Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettallmänt
Läst 993 ggr
xina10
0

En Sheltie till ?

Hej, ni som har två shelties eller fler hur gjorde ni? När skaffade ni hund två? Är det samma kön? Vilket är bäst att ha två av samma ras eller spelar det inte någon större roll? Jag pratade med en på jobbet och hon sa att man inte ska skaffa två hundar för då blir de en flock för sig själva och att det blir svårt att jag då blir ledaren, hon menar att en av hundarna kommer att bli det då jag tyckte det lätt konstigt och tror inte riktigt på det så därför ställer jag frågan till er här. Har hon rätt i det hon påstår? Sen kan det säkert vara olika från hund till hund. Jag skulle i alla fall vilja ha en hund till inom ett par år.

MVH Jonna

//Jonnix

[Clifford & Dizzy]
0

Hej!

Jag har två hundar i dagsläget, en dalmatiner (3 år) och lilla Dizzy snart 1 år (sheltie). Tidigare har jag haft tre dalmatiner som mest tillsammans. Vi har inga problem emd att hundarna ignorerar och bara bryr sig om mig, tvärtom konkurerar de om min uppmärksamhet när de går lösa i skogen tex.

Jag tror att problemet med "ledarskap" _kan_ uppkomma om du skaffar två jämngamla samtidigt (tex kullsyskon) därför att det då blir svårare att konkurera om uppmärksamheten. Men att ha en äldre sund hund är ju bara till hjälp att fostra valpen. Det är ju ändå du som sätter gränserna för hur dina hundar ska/får bete sig!

Ser inga problem med att ha fler hundar - det är väl möjligtvis att de kan ha flock mentalitet mot andra hundar ute, MEN i deras flock är ju jag medräknad Glad.

Bara lite kort mina tankar om flera hundar.

/Johanna

Channi
0

Jag har nu 2 hundar, en cocker på 5 år och en sheltie på 3 år, jag börjar bli såklart fruktansvärt sugen på sheltie nr 2 ^^

Jag personligen kommer aldrig ha bara 1 hund igen, jag tycker att det ger mycket mer när man har fler.

MEN den äldre bör ju vara redo på alla sätt och vis innan man skaffar nästa. Alltså att den har en grundläggande vardagslydnad och funkar där. Har man ev problem med den hunden så kan det hända att även nästa hund får problemen, men det är ju inte säkert, men en risk.

Inte heller har jag märkt av att Jag betyder mindre bara för att det är 2 hundar, snarare tvärtom. Som Clifford & Dizzy har skrivit i sitt inlägg :)

xina10
0

Än så länge låter det ju bara positivt med en sheltie till. Jag kollar redan runt lite på olika kennlar fast jag inte tänkt skaffa en till än. Hade ju först tänkt ta valpar på Buffy själv tids nog, men hon har ju krokssvans så nu blir det till att leta på andra ställen. En trefärgad hade jag tänkt mig fast igentligen är det sobelfärgad jag gillar mest men det var min förra sheltie Xina så nu är det dags för en trefärgad.

Tack för svarenGlad

/Jonna

//Jonnix

Ressu
0

Hos oss bor nu 6 hundar på heltid och både tikar och hanar. Vi har inte haft några som helst problem med det utan då de äldsta har visat att matte / husse bestämmer så har även de yngre accepterat det utan problem =)

// Ressu
kennel Westtorpets

-medarbetare på Cocker spaniel iFokus

xina10
0

#1 Precis som du säger så är ju vi i familjen Buffys flock nu. Så jag tror nog inte det blir något problem men jag blev ändå lite fundersam efter att hon sagt så, men nu känner jag inget tvivel på att skaffa en sheltie till :)

//Jonnix