåt för OT

emma93
0

#9 Det är absolut inte OT. Försäkringar är ju jätteviktigt:)

PetraKarin
0

#10 Ja precis! :)
Men jag menade att jag gick ifrån HD/ED, men det kanske inte var den sortens OT du var rädd för fanns risk för. Jag förstår det ;)

Vilket försäkringsbolag har du och vad är deras policy gällande ämnet?

emma93
0

#11 Jag har i alla år haft Agria på mina hundar och är väldigt nöjd. Det var Agria som en tid hade ett förbehåll för Shelties vad gäller ED (dvs att valpen skulle vara efter friröntgade föräldrar, om jag minns rätt), men det är borttaget. Vad gäller HD så gäller det (om jag minns rätt) såsom du skrev att valpen skall vara försäkrad innan 4:a månaders ålder men föräldrarna behöver inte vara röntgade. Jag vet dock inte vad som gäller om någon förälder är röntgad med HD. Det är verkligen inte lätt att sätta sig in i alla försäkringsvillkor. Jag försäkrade 2 valpar individuellt nyligen, när de blev 6 veckor (de var försäkrade via avelsförsäkringen innan) och det blev många samtal till Agria innan jag förstod alla delarna då det kommit en hel del nya tillägg sen jag nyförsäkrade en hund senast. Jag har i alla fall försäkrat dem för det mesta kan man säga, och så får jag hellre avstå vissa tillägg längre fram om jag inte ser nån nytta med t.ex avelstillägg odyl.

/emma93

PetraKarin
0

#12 Ja just det, nu fick du mig att tänka på en till sak.

Jag har nyss (eller nja men i alla fall efter jag försäkrade min valp) att det finns avelstillägg och även tillägg om man har en tävlingshund eller dylikt.
Borde man ha sådant tillägg från början eller är det något man kan lägga till sen?
För jag köpte ju inte min hund för att avla, men man vet ju inte hur det blir i framtiden, hon kanske blir så fin att jag vill ta valpar på henne ändå. Eller framgångsrik inom någon hundsport. 
(OBS endast ett exempel)

Sofiatinnert
0

#7 det va det jag mena jag vill hitta en full försäkring vilsket jag har på katterna jag har avelsförsäkring, liv, rehabilitering, 40000 vet vård mm i en( det blir en del i månaden) för katterna. Det jag menade med att det vore skönt om de har en full bra försäkring även för hund eftersom jag får lite rabatt men har dom inte det så får jag hitta nån annan som har det. Hoppas du förstod vad jag menar hehe inte någon av mina djur e oförsäkrade ;) Sorry nu gick vi ifrån ämnet lite ville bara inte att någon skulle tro att jag skulle skippa att försäkra :)

emma93
0

#14 Du är inte ifrån ämnet alls.:) Jag tänkte mest på att diskussionen skulle handla om försäkringar och inte om huruvida man skall röntga eller ej (då det gärna blir en låååååång diskussion:)) i denna tråd.

PetraKarin
0

#14 Okej tack för förklaringen!
Jag missförstod.
Det var meningen "men den ska täcka det viktigaste annars e det bara bortkastade pengar." jag hängde upp mig på. Tolkade som att du bara ville ha det "viktigaste", typ veterinärvård, och andra tillägg är bortkastade pengar.
Jag är glad att du inte menade så.
För vissa tycker ju faktiskt det, att försäkring är bortkastade pengar eftersom man inte "får tillbaka" pengarna om hunden inte skadar sig rejält eller blir riktigt sjuk. Så de väljer att inte försäkra djuren, eller tar minsta möjliga belopp och har sen inte råd att hjälpa djuret när något händer.

Sofiatinnert
0

#16 bara det bästa e gott nog till mina odjur jag har haft lite otur men mina tjejer här hemma det senaste 2 livmoderinflammation på kort tid så jag är extremt glad att vi har avelsförsäkringen fick bara ut pengar på den ena eftersom den andra var så ung så jag hade inte hunnit ta en kull på henne :( men men sånt e livet jag e bara glad att de klarade operationerna.

PetraKarin
0

Fortfarande aktuell tråd!

emma93
0

#13 Jag har försäkrat mina för avel och användbarhet för ifall jag vill ha dem senare. Jag tog en gång avelsförsäkring när en av mina tikar var 1-2 år gammal, och då hade hon redan behandlats för en urinvägsinfektion vilket innebär att om hon har en restriktion i avelsförsäkringen kring att hon haft urinvägsinfektion. Likadant är det om man tar ett lägre veterinärvårdsbelopp först och sen höjer. Då är det restriktion för tidigare saker de behandlats för också. Så det bästa är att ta allt först och sen "trappa" ner tycker jag.

/emma93

PetraKarin
0

#19 Okej tack för tipset. Ska höra av mig till mitt försäkringsbolag och se vad dom säger om det och vad sådant kostar.

Denna kommentar har tagits bort.
emma93
0

Denna tråd är fortfarande aktuell och det är många som köper valp under månaderna framöver. Så en liten blänkare här.

Niini
0

Bra skrivet :)