Sheltie iFokus

Sheltie

Etikett: valpar-avel
Läst 2281 ggr
Cassii
0

Uppfödaren, tiken och hanen?

Hej!

När du väljer uppfödare, vad är det som du kollar på/efter då? Vad får dig att välja just denna uppfödare? Glad

Sen kommer vi till tiken. Vilka meriter och tester (röntgen, patella osv) tycker du hon ska ha genomgått? Hur ska hon vara för att du ska vara intresserad av en kull från henne? Samma frågor kan ni helst svara på till hanen också Glad

SheltieDog
6

När jag kollar uppfödare vill jag att de ska; vara noga vart valparna till sitt nya hem kommer, det visar att de är seriösa och vill Sina hundar väl. De ska inte vara en "fabrik" på valpar utan få bra få valpkullar med stor tanke bakom (rätt hane och tik parad ex). Jag vill ha en valp från en lagom, liten kennel som växer upp sina valpar i hemmiljö. Sedan vill man gärna veta att kenneln finns där för oss och hunden om det är något! :). När det gäller tiken ska den ha ställts ut med bra resultat(som man väl måste?), och tester att hon såklart är okej att avla på, MH kan vara ett plus. Meriter.. vet inte, det är enligt mig inte det viktigast som ska behövas (ex lydnad, agility m.m) fast det kan ju vara ett plus, speciellt om man söker något. MEN jag tycker föräldrarna ska vara friska, glada hundar framförallt! Om man sedan får en frisk, glad och lycklig valp så är det grunden till mycket i hundträningen :), så kan man lika väl hitta sin egen väg tillsammans med sin hund!

MVH Eva, ägare av sheltien Elsa

Starfall
2

Det jag kollar efter när jag söker valp är: -tiken och hanen ska vara ögonlysta, utan anmärkning. -föräldrarna ska helst vara röntgade på höfter, gärna även röntgade på armbågslederna. -Hur många hundar kenneln har och hur många kullar de föder upp/år. Max 2 kullar/år tycker jag är lagom. -Hur uppfödaren är som person, om han/hon ger ett bra intryck. - det är också viktigt för mig att hundarna mår bra och att de får vara en del av familjen. En kennel där hundarna lever i hundgårdar gillar jag inte! -utställningsresultat är mindre viktiga för mig eftersom jag inte har som största mål att ställa ut. Men det är ju klart en fördel om någon av föräldrarna har bra resultat. Ja, detta är lite som jag tittar på när jag söker valp :)

Kitten86
2

Både #1 och #2 tar upp det som jag också tittar efter.

Hur kennelinnehavaren är (trevlig, tillmötesgående etc), hur många hundar de har och hur många kullar de föder upp per år. Jag själv ska ju gilla föräldrarna till utseeende och personlighet, de ska vara trevliga och frammåt hundar i vardagen. Hälsotestade enligt krav (ögonlysning, fria) och om de fått kullar tidigare så kollar jag hälsostatus på de tidigare avkommorna. De får även gärna vara friröntgade på höfter och armbågar. Övriga meriter är inget jag ser som ett krav även om det är bra men föräldrarna får gärna vara utställd vid iaf något tillfälle.