Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettsjukdomar
Läst 5016 ggr
Beckibus
2

Sjukdomar,Magkatarr?

Hej alla!

Jo jag kollade i en tråd och såg att det var några som diskuterade om just magkatarr, det stod ingenting om vad det är eller någonting sånt. Så mina frågor är: Vad är det? Är det vanligt? Hur märker man om sin hund har det? Jag har aldrig tidigare hört talas om det så jag undrar lite.. Vill helst inte ha länkar tíll sidor då jag inte brukar förstå osv. Det är enklare om ni skriver med egna ord…Glad Det är helt OK att fråga om ni har frågor om sjukdomar, så kan vi diskutera det och hjälpa varann att bli bättre inom sjukdomarna som en hund kan råka ut för.

Vila i Frid världens bästa Iza.

Med Vänliga Hälsningar 
Rebecka

*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*

http://workwithpaws.blogg.se/

Niini
0

Symtom: Diarré och kräkningar.

Hunden kan få magkatarr av infektioner, förgiftningar, dåligt foder och vatten m.m. En magkatarr kan vara akut, men också kronisk.

Behandling/ Vad kan jag göra? Svält djuret 12-24 timmar. Ge hunden ljummet vatten. Sedan börjar man så smått med en diet av typ kokt torsk och välkokt ris.

emma93
3

Jättebra sammanfattat Niini! Skulle vilja skriva också att jag uppfattar detsom vanligt att man hos Sheltie säger "stressmage" t.ex när hunden går upp i varv för att nåt är väldigt roligt med höga förväntningar, är väldigt obehagligt (t.ex fyrverkerier/smällande under lång tid), hanar som stressas av löptiksdofter under längre tid mm, och magen börjar krångla med de symtom Niini beskriver.

Jag skulle tro att även detta går under det många benämner som magkatarr, även om jag inte vet om det rent veterinärmedicinskt har den diagnosen. Många hundar får då förutom kräkningar sura uppstötningar, gasiga magar och kan även förutom diarré få förstoppning eller oregelbundenhet i sitt bajseri om jag fattat det rätt. De blir en obalans.

Och så har vi Shelties som producerar mycket magsyra och behöver få i sig mat oftare än andra, för att inte kräkas galla. Därmed inte sagt att de behöver mer mat, utan oftare. Knorrande magar kan vara en hint på att det börjar bli väl tomt, och att de sen kräks enbart galla eller slem. Jag skulle själv vilja klassa det som lite av en stressmage (helt på eget bevåg:)), för jag tror att en överproduktionen av magsyra kan hänga ihop med hur individens inre stressnivå (stresshormoner) är. På vissa hundar märker man kanske tydligt utåt att de har en ganska hög stress, men det finns ju även de som är stressade men inte agerar fullt så mycket utåt utan det märks t.ex på magarna när de krånglar. Precis som hos människor med andra ord:).

Jag är inte alls duktig på detta med magar och det är bara egna funderingar ovan.

/emma93

Beckibus
0

#1 Tack så mycket känner att jag har mer kött på benen när det gäller magkatarr..Glad

#2 Tack så mycket! Väldigt bra text! Då vet jag ju hur man märker om sin hund har det… :D :);)

Vila i Frid världens bästa Iza.

Med Vänliga Hälsningar 
Rebecka

*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*

http://workwithpaws.blogg.se/

sissie
0

Om hunden äter jord så kan man misstänka katarr också. Jord lägger sig som en hinna på insidan av magsäcken och tillfälligt lugnar magen. Men det är en baksida, jorden får också magen att öka syranivån, vilket då givetvis också förvärrar katarren.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg