Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettvalpar-avel
Läst 2914 ggr
Cassii
2

sheltie nr 2, 2013/2014

Så var det bestämt. Nästa sheltie kommer 2013/2014 (måste hitta bästa kombinationen Glad). Har börjat kolla på kennlar och mejlat fem stycken, tre har jag fått svar ifrån och det var bara positivt! Glad Så nu känner jag mig väldigt glad! Jag kommer antingen precis börja tvåan eller trean när jag får hem nr 2. Ska även till hösten börja i Forshaga så under första året blir det dagmatte medan jag är i skolan, sen ska jag troligen turas om att ta med hund. Det kommer också att vara en tik och jag hoppashoppas på en trf. Skrattande

Men jag skulle gärna vilja ha lite tips på flera kennlar, jag kan åka inom hela Norden för rätt kombination Glad Mina krav på kenneln är att hundarna ska vara uppfödda i hemmiljö, inte "massproduktion", röntga sina hundar samt att de satsar på agility eller lydnad Glad

Jag tycker det är så svårt att veta vilka kennlar som är bra. Men vet att hundaveln i Finland är väldigt bra! Någon som kan tipsa en kennel inom Norden? (om det är amerikanska eller engelska linjer spelar ingen roll) Tacksam för svar! Glad

En sheltie kommer sällan ensam, det kan jag gott hålla med om! Vill ha hur många som helst Flört Ne, men fyra - fem så småningom Glad

Mixxie
0

Lägger in en tass här för ska också skaffa en sheltie 2014! :) Så jag söker också tips på kennlar.

Besök min blogg! :) 

http://sporthund.blogg.se/

Ronja06
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Shelteam (satsar inte själva på agility - men har fött upp många mycket bra hundar mentalt), Brainpools, Sobelkustens, Kråkslottets, Camatz… hm… Dessa är i Sverige iallafall. Finns med säkerhet någon mer som HD röntgar sina avelsdjur. :)

Det finns ju även ett drös till kennlar som har mycket bra avelsdjur som dock inte är HD röntgade.

Mitt kennelnamn blir ju även godkänt i vår. När sedan första valpkullen kommer är inte säkert. ;)

Mvh Emelie Förlägen

Cassii
0

#2 De va de som jag mejlat Glad Tack! Vilken urgullig bild, är det Viggo som valp? Ska du ha sheltie kennel eller bc? Glad

Ronja06
0

#3: Haha nej. Bara en ren allmän valpbild ur mitt arkiv. För min del blir det sheltiekennel. Planerna går i tusen knyck. :)

Mvh Emelie Förlägen

Cassii
0

#4 Oj haha, det var pinsamt! Tungan ute Du får gärna berätta lite, antingen här/face/pm (om du har tid) Glad

Ronja06
0

#5: Du får gärna mejla mig på em-photo@hotmail.com

Mvh Emelie Förlägen

Ressu
0

Här i Finland finns det en hel del som har avlat fram otroligt bra agilityhundar samt de som även går relativt bra på utställning. Ressus uppfödare (Birasin) är en av dem och så finns det Sleepless (båda dessa kollar hälsan) Sedan har vi ju Bumtsibum, Amarantes, Happy Master´s och många fler som hag inte kommer på sådär på rak arm. Så finns det ju enstaka kennlar som har avlat fram riktiga dunderkullar men inte har överlag linjer som går bra inom dessa aktiviteter!

// Ressu
kennel Westtorpets

-medarbetare på Cocker spaniel iFokus

htt
0

Skulle också lägga min "röst" på Kråkeslottets eller Camatz.

Cassii
0

#7 Tack så mycket, ska kika in de! Försökte mig på att kolla Finska shetland sheepdogs klubben, men lyckades inget vidare då jag fattade 0.. Så det där uppskattades verkligen!

Kitten86
0

Kennel Sleepless hade mycket fina hundar, även om jag inte fattade något av texten då min dator inte ville översätta till svenska Foten i munnen

Ressu
0

#10 Visst har hon =) Det är hon som har fött upp Ressu mor och mormor =) Tyvärr har hon bara sin sida på finska men den kanske går bättre att översätta till engelska än svenska?

// Ressu
kennel Westtorpets

Mixxie
0

Kennel Sleepless verkar vara en bra kennel och så behöver jag ju inte åka så långt :) Nu blir jag ännu mer sugen på sheltie :)

Cassii
0

Finns det någon som skulle kunna hjälpa mig med att översätta texten som jag ska skicka till de finska uppfödarna, till engelska? :)

Kitten86
0

Jag kan hjälpa dig att översätta till engelska! Skicka texten via pm bara…

Kitten86
0

Får testa det… Verkar vara seriös och har som sagt mycket fina hundar. I Finland är det väl även krav på höftröntgen innan avel?

Får se om jag lyckas med översättningen, skulle kunna tänka mig en hund därifrån i framtiden Skrattande Föder hon enbart upp blue merle?

