Hur lär ni era hundar?
Hur lär ni era hundar trix?
Vad för moment/trix håller de på att lära sig just nu?
Här hemma så kör vi på fri shaping och klicker, så hon får använda huvudet så mycket som möjligt.
Tycker det är jätte kul! Just nu håller vi på att lära in "snurra", "spin" och apporttbocken.
Jag lär in med klicker, men inte shaping.. Tror det louring. Då man visar hunden eller ''lurar'' hundar till att göra något som man sedan klickar på. Det upprepas och snart förstår hunden att detta var det jag önskar och bjuder sedan på det själv :)
Skulle vilja köra frishaping men det tycker inte Tyra
Får vänta på min nästa hund att frishapa på xD
Just nu vi oss klossen och finslipar på sitt, ligg och stå. Samt så pågår ju hennes vardagsträning hela tiden (gå fint i koppel och varsågod innan mat osv. ) Snurra kör vi också.
Här är det mest hundvett och etikett vi håller på att lära valparna. Kör med godis, beröm och leksak.
Jag tränar både med shaping och hjälper. Just nu håller jag på lära Luna "Vänd" och "Balans" Lexie lär jag "turn med left" hon vänder rumpan mot mig som i "vänd" fast åt andra hållet. "Vänd" är åt höger och "turn" åt vänster och "left" är att hon går i sidleds med rumpan mot mig =)
/Benita
Jag lär in med hjälper av hand/ röst och något gott. Min andra hund har jag försökt att klicka men han gillade aldrig det så jag la ner det. River fattar så snabbt så där räcker hjälper och röst väldigt långt, känns sent att plocka in en klicker i sammanhanget nu när han är 2 år
Just nu håller jag på att lära in "sitt fint" dvs sitta bara på bakbenen med frambenen i luften. Sen tränas alla andra trix för att hålla dem aktuella. När han kan "sitt fint" har jag planer på att lära in "höger/vänster".
Jag lär inte in mina hundar någonting just nu… Har tappat suget helt när det gäller trickinlärning. Ronja kan så oerhört många så där är det fantasin som tryter. Och när det gäller Cora så förstår hon inte för sitt liv varför man ska lära sig tricks när hon redan är bäst i världen på en sak - att springa. Så därför blir det mest agilityträning och ibland lite burlekar.
Men när jag väl tränar så blir det klicker och shaping.
Just nu står det lite still för sheltiesarna. Finner ingen inspiration. Yim håller på att lära sig att befästa "backa" kommandot. :)
Mvh Emelie 
#6 Skönt att inte vara ensam 
Här står det också lite stilla i "vinter".. Vi håller bara på med fysträning och spår just nu.. Kanske blir det nån finslipning av lydnadsmoment på köksgolvet när lusten faller på.
Annars brukar jag använda mig av klicker och positiv förstärkning. Vissa grejer frishejpar jag och andra kan jag ev. "hjälpa" honom med d.v.s. peka och visa 
Mvh Linda! :)
www.valldes.bloggplatsen.se
Klicker och shaping använder vi oss av. Visst händer det när mina hundträningskunskaper tryter att jag tar till luring, men det ser jag som ett nederlag från min sida. :)
Just nu lär jag in ducka och tassen på nosen i trixväg. Men använder klickern till så mycket annan vardagsträning också.
Vad kul att läsa! 
Det enda "trick" vi tränar på just nu är apportera olika föremål.
Använder mig så mycket som möjligt av frishaping.
Vi tränar på att Buffy ska städa undan sina saker. Hon har en plastlåda som hon har sina saker i och där ska hon lägga de saker jag säger att hon ska lägga i lådan. Vi började med bollen och det gick jättebra och nu även ett litet mjukisdjur som vi kallar för vovven. Säger jag till henne att hämta vovven så hämtar hon den och likaså med bollen sen lägger hon dem i lådan och får mycket beröm och en godis. Kommer att träna in namn på fler av hennes saker så småningom. Sen repeterara vi annat hon lärt sig som sitt, sitt kvar, ligg, rulla runt, tass och att apportera.
//Jonnix
Med penny kör jag mest att visa , då detta funkar bäst för henne men vi shejapar också , Just nu tränar jag på snurra åt båda hållen genom att jag gör ett "dansteg" Men det är mest finslipning tränar även på att backa både med röst när jag står still . och även kunna backa då jag backar , Tränar också på att hon ska stå mellan mina ben och ha sina tassar på mina fötter och kunna gå svänga backa osv men än så länge är vi bara på några steg än så länge =)
Skoja shejpar jag och kommer för det mesta att shejpa in saker , Men i vissa moment kommer jag att använda mig av att visa istället ! Henne har jag precis klickat in på klossen 5 stycken klick och hon fattade att hon skulle stå på klossen =) Hon är fantastisk på shejping =)
Jag är ingen klickertok och jag kör efter vad jag tycker är det lättaste och roligaste sättet att lära in =)