Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettvalpar-avel
Läst 6997 ggr
Wylde
0

Köpa valp i Norge

Hej.

Jag har alltid varit jätteförtjust i Shelties och nu äntligen är det dags för mig att börja planera mitt valpköp på riktigt. :)

Men, jag har lite problem, det är nämligen som så att jag är bosatt i Norge och det är inte helt lätt att finna information på nkk´s hemsida (eller är det jag som är bortskämd med skk´s fina sida).

Är det någon här som vet vad som gäller i Norge med registrerade uppfödare? Dvs att om jag köper en hund från en uppfödare som är registrerad i nkk så får jag en hund som är uppfödd med lite krav på uppfödaren (dvs att valpen har genomgått allt det som den skall genomgå enligt skk´s stadgar?)

Likaså, om jag väljer att köpa en valp från en uppfödare i Sverige, kan jag då registrera den i nkk eller den skall fortfarande stå registrerad i skk och jag får ändå ställa den i Norge?

Jag behöver verkligen hjälp, det är väldigt förvirrande med alla dessa regler som gäller.

För övrigt, jättekul med ett forum för Sheltiefantaster, jag kommer säkert ha supermycket nytta av alla trådar här inne. :)

PetraKarin
0

Ja du, jag har inte riktigt koll på de reglerna.

Men jag vet att vi har några medlemmar som köpt valp över gränserna (sverige-norge och sverige-finland) så någon av dem kanske ser din undrar och svarar utifrån sin erfarenhet.

All lycka till!

GuUuLd
0

Puttar upp den här tråden lite då jag är lite intresserad av att höra ang. regler för de som köpt över gränsen Norge- Sverige :)

//GuUuLd, 

-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties

medde
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Har inte hittat så mycket ang köp mellan sverige o Norge, Men kollar vidare. Men hittade på det här som kan ge några trådar om vad som kan hända och gäller vid köp

Länk

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

GuUuLd
0

#3 Näe jag kollade lite på jordbruksverkets hemsida men hittade inte så mycket info där gällande just Norge. Ska kolla din länk :)

//GuUuLd, 

-IE Photography-

PetraKarin
0

Roper lite efter Ronja06, är inte din röda herre från norsk kennel?

Sen vet jag att Kennel Catomas i Norge har sålt valpar till Sverige.
Du kanske kan mejla kennelägaren och fråga? Hon lär ju veta en hel del om regler och rutiner.

GuUuLd
0

Ronja06 Border collie är från Norge & Chankus Pixie är väl från Catomas tror jag..

//GuUuLd, 

-IE Photography-

PetraKarin
0

#6 Ja det stämmer men BCn är inte röd, jag menar Viggo, han är från Belger du Nord. Jag vet detta men tänkte att det är bättre att Ronja06 berättar själv :)

Ja precis hon är därifrån men Chanku är inte aktiv här längre.

GuUuLd
0

#7 Jaså ligger det i Norge? På kartan ser det ut att ligga innanför svenska gränsen.

//GuUuLd, 

-IE Photography-

Ronja06
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Stämmer mycket bra att jag har två norska pojkar här hemma. Eller, en halvnorsk sheltiepojk (som från början var reggad i sverige. Men blev chippad och vaccinerad i norge), och en helnorsk bc.

Att importera från norge är väldigt lätt och smidigt. Inte någon större skillnad från att köpa inom Sverige. Dock får man vara beredd på att man blir tvungen att lägga ned lite mer tid åt lite extrajobb som det blir. Först och främst måste man registrera i jordbruksverket hunden. Detta kostar inte mycket, men det måste ske innan hunden fyller 4 månader.

Man ska även skicka in hundens stamtavla i orginal till skk för att hunden officeillt ska få tävla i vårt land. Minns inte exakt pris för detta, kanske omkring 400kr? Man får sedan tillbaka samma stamtavla men med ett svenskt reggnr. på.

Glöm inte av att kolla så att valpen har fått rätt sprutor innan avfärden. (även om det inte är ett krav så rekommenderar jag det. Kolla SJÄLV på vaccinationspapprerna) Hunden måste vara chippad. För idag räcker det inte att valpen bara får en tatuering i örat. Och sedan, stamtavla är viktigt att ha!

Citat från jordbruksverket:

Norge är det enda land du kan ta in din hund från utan att behöva tänka på veterinärintyg eller vaccinationer.

Mvh Emelie Förlägen

GuUuLd
0

#9 Jaha vad bra! Tack så mycket för infon Skrattande Satt och läste lite överallt på jorbrukverkets hemsida men den lilla textsnutten måste jag har missat Tungan ute

//GuUuLd, 

-IE Photography-

PetraKarin