Sheltie iFokus

Sheltie

Etikett: berättelser
Läst 2704 ggr
CorrinsPearlDiesel
0

Så trött på hund fan !

Det är så här att grannen brevid har sin tomt inhägnad av staket & där har dom sin stora svarta hund som är alltid lös.

Varje gång man ska passera deras staket så kommer hunden alltid i 120 springandes mot staketet & skäller satan.

Min lilla valp blir skit rädd & vill bara därifrån.

Men tvingar valpen att gå förbi & jag ignorerar den svarta hunden.

Måste ju tyvärr gå mellan våra tomt gränser för att kunna gå på promenad.

Kan ju inte bara vara på trädgården :(

Vad ska man göra ? Är det värt att ta konfliken med grannarna som förmodligen inte kommer bry sig?

Är inte den bästa på att förklara saker men hoppas ni som läser förstår vad jag menar.

Niini
0

Knepigt sånt där, tyvärr :/

Kitten86
5

Knepigt det där…

Har precis samma situation då min ena granne har en stor hundgård som är precis längst med vägen ner mot min gård. Hon äger två JT, varav den ena är störd och försökte ha ihjäl min hund redan när jag fick hem honom som 8 veckors valp! Och försöker gärna om den får chansen, har rymt ett par gånger.

Jag har iaf bestämt mig att jag inte tänker/ orkar lyssna på det förbenade skällandet!! Jag började med att träna MIN hund, att följa mig (gick fram och tillbaka) och sen började jag träna honom längst med vägen med tricks etc. När han inte tyckte att det var obehagligt längre började jag med grannens hund, så fort han rännde och skällde så stannade jag (så att han inte fick belöning i form av att vi gick därifrån) och så höll jag på ett tag. Sen började jag att korrigera honom genom att "störa" hans negativa koncentration gemtemot min hund.

Det har tagit tid, min hund är ca 2,5 år idag men nu kan jag passera utan att hunden skäller som en idiot och beteer sig allmänt illa. Nu kan just den JT komma farande i 120 och när han ser att det är vi så vänder han och går därifrån, alt. står en bit ifrån staketet och bara tittar (SEGER!!)