Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettsjukdomar
Läst 2928 ggr
[countess]
0

Behöver pepp , och info

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min valp har ju varit krasslig i magen , Det började med diareer som vägrade släppa . Fick specialmat , avmaskningsmedel , pro-kolin pasta ! Besvären vart lite bättre det blev korvar men som var mjuka ! Sen började det blöda och en massa slem . Veterinären igen . Antibiotika flagy och ännu skonsammare kost! Nu har hon gått på den kosten i 14 dagar . Det ända var att vetten sa till mig att ge henne mat runt varannan timme och små små små potioner ! Ringde dit idag igen och undrade hur jag skulle göra med att vänja henne vid hennes vanliga foder frågar även när jag ska börja öka på potionerna "skriver mer om det senare vad det har gett för effekt" Nä då säger hon att det skulle jag gjort direkt hon vart bra i magen , Det sa hon inte sist när jag var dit ! Så nu måste hon gå på skonkost ännu längre och jag är orolig riktigt orolig Tänk om det inte går över ? Tänk om hon aldrig klarar riktig mat igen ?  Det funkar inte länge till att plåga henne så här ,Jag har 100 tankar om vad som kan hända !

Åter till maten . Att jag fått psyka henne har gjort att hon börjat med stressbeetender och det gör mig också orolig ! Hon skäller jämt och söker mat jämt det enda i hennes huvud är mat mat mat mat ! När jag gör i ordning maten springer hon runt mina fötter i trav och tittar rakt fram = rent stressbeetende ! Jag stoppar naturligt vis henne när hon gör så !

Vet inte vars jag vill komma med det här men kände att jag måste skriva av mig ! Ingen direkt bra start på livet ! Har ni varit med om samma sak ? ad har hänt och vad har ni jort för att få det gå över ?

Ps såg även nånstans att det var någon sheltie här inne med magkattar om du som har denna sheltie får du gärna berätta mer om det !

Emaljoh4
0

Hon kan inte ha någon slags allergi då?

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

[countess]
0

#1 ingen aning ! veterinären vill se om detta funkar först ! och nu är hon bra i magen men då ger jag ju henne mat 1000000 ggr om dagen pytte pytte lite ! Frågan r om hennes mage funkar med större mängder

Emaljoh4
0

Låter väldigt jobbigt! Rynkar på näsan Hoppas det löser sig!

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Ronja06
0

Min tik Ronja har magkatarr som idag utlöses vid stress. (träning o tävling i första hand) hon verkar även vara överkänslig mot alla former av veteprodukter. och det har till viss mån blivit bättre. (hon hade en nära döden upplevelse för ca 2,5 år sedan då hon både kräktes och spydde. Tills hon började spy och bajsa blod och blev inlagd) Hon äter nu "vanlig" hundmat - men det är det enda. Hon kan inte äta "vanligt" godis, och allt måste ske i små mängder. När det gäller träning får det ske med små 5 minuterspass för att magen ska hålla. (med någon timmes vila mellan passen) Det är väldigt viktigt att hon inte stressar i onödan. Eftersom vi tävlar mycket och tävling innebär stress så har jag varit tvungen att dra ned på tävlandet en hel del. Burträning och all form av passivitetsträning har varit fantastiskt effektivt för henne. Matmässigt är hon helt fixerad och slukar allt i ett nafs. Det funkar för oss att ge henne med de andra hundarna. Men jag har tänkt köpa en s.k "antiglupskskål". (tror den kallades det- inte säker) Det ser iallafall ut som en vanlig matskål men med små "bulor" i. Vilket gör att hunden blir tvungen att ätalångsammare. Trotts Ronjas jobbiga mage så tävlar hon idag i AG3, tävlar lydnad och är med på uppvisningar på bland annat mydog och Göteborg horse show. Vilket fungerar så länge som man har fullständig koll och håller rutiner. Har även hört att man kan värma en vetekudde och lägga på hundens mage om man ser att den är påverkad. Vet inte om det hjälper, men vet att det fungerar på människor med magont.

Mvh Emelie Förlägen

[countess]
0

#4 tack för dit svar , När började det här visa sig ? hur många ggr får hon mat per dag och hur mycket ?

För med skoja det funkar inte alls med flera ggr per dag i pytte små mängder då hon blir total stressad och som jag skrev ovan börjat med oroande stressbeetenden ! Som jag försöker jobba bort så gått jag kan ! Och stoppa i tid !

Ronja06
0

#5: när hon var som sämst åt hon omkring 6 mål mat. Uppblött + någon slags "burkmat" från veterinären. Omkring 2 matskedar per mål om jag inte minns helt tokigt. Vi har idag vant henne med att äta två ggr per dag vilket fungerar. Ronja har väll alltid haft en orolig mage och haft lätt för att spy. Men det var först när hon var tre år som det eskalerade fort och blev ett allvarligare vardagsproblem.

Mvh Emelie Förlägen

[countess]
0

#6 okej tackså mycket för att du tog dig tid!

Vi får hoppas att detta är över gående !

Ressu
0

Har inte vetten rekommenderat maglugnande medel? Vi fick åt våran valp Kaolin-pektin blandning när den var lös i magen. Det redde upp valpen på några dagar och så samtidigt så bytte vi mat till Royal Canin Gastro Intensinal Junior under några veckor tills magen var helt uppredd och då börja vi sakta återgå till den normala födan.
Då det var som värst före behandlingen så hade valpen diarreattacker 3-4 gånger på två timmar. Första vetten rekommendera att ge små mängder varannan timme med det i sin tur bara gjorde att valpens diarre blev värre. Då ringde jag till min vanliga veterinär (som var på semester Skäms och frågade henne vad jag skulle göra)

Sedan har jag alltid fått tipset att då en hund är orolig i magen att ge endera surmjölk eller fil för att hålla magen iskick.

// Ressu
kennel Westtorpets

-medarbetare på Cocker spaniel iFokus