Obtrack VS. Back On Track
Jag tränar en del agility och går i planerings stadiet att skaffa ett täcke att sätta på innan, mellan och efter träning/ tävling. Men som det ser ut nu så anses ju back on track som doping i tävlingssammanhang, vilket gör att om jag köper ett sånt så måste/ bör jag ha ett till täcke… Har fått tips om Obtrack. Någon som känner till det eller testat? Vilket täcke tycker ni man ska ha? Hur skulle ni göra? Har också fått tips om något täcke som heter Redog/ Rehab dog… Blir ju dyrt om jag ska köpa två olika värmetäcken, men vill nog satsa på ett back on track men känner mig delad…
BoT är väl det bästa, ska även jag köpa ett när jag har pengar 
Mm, det är nog bäst. Men känner mig som sagt kluven eftersom jag då måste ha ett annat täcke för värmning före/ mellan/ efter tävlingslopp då BoT anses som doping… Och det blir såå dyrt att köpa flera täcken.
Ingen annan ute på sidan som känner till eller har testat, har någon erfarenhet, av Obtrack eller något annat liknande bra värmetäcke?
Dum fråga varför anses det som doping?
http://beautywithsofia.wordpress.com/
Har jag fel, eller har de inte tagit bort att det klassas som doping numera?
#4 Ingen aning faktiskt, men det vore ju toppen! Det sista jag har hört så har det inte försvunnit.
#3 Så som jag fått det förklarat så anses det som doping då det ökar blodströmmningen till muskulaturen vilket ökar hundens kapacitet. Och BoT kan inte förklara varför täcket ger den effekt det ger till fullo, och därav klassningen…
Någon här ute som vet ifall det fortfarande ses som doping att använda BoT på sin hund, eller om det är borttaget?
hmm ok spännande att ett täcke kan göra detta =)
http://beautywithsofia.wordpress.com/
Jag har läst läst att BoT kan användas om hunden är frisk, används den i behandlingssyfte är det karenstid på 7 dygn. (om jag inte uppfattat det fel :/ )
Tack, bra länk!
Ja, det låter ju sannerligen som att man får ha det på en FRISK hund. Men å andra sidan, hur ska någon veta om jag har det på min hund i behandlingssyfte?
Isåfall, att det är godkänt, blir det definitivt ett BoT till River 
BoT klassas inte längre som doping och jag tycker helt klart att det är det bästa täcket till "sheltietypen"
Ja, det är ju ett bra täcke…. Älskar det blå/gula du har till Ronja
Ett sådant vill jag också ha! Men det går väl inte att få tag på?
Vad NICE att doping klassningen är borttagen, då ska jag genast beställa ett till River!!
#10 Den blå/gula älskar jag med! Känns så jäkla tufft att ha ett landslagstäcke på henne när en forna bronsmedaljör på VM har ägt det innan.
Med andra ord, det är begagnat och ska man ha ett nytt får man helt enkelt kvala in till landslaget, annars får man "nöja" sig med de svarta. 
Det var ju typisk
Får väl sikta på lanslagsnivå då
Och titta på ditt täcke och drömma lite att min också bär ett sånt fint BoT! Skulle vara grymt kul att ha ett sådant till min fluff, men vi får nöja oss med ett svart.
Bra att jag kan köpa ett BoT och inte bli ruinerad på även ett extra täcke, som nu inte kommer behövas…
Tack alla för hjälpen att klara ut huruvida det var godkänt eller inte med BoT vid tävling!
#12'en gör som jag och leta efter ett begagnat! :)
Letar flitigt, men har varken hittat ett begagnat i rätt storlek och inte heller sett ett "udda" täcke som ditt. Än iaf… 
Gekås på Ullared säljer mindre storlekar av blå/vita BoT för 399 kr just nu… 
Lite billigare än över 500 kr hos någon annan… 
http://www.eyeam.se
Har haft BoT i många år nu, och är jättenöjd. Har även salufört dem tidigare. I början när hundtäckena först kom (det fanns ju till häst och människa först) så fnyste väldigt många på näsan, såväl veterinärer som sjukgymnaster och fysioterapeuter på hundsidan. Jag blir väldigt glad att många av de som var skeptiska först idag rekommenderar BoT!:) Är också glad åt att doping-regeln togs bort.
/emma93
Är det verkligen "äkta" BoT de säljer? Bor tyvärr inte i närheten så det kan nog bli svårt att köpa ett där iaf…
#17 De bör vara äkta! Var där igår och kikade nämligen…
De säljs i BoT's förpackning och det står BoT på dem och i lappen..
http://www.eyeam.se
Kul att de säljs billigare med… Synd att man inte bor närmre så att man kunde åka förbi och köpa ett!
Hmm, kul att ni diskuterar detta. Mejlade de som håller i detta i Sepember (2011), och fick detta svar:
Angående den väst/det täcke för hund som marknadsförs under varumärket ”Back on Track”
Nationella Dopingkommissionen (NatDopK) vill komplettera tidigare information angående den väst/det täcke av material där keramiska partiklar ingår och som marknadsförs under varumärket Back on Track.
Back on Tracks väst/täcke kan utan restriktion användas på hund som är frisk.
Om västen/täcket däremot används i behandlingssyfte på en sjuk eller skadad hund gäller en karenstid om 7 dygn, innan deltagande vid utställning, prov eller tävling får ske.
NatDopKs beslut avseende karenstid grundar sig dels på Dopingreglementets kapitel 7.1 Otillåtna metoder, dels på att Djurskyddslagen föreskriver att djur som är sjukt eller har/visar smärta inte får belastas. Ett sådant djur får med andra ord inte delta på utställning, prov eller tävling. När det gäller träning kan inte lagen tolkas på annat sätt än att endast rehabiliteringsträning är tillåten.
Beträffande Nationellt Dopingreglemente för hund bör uppmärksammas att reglementet på ett flertal punkter skiljer sig från dopingreglementen på humansidan. Orsaken till detta är främst att en människa själv kan anses svara för sin behandling och medicinering, vilket av uppenbara skäl inte gäller för djur. Nationellt Dopingreglemente för hund har därför djurskyddsaspekten som den bärande principen.
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.
Tack, har redan läst det då #7 redan länkat till SKK's hemsida med precis samma text.
Men ganska kul ändå, jag menar vem ska kunna motbevisa mig om jag säger att jag har det på min friska hund och inte i behandlingssyfte på skadad/sjuk hund? Uppvisar inte hunden smärta så kan ju ingen bevisa i vilket syfte jag faktiskt använder täcket.
Jag skulle aldrig tävla med en skadad hund eller hund som är under rehabilitering, och jag tycker att det är jättebra att de (skk) äntligen släppt på det så att det nu är godkänt att använda BoT täcke även om man tävlar… Är ju godkänt på häst och människa redan så det var på tiden att det även blev godkänt på hund!
Här använder även vi BoT åt våra. Som tur är så har vi fler hundar som går under samma storlek så inte vi behöver 6st av dem. Dyra men helt klart värt sitt pris!