Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettbeteende-och-lydnad
Läst 1911 ggr
Cassii
2012-01-28 01:48
0

Osäker

Hej!

Min hund är osäker/reserverad mot nya människor, går fram och nosar sen springer hon där ifrån o sen fortsätter det så. I ett par minuter, sen sätter hon sig där ger några pussar och vill bli klappad. Mot folk hon känner så verkligen springer hon fram hoppar studsar osv. Hon har inte alltid varit så här osäker/reserverad utan när hon var 6 månader så blev hon biten och efter hon varit hos veterinären så blev hon mer reserverad (vi va hos vetten cirka 4 gånger på kort tid!).. Jag vill att hon ska bli mer framåt och mer självständig, eftersom jag ska börja på ett hundgymnasium där de gör ett intagningstest för hundarna för att se så de kommer in.. O ja, detta är min framtid Glad Tacksam för svar!

Ressu
2012-01-28 16:25
0

Jag skulle nog socialträna, socialträna, socialträna, börja smått och bygga på och något jag tycler har hjälpt bra mot väldigt reserverade är att ha en mogen och förståndig äldre hund med som sänder ut lugna signaler.

// Ressu
kennel Westtorpets

-medarbetare på Cocker spaniel iFokus

Cocos82
2012-01-28 20:33
0

Klicker tränar du? I så fall skulle du kunna göra nya människor till en lek. Dvs. hon får ett klick och belöning när hon tittar på människan, sedan när hon tar kontakt osv. Då känner hon sig inte tvingad utan hon själv har fortfarande kontroll på situationen. Vilket kommer öka hennes självständighet (du är ju inte med direkt i situationen utan är passiv). Men du kanske får anpassa reglerna och belöningen efter Lexie. Jag känner henne inte så det är svårt för mig att ge dig exakta spelregler. Ett tips är att du sätter dig ner och skriver ner ditt slutmål så detaljerat du bara kan och utifrån det skriver ner "spelreglerna"/kriterierna. Skriv även upp vad Lexie skulle kunna uppleva som försvårande i en sån situatione.

Viktigt att människorna till att börja med inte tar på henne eller ens bryr sig om henne. De ska ignorera henne. Allt eftersom kan man öka svårigheterna.

När människor är roliga och trygga går du över till att de tar kontakt med henne och sedan får ta på henne osv. Du skapar nya lekar helt enkelt. Men en sak i taget. :)

Cassii
2012-01-28 21:14
0

#1 Jag har socialtränat henne väldigt mycket, varit i stan där folk har fått hälsa på henne osv, tunnelbanan också. Men det verkar inte gå över..

#2 Tack för det braiga tipset! Kommer köra med klicker och i slutändan ha ett kommando att hon ska gå fram, tror jag. Jag har fram till augusti på att träna, så det blir ingen direkt brådska.. Glad

Cocos82
2012-01-29 07:45
0

#3 Du behöver nog den tiden på dig för att få ett pålitligt och långvarigt resultat. En annan sak som kan vara värd att tänka på vid hundträning är att det tar 24 timmar innan någonting man lärt in "fastnat" då har synapserna i hjärnan utvecklats. Så pauser med vila emellan gör att man kommer fortare fram.

Cassii
2012-01-29 13:24
0

#4 Absolut! Igår började jag och min kompis som "grund" att hon skulle gå mellan oss med handtarget, när hon väl förstått det med andra människor som hon känner ska vi vidareutveckla till såna hon inte känner Glad