Puppia sele?
Jag har till Nenya just nu Hurtta y-sele, den är omsydd, den sitter inte bra och den satt verkligen inte bra innan. Testat olika storlekar.
Hurttas vanliga "promenadsele" sitter inte heller bra i fram alls…
Sitter det bra runt bröstkorgen så sitter den INTE bra i fram (alldeles för stor). Testat olika storlekar.
Trots att hon går lös mestadelen av tiden så vill jag ha sele främst istället för halsband.
Har kikat på puppiaselarna fram och tillbaka…
Är dom bra? Funkar det med päls, slits pälsen mm? Blir det ev varm med dom på sommaren?
Jag upplever inte att den blir varm, de använder luftigt "svalt tyg" på de jag har. Men pälsen blir så tovig på mig hund så jag använder hurrta selar (jag har en cocker). Men det är ju bara att testa och se om pälsen tovar på din hund, olika pälslag tovar ju vid olika tillfällen så att säga. Annars sitter de ju fantastiskt tycker jagoch fördelar tyngd jämt och fint!
www.sweetolga.blogg.se
"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund
Tack för svar! Just nu står det mellan puppiasele och hurttas vanliga promenad sele i den mindre storleken.
Men det verkar inte finnas butiker med puppia här och helst vill jag testa och känna den först… =/
Hej! Puppias variant soft harness är bra för den är gjord av ett material som torkar snabbt. Många andra puppia selar är tex av bomull som torkar sakta och kyler ner hunden och tovar pälsen. Min sheltie väger 6 kg och på honom sitter en medium sele perfekt bara jag tar upp pälsen runt halsen över selen annars sitter selen för långt upp på halsen har jag sett hos vissa som inte gör detta. Robin har en ordentlig pälskrage nämligen. Mvh Ulrika
Puppia selen sitter bra på lex och jag funderar på att köpa en 
Nu vet jag inte hur en Puppia-sele ser ut, men jag kan de tips på att använda balsamspray direkt på selars insida om de tovar pälsen. Gott om balsamspray. Fungerar inte på alla selar men på många. Fugerar även på overaller också.
Spraya på rikligt och låt torka över natten.
Nystartad sajt om jänkare!
Wrooom!
#5 tack för tipset, det måste testas
www.sweetolga.blogg.se
Hittade äntligen en passande storlek, så det blev ett nytt Hurtta Lifeguard, vanligt promenad sele.. och i ROSA!! :D jag hatar egentligen rosa ;) men hon blev skit söt <3
#7 En H - sele?
Tycker y - selarna ger bättre rörelser 
H-sele??Är det samma sak som bröstsele??
Jag har en sådan rosalifeguard bröstsele, gillar normalt mer y-selarna med men bröstselen ligger inte lika mycket i pälsen och tovar. har ju cocker så från bröstknölen och upp där selen ligger finns det ju ingen päls men ni har ju så mkt päls på era hundar att det kanske inte spelar ngn roll?
www.sweetolga.blogg.se
#9 Ja! Jag tycker y - selen är bättre, för den "förstör" inte hundens rörelser 
Gillar även jag mer y-selarna, men dom passar inte alls på Nenya, hon har vid ett flertal tillfällen fått ena benet helt fel pga att selet var för stort i fram. och en mindre storlek blev helt för liten.
Lika söt som alltid!
#8 Selen är av modellen Bogsele. H-selar ser ut som ett H när den är uppknäppt och sitter runt halsen och bröstkorgen. Vanlig till katter. 
Synd att inte Y-selarna passar. Håller med er alla om att Y-selar inte stör hundens rörelser.
Nystartad sajt om jänkare!
Wrooom!
Jag har också letat efter y sele som passar tre av mina Shelties, som är normalstora. Den störste killen passade en av storlekarna på men sen är det ett glapp i storlekarna tyvärr. Det fick bli Jokke-selar, y-selar till de andra. Sitter inte alls lika bra som Hurrtan på min störste kille, men fungerar ändå ganska bra.