En tråd. Handikappad hund.
På en av mina andra sajter, Närmare bestämt Lantdjur Ifokus. Har vi en tråden om en gris som var handikappad. Nu har det inkommit ett klipp på en hund som går på två ben.
Vore så intressant att veta vad ni tycker om detta. Jag erkänner jag är kluven. Samt kan inte säga varken bu eller bä. Då man inte vet hur hunden lever i sitt vardagliga liv.
Kika gärna in på länken som leder direkt till tråden. Scolla ner till klippen på hunden. Se och tyck till vad ni tycker.. Svara gärna i tråden på lantdjur.
Vad är rätt eller var går det för långt? Gör det någon gång eller ?
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
Detta är ju en väldigt svår situation. Jag kan tycka det är okej sålänge det inte påverkar djurets "vanliga" liv alltför mycket.
Ok att man tar hand om en handikappad hund, men vad jag inte fattar är varför man ska låta den vara med i alla dessa tv-program.
Låt den vara i sin hemmiljö och leva så "hundlikt" som möjligt.
Jag blir ledsen när jag ser det.
MVH Hazel & co
Hemsidor: www.hazelhouse.se
www.sockertopp.se
min pysselblogg www.ellispysselhorna.sockertopp.se
Det är så trist då det blir show runt det hela.. Hunden blir ett objekt.
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
Så länge djuren har det bra och lever ett värdigt djurliv så är det ok men ibland tycker jag att det går till överdrift, ibland tänker människan bara på sina behov och har kvar djuren när de borde släppa taget.
http://beautywithsofia.wordpress.com/
Det är många handikap en hund eller gris för den delen också, kan leva med. Att sakna ett bet fungerar ofta bra för dem, men två? Jag är tveksam om det blir helt rätt för dem. Det måste vara otroligt jobbigt för dem även om de kan ta sig fram.
Att sakna bakbenen kan ju ersättas med en rullstol. Det finn ju för hundar som har skadat sin rygg så att de tillfälligt eller för alltid behöver den. Det är väl ungefär så långt som jag skulle kunna sträcka mig.
Visst många djur anpassar sig bättre till ett handikapp än vad många av oss människor gör. Men många av dem har fått det efter en olycka. Och oftast en våldsam olycka. Konvalecenten efter en sådan olycka med både lidande av smärtor och ett handikapp också, tycker jag ska tas med i beräkningen. Inte bara att matte eller husse "måste" få ha hunden kvar.
En som föds utan en rimlig chans till värdigt normalt liv, tycker jag ska få somna in direkt. De är ändå resultatet av människan hårda och många gånger vansinniga avel.
Nystartad sajt om jänkare!
Wrooom!
Det är svårt att definiera en gräns, men man måste ta allt i beaktande. Är man ägare till en hund så måste man försöka ta ett steg tillbaka och kolla rent konkrent på hundens problem och se. Om hunden (eller djuret) har en chans och möjlighet att leva ett värdigt och normalt liv med sitt handikapp så okej. Men man måste ju också, som #5 skriver, ta konvalecenten etc i beaktande med. Alla kan inte räddas till alla pris, djuren ska kunna leva ett normalt liv och utan ständig smärta…