Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettlek-och-rörelse
Läst 3953 ggr
NinaToy
0

Hålla hunden i form

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag undrar hur ni håller era shelties i form?
Tex en agilitysheltie, är ni ute och joggar, tränar balansträning, klättrar med dem?

Min sheltie är nu 11 månader och jag har lite smått börjat jogga med henne. Enbart 4-5 minuter i taget max eftersom jag själv inte har så bra kondis (långsamt också för den delen) :P
Är detta för tidigt, bör jag röntga först?
Hon har bra rörelsemönster och känns stabil och inte alls valpig i kroppen.

Vill senare i vår börja träna på agilityhinder med henne och skulle vilja ha upp en bra grundkondition och muskler på henne :)

Kan tillägga att vi leker mycket och går våra dagliga promenader (ibland i lite kuperad terräng).
Hälsningar Nina

Ressu
0

Nog kan du redan nu börja träna upp muskulaturen på din sheltie, men precis som med människor så börja försiktig och öka på sakta,

Våra hundar hålls iform med långpromenader (de springer lösa på skogsstigar och skogsvägar) samt med olika sorters träningar. Viltspår, lydnad osv. Simning är en annan sak som vi göra mycket sommartid, samt så klättring på sandbanker för att bygga en strarj muskulatur både fram och bak.

Låter som om du har börjat bra att träna upp muskulaturen på din sheltie med lekar under promenader och små joggingturer! Hon är så pass ung så jag skulle personligen vänta några månader innan du röntgar.

// Ressu
kennel Westtorpets

-medarbetare på Cocker spaniel iFokus

NinaToy
0

#1 Tack för svar! Hon älskar vatten så det ska jag utnyttja i sommar genom att simma med henne :)

En fråga till: När tycker ni det är lämpligt att röntga hunden? Har ni börjat på hinderträning innan ni röntgat?

Kitten86
0

Jag går långpromenader med mina, går i terräng, cyklar, River bär väska ett par dagar i veckan under långpromenaderna, har börjat ha med River när jag rider/ kör hästarna också (succesiv ökning) och under varmare perioder så blir det en del simning. Även lekpass med grannens jämnåriga Jack Russel, i stor inhägnad.

#2 Rekomendationen röntgen av höfter/ armbågar är 12-18 månaders ålder. Jag började hinderträning utan röntgen, men har tänkt mig röntga honom framöver bara för att få "svart på vitt" hur höfter och armbågar ser ut då jag tänkt mig träna och ev tävla agility mer seriöst framöver.

Såvida din hund inte påvisar några tecken på smärta/ovilja eller avvikande rörelsemönster bör det inte vara något problem med hoppning.

Ressu
0

#2 Sheltien brukar de röntga då de är mellan ett och två års ålder.
Jag skulle personligen inte röntga min egen före den är minsta 14 månader. Men det är bara jag =).

Större raser rekommenderar veterinärer och uppfödare att du väntar tills de är 2 år bara för att de ska vara färdigutvecklade.

Om din hund inte verkar visa tecken på att vara styv eller stel eller har ont kan du nog påbörja hinderträningen.

// Ressu
kennel Westtorpets

-medarbetare på Cocker spaniel iFokus

[Santagirl]1
0

Med min Sheltie tränar jag agility och rallylydnad, går många långpromenader i skogen, cyklar samt springer tillsammans med henne. När jag går i skogen går jag inte på stigarna eftersom hon tycker det är mycket roligare att gå i terräng, mycket bättre motion och muskelbyggnad också :) Lycka till!

Cassii
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Med min sheltie som är 12 månader så brukar vi träna mycket balans. Gå i kastruller, stå på pallar osvosv, lekplatser är jätte bra! Där kan hunden träna mycketmycket balans!

Sen hoppa upp på stenar utomhus, lite kroppskontroll. Stubbar osv. Sen vanliga promenader, ska köpa en klövjeväska samt nomesele. Nu när det är snö, så springer hon i den höga snön vilket tränar musklerna. Till sommaren blir det mycket simning för oss.

Sen har vi börjat med agility. Du kan ju ex. börja med slalom? Typ allévarianten? Den kör vi! Jätte bra!

Cocos82
0

Vi går långa promenader i kuperad terräng (utan koppel), går/springer/leker i sand/snö/vatten, cyklar, drar pet-flaskor fyllda med vatten, balansövningar både i skog och på pilatesboll, kroppskontroll, stretchar och statisk muskeluppbyggnad (belastar olika ben genom viktfördelning, hålla vikter i munnen mm).

Sedan har vi rally-, agility och trixträningen som så klart ger sitt med.

ahlbergaren
0

Utöver den "vanliga" träningen (lydnad, rally, spår & trix) springer våra hundar minst en timme lösa i skogen varje dag. Även kroppskontroll/balansträning på pilatesboll och stenar/stockar i skogen. Cykel och drag håller vi också på med, men bara när det är barmark. Min hund bär klövjeväska ca 2 gånger i veckan Glad