Sheltie iFokus

Sheltie

Etikett: allmänt
Läst 1405 ggr
medde
3

Nya regler för resande hund

Ni har väl inte missat att det är nya regler för resande hundar. Nu från årsskiftet.. Kan vara bra att veta om man ska ut och resa med sin hund nu till sommaren..

Kika gärna in och läsa vidare på Jordbruksverkets sida.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Kitten86
0

Mycket bra inlägg!! Bra att påpeka då många reser med sina hundar..!!

Läste om det i senaste Hundsport, men hade hört att ändringar var på väg redan innan…

Cassii
0

Har ni någon aning om hur mycket det kostar att fixa pass? O hur lång tid det tar?Glad

Kitten86
0

Varierar lite hos olika veterinärer, och vad du ska vaccinera din hund emot. För ett par år sen när jag jobbade på klinik så räknade jag på ett pass till min dvärgpudel (och bara vaccinera mot rabies) och då fick man räkna på ca 6 månader innan hunden var redo att resa och det blev en kostnad om ca 2500 kr (2 vaccineringar, blodprov + avläsning samt själva passet). Men är ju andra regler idag, beror ju på vart du tänkt resa med, så kolla de gällande regler för det land du tänkt resa till och ring sen din veterinär och fråga vad det kostar med vaccinering, ev. blpr etc…

Hazel
0

Alla mina hundar har pass, ja 2500 kr är väl vad det kostar.

[Lostmybrain]
0

Men om antikroppskontrollen avskaffats, är det inte krav att vänta 6 månader längre?

Kitten86
0

Nej, nu är det väl grundvaccienring och ev. avmaskning och sen är du redo att åka (som jag förstått det).

Ressu
0

Tidigare var det att man ska bevisligen ha antikroppar mot rabies och dessa kunde tas tidigaste 120 dagar efter att hunden blivit vaccinerad mot rabies.

// Ressu
kennel Westtorpets

-medarbetare på Cocker spaniel iFokus