Mjölktänder som inte lossnar:(
Buffy som nu är 6 mån har tappat så gott som alla mjölktänder förutom en hörntand som inte ens är lös nu har den nya börjat komma fram, jag tyckte inte det såg så bra ut så jag skickade ett mail till Våxtorps djurklinik. Jag frågade dem om de trodde att hon behövde hjälp med att få ut tanden, jag skickade även med bilder på hennes tänder. Svaret jag fick var att det var bäst att komma dit och dra ut tanden och att det blir en kostnad på 1680 kr. Det tråkiga är ju att hon måste sövas och att det kan ta flera timmar så jag måste lämna min älskling där själv
känns inte alls bra för sist jag lämnade någon där så var det min förra hund Xina och när vi skulle hämta hem henne hade ju hon avlidit
. Dåliga minnen därifrån. Men nu måste jag fixa detta för Buffys skull.
Är det någon här som haft erfarenhet av att lämna sin hund för att fixa till tänderna? Gick allt bra då och hur var hunden efter ingreppet?
Skickar med ett par bilder på hur det ser ut.
MVH Jonna och Buffy
//Jonnix
Hej, Hazels ena hörntand ville inte heller lossna, jag var där och vickade på den varje dag till slut lossnade den.
Var och tog tandsten på Hazel för någon månad sedan, då blev hon sövd, allt gick jättebra, det kostade 2100:- men vad gör man inte för sina älsklingar. (Hon är nu 5½ år)
Var på Haninge djurklinik där var dom jättebra, fick ett tandkort och status på hennes tänder samt tandkräm och borste och lite tips och råd.
Lycka till med lilla Buffy
MVH Hazel & co
Hemsidor: www.hazelhouse.se
www.sockertopp.se
min pysselblogg www.ellispysselhorna.sockertopp.se
#2 Tack, ja vad gör man inte för dem, vill ju de ska må så bra som möjligt. Inte roligt om tänderna hamnar snett och de sen får svårt att tugga, jag hoppas bara tänderna rättar till sig sen när de dragit ut den. Jag hoppas de är lika trevliga här 
//Jonnix
Lexie hade kvar båda sina kanintänder där uppe, men jag kampade & vickade o fick ut de själv! Var på utställning med henne, o då sa de att jag va tvungen att få bort mjölktanden innan en vecka.. O ja det fick jag!
Hon har faktiskt kvar en valptand, så måste åka in och röntga o se om det finns en permanant tand under.. 
Jag lämnade in Hugo för några månader sedan för att ta tandsten, han blev också sövd samt att han var där hela dagen. Det gick jättebra 
//GuUuLd,
-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties
#4 Jag ska försöka vicka lite på tanden men den sitter hårt, har ju några dagar innan vi ska till djurkliniken. #5 Ja det går säkert bra att lämna henne men känns lite konstigt när vi inte lämnat henne någonstans innan själv utan vi har alltid varit med när vi varit på något nytt ställe.
//Jonnix
Är ett vanligt problem hos bl.a. sheltie. Turbo fick ta en tur till tandläkaren o fick mjölktanden bortdragen.
#7 Nedsövd med då eller? Jag trodde att man kanske kunde bedövat men det är ju säkert en hemsk upplevelse så därför söver de väl dem. De kan ju sitta riktigt rejält hårt eftersom den nya tanden kommer vid sidan av och inte äter upp rötterna som de annars gör. Men det går säkert bra på onsdag. När min förra sheltie tappade sina tänder märkte jag knappt det, hittade bara en av hennes mjölktänder och snabbt växer ju de nya ut inte som på oss, där det kan ta tid innan tänderna kommer efter att vi tappat dem.
//Jonnix
Har också haft Poitsu hos "tandläkaren" som valp då hörntänderna var dubletter. Sövd blev han och fick uppväckningsspruta efteråt. På några timmar var han på benen igen.
Man brukar ha som tumregel att har halva nya tanden (alltså den riktiga som ska lämna) fram och mjölktanden inte alls är lös så ska man iaf konsultera veterinär för många gånger om det blir så att den nya har hunnit komma fram så kan det påverka bettet negativt.
Har faktiskt inte hört om någon som dragit ut mjölktänder med bara bedövning då vissa rötter sitter LÅÅÅNGT inne, som på min Poi. de var säkert 3 gånger längre än själva tanden och de skulle aldrig ha lossnat av sej själva.
#8 Jo, han blev nog sövd. Dom sa att det kan bli ett ganska bra slitande o rivande ibland innan man får loss tanden.
Tog 4 mjölktänder på Ådi (7 månader) för någon vecka sedan. Jag hade väntat och hoppats på att de lossnade om det inte hade varit för att han luktade så hemskt ur munnen på grund av dem. Nedsövd och allt gick bra. Väldigt groggy när vi hämtade hem honom. Men nu är han som en ny vovve, luktar gott och får gärna pussa på matte. 
#11 Vad bra att det blev sådan förändring, hade det blivit inflammation i hans tänder med eftersom han inte luktade gott i munnen?
Det som kommer att bli jobbigt med på onsdag är ju att Buffy är åksjuk och vägen härifrån till Voxtorp är inget kul. Inte många raka vägar där inte. Det har blivit bättre med att åka bil men då har vi kört på finare vägar. Hon kommer ju inte ha något i magen direkt så kanske att det kan gå bättre än sist vi åkte dit.
//Jonnix
#12 Nej, det fastnade en massa mat och annat äckligt mellan de riktiga tänderna och mjölktänderna.
Upptäckte igår att vi nog får åka till veterinären igen och titta på en tand som kommer extra. Den ser inte frisk ut alls, är mjuk och lite brunaktig förutom att det redan sitter en "vuxen" tand där. Mysko!
Någon som varit med om något liknande?