Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettgod-morgon-dag-kväll
Läst 1974 ggr
Kitten86
2011-12-21 19:56
3

Vinteraktivitet!

Har lyckats få tag på en gammal spark som jag passade på att ta fram idag när vi hade ganska fint väder.

River har dragit en del förut både kedjor, vagn, snowracer etc så jag tänkte att det var värt att testa. Jag kan ju hjälpa till att sparka på fart och att han bara "underhållsdrar".

Jag satte fast ett koppel i "tvårstaget" mellan medarna som jag sen kopplade i hans sele. En viss sträcka fick han dra bara själva sparken och gud vad kul han tyckte det var att dra igen då det var ett tag sen! 
Sen ställde jag mig och sparkade och hjälpte till. Först tyckte han det var konstigt då själva sparkandet ger ett ljud han inte hört i dragsammanhang förut, men sen gick det bra. Kände mig verkligen som en hundspann med min gamla spark och min enda hund när vi for fram på vägen och jag hojtade "fram dra, duktig kille, fram dra, bra!".

Korta sträckor drog han mig, sen en paus med att jag sparkade mig fram längs vägen på egen hand. Sen fick han dra mig en bit till. Gick jättebra, jag är så stolt över min lilla pojke!

Ska försöka ta en bild "in action" som jag kan visa er Cool

[countess]
2011-12-22 00:14
0

Vad kul :) har du sett tjejen som har ett 6spann med shelties? har tänkt dra in mina 2 när skoja är i rätt ålder =) då på skidor =)

ahlbergaren
2011-12-22 18:22
0

Kul! Skrattande Jag (eller Evald..) tycker det är skitroligt att dra och skulle också vilja ha en spark. Lite snö hade också varit bra, hehe..

Kitten86
2011-12-22 21:48
0

Nej, det har jag inte, men vad häftigt det måste se ut! Vart kan man se henne? Finns det någon film?

Ja, snö är ju en förutsättning. Har tänk på spark tidigare och när jag fick tag på en gammal av en granne som skulle flytta slog jag till! River gillar att dra i vanliga fall och att dra sparken var ju något utöver det vanliga…

Tyvärr har vägarna här fått lite väl mycket sand under dagen, så jag ska försöka kolla ut en annan väg att åka på imorgon. Ska försöka ta en bild att visa med Foten i munnen

[countess]
2011-12-22 22:03
0

#3 det är jätte coolt =) hon kör både barmark och på snö . sök på google , 6-spann shelties och sök på video =)

ahlbergaren
2011-12-22 22:34
2

Läste den bloggen flitigt ett tag! Här är länken:

http://sheltiegirl.blogg.se/ Glad

Kitten86
2011-12-22 22:43
0

#4 & 5

Tack, ska kolla in länken och googla sen…. Får kanske skaffa mig ett gäng shelties till och börja med hundspann då Cool

[countess]
2011-12-22 22:52
0

#6 ja du får göra det =) jag håller redan på haha är inne på min andra ! Som min uppfödare säger en sheltie kommer med en bukett om 7 ;)

Kitten86
2011-12-23 21:25
0

Hmm, får nog bli fler shelties och starta mitt eget spann Cool Ser ju störtskönt ut! Man kan ju visserligen dra med en hund med både på snö och barmark men ändå…

Kitten86
2011-12-26 13:44
0

Finns ju ingen snö kvar, så att dra mer spark och att ta kort går/ blir ju inge bra…..

Efter att ha sett videorna på den länkade bloggen blev jag mer taggad att fortsätta träna honom i drag av spark Cool

[countess]
2011-12-26 14:19
0

Hehe visst var det läkert =)

Kitten86
2011-12-28 21:46
0

Jaa, verkligen!! Skrattande

lollipop99
2011-12-29 12:43
0

Orkar en sheltie att dra en 12 åring på skidor/pulka helt själv, eller är det för ansträngande? En kompis som har en cocker spaniel rekomenderade inte det.

Men vad gäller för shelties?

//Sara (lollipop99)Tungan ute

Kitten86
2011-12-29 16:11
0

Tränar du hunden för drag och sakta bygger upp muskler och teknik på hunden för det så absolut! Som allt annat rekomenderar jag att kolla så att hunden inte har ngon form av ledbesvär el dyl.

Jag menar kan en tränad liten jack russel dra tunga vikter i wp så ser jag inga problem i att en sheltie kan dra en 12 åring, likväl en vuxen, på skidor… Blir ju lite mer "underhållsdrag" då den på skidor kan hjälpa till med både ben och armtag!

[countess]
2011-12-29 16:12
0

#12 nej det skulle jag inte rekonemdera det är alldeles för tungt! En vorster drog mig när jag var 12 och det klarade knappt han , visst han drog runt 1 km men sen så fick jag hjälpa till och han var stor ! då stod jag dessutom på skidor vilket är mycket lättare för hunden! När man drar med sheltien hjälper man till väldigt mycket!