Mixxie
0

#13 Jag kan haha :P Kan finska :)

Mixxie
0

Oj läste lite snabbt :P Trodde att du skulle ha hjälp med att översätta deras hemsidor haha :P

Cassii
0

#17 Det skulle jag också gärna vilja ha :)

Mixxie
0

#18 PMa texten åt mig som du vill ha översatt då :)

Cassii
0

eller nej det behövs inte :) hittade engelska på den sidan jag ville kolla på :D tack ändå!

Mixxie
0

#20 Okej :)

Cassii
0

Ska tillägga att mina planer blev lite ändrade.. inte bara inom norden, utan i europa :) så om ni vet någon bra får ni gärna hojta till! :)

Kitten86
0

Det gäller ju att ha öppet sinne Cool

Själv funderar jag på, och varit i kontakt med, kennel Belmark i USA… Tycker att de har mycket fina hundar, och så har de ju en del svart/vita vilket jag gärna skulle vilja ha en till i framtiden men föder även upp alla andra färger inom rasen.

Cassii
0

#23 HD/AD röntgar de? :)

Kitten86
0

Japp de gör dem, samt gör vissa andra hälsokoller som uppfödare i Sverige inte gör…

Du kan själv kolla på deras hemsida http://www.belmarkshelties.com/

Cassii
0

#25 Tack, de ska jag kolla :)

Cassii
0

tänkte höra om nån vet vad:

- ofa
- ofa good
- pending är? :) de är höfter

Ressu
3

#15 Numera är det i Finland HD-känd status krav för att få ta valpar på sheltien =)

// Ressu
kennel Westtorpets

emma93
0

#27 OFA är Orthopedic Foundation for Animal. Står det bara ofa så är nog inte röntgenresultatet klart, eller så menar man att hunden är röntgad (och resultatet kan sökas på OFA's sida). Pending innebär att resultatet inte är klart, men kommer (kanske menar de att hunden är för ung, eller är röntgad men att inte resultatet kommit). Är det hemsidor du läst på eller i nån databas över röntgade hundar?

Sju olika grader delas just höfter in i

Excellent, Good och Fair anses vara normal icke dysplastiska höfter.

Det finns en grad som är Borderline

Och så finns de dysplastiska graderna Mild, Moderate och Severe.

Graderna utläses av 3 st avläsare. Om höfterna är normal så får hunden ett OFAnr och resultatet är officiellt, och registrerat via AKC om hunden är id-märkt. Om resultatet inte är normalt, så väljer ägaren själv om resultatet skall synas officiellt, har jag förstått det som. För att återkomma till din fråga om vad det betyder när det står bara ofa, så bör det alltså finnas ett ofa-nummer efter om hunden är röntgad ua.

Vad spännande att du letar ytterligare än, och jättespännande att du kikar på fler länder. Jag hade kikat i Finland, Danmark, Schweiz, Holland utefter de kriterier du har. Där finns en hel del bra uppfödare tycker jag.

lollipop99
0

Det är så dumt, mina föräldrar vill ha en kennel som ligger inom någon timmes håll ungefär! De kan visst inte åka ens till Uppsala! (Bor runt Stockholm)

Jag tänker att huvudsaken är att man hittar en bra kennel så spelar det ingen roll hur långt det är dit.

Även om det är kul att ha en uppfödare som ligger i närheten så att man kan åka dit och hälsa på oftareGlad

//Sara (lollipop99)Tungan ute

Kitten86
0

Det enda som är trist när man kollar på kennlar utomlands är ju att det blir svårt och dyrt att åka och titta på valpen…. Funderar själv på att införskaffa mig en från USA Skrattande

Cassii
2

Jag vill importera från usa, kosta vad de kosta vill eller vad man säger Flört vill man något, ska väl inte ekonomin sätta stopp för det..

Kitten86
0

Nej, absolut! Ska jag importera en hund så kommer det sannorlikt bli en från USA och Belmark kennel. Varit i konakt med henne och hon är jätte trevlig. Dock skiljer det sig i pris om du vill ha en "pet dog" eller "show dog" då de gör skilland på detta i USA. Med rådande växelkurs räknade jag på att det skulle kosta ca 15-17.000 kr för att importera en "show dog" från USA och då var alla sprutor, papper, flyg etc inräknat! Nu är ju införselreglerna ändrade så det blir nog något billigare. Men ändå inte så mycket dyrare än att köpa en svensk sheltie.

Cassii
0

#33 Hade kontakt med henne igår, skickade det där mejlet och fick ett svar på en rad. Inte jätte kul, men hon bad mig att återkomma.. frågade även om transporten och hon skrev en rad så ville inte verka jobbig även fast jag hade flera frågor.. Skulle vilja ha ifrån henne, och då en show dog. Det kostar uppemot 40.000 att importera från usa med alla sprutor osvosv.

htt
0

TS: Ser fram emot att följa dig i "jakten" på en ny sheltie! :)

Cassii
0

#35 Vad kul :) Kommer skriva en del på min blogg och uppdatera där ganska ofta..