mat som mat! Eller?
Nu så behöver jag lite goda råd : Jag tänker byta foder till mina små troll och vad ska man välja då?
Näe, ingen aning för det är ganska svårt det där. Men mat är mat! Eller? Spelar det någon roll vad jag väljer?
YES självklart det gör! Annars hade Tuva säkert varit jättenöjd med de brödsmulor hon hittar i köket - men jag tänkte vara lite snäll och ge henne ett bra foder istället. ;)
Mat som mat… Nej, inte riktigt! Det är ju skillnad på kvalité och kvalité!!
Tidigare har jag haft Royal Canine på mina hundar. Den äldsta, som är dvärgpudel, har testat de flesta foder då han är mycket kräsen och det har varit svårt att hitta "rätt".
Idag äter mina Acana, som är spannmålsfritt/ lågt spannmålsinnehåll, vilket båda älskar och fungerar bra på. Fina pälsar och bra i magen. Det kan iaf jag rekomendera vid ett eventuellt byte.
Foder är en hel djungel med ibland låånga innehållsförteckningar att läsa igenom. Finns ju foder med olika % protein vs fett också vilket i vissa fall kan göra stora skillnader…
Jag använder Onestar. Min hund gillar det och mår bra av det. Han har ju allergi och jag är osäker på om det är kanske lite foderallergi med och nu när det funkar så vågar jag inte byta. Tycker det är bäst med foder med mycket kött i. Så lite spannmål som möjligt.
Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast
Tidigare använt Orijen men då det är svårt att få tag på så har jag nu gått över till Brit care som oxå är ett spannmålsfritt foder som passar mina pojkar super! Är mkt nöjd…
// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//
#0 Kul att din vovve heter Tuva. Det kör min lilla tuffla också.
På din fråga angående foder, så kan jag nog hjälpa dig. Jag har en del koll på vad som finns på marknaden.
För att hjälpa dig bäst så behöver jag veta lite saker:
Hur gammal är din vovve och vad äter hon nu?
Hur svarar hon på det fodret? Alltså - äter det bra eller dåligt, lägger på hullet eller tunnar ur, bra eller dålig päls, bra eller dålig mage osv.
Vad vill du få för resultat av ett nytt foder till Tuva?
Hur aktiv är du och Tuva? Agility, skogen, lydnad m m?
Det finns massor av bra foder på marknaden. En del med spannmål en del mindre eller utan spannmål. För en del hundar är spannmål bra och för andra inte. Det beror till viss del på vad de gör under dagarna.
En del hundar behöver till och med två foder att mixa för att det ska bli bäst för hunden.
Nystartad sajt om jänkare!
Wrooom!
Jag har själv läst på om olika foder, det som skrämmer mig mest är att foder företagen inte är så ärliga som man tror.
Tuva är 4 år och äter RC sensibel (medium).
Hon äter med stor aptit. Har fin päls och bajsar relativt bra - hon äter i stort sätt allt hon kommer över. Inte tvångsmässigt! Men ska liksom smaka lite gräs, en bit pinne där, något ätbart här osv.
Sedan i Augusti har hon lagt på sig lite, inte i kilo men man ser att hon har blivit större. Först trodde jag det var pga simningen - men troligen är det inte så.
Det senaste halvåret har vi inte kört lika mkt agility som vanligt, däremot går vi "samma" promenader som innan, ingen större skillnad vad jag vet.
Det är mer Pocahonts som är anledningen till att jag vill byta. Jag känner att jag inte får ut det bästa av fodret till henne. Pluss att hon bajsar konstigt, vilket irriterar mig, haha.
Kanske inte värsta bra argumenten för att byta foder.
Poca är bara "mer" än vad tuva är, mer aktiv i hela kroppen liksom.
Jag vill inte ha en massa krimskrams i fodret, jag tror inte på att hundar behöver grönsaker, vill gärna ha höga halter med kött i.
Någon som vet mer om Oscar Power Plus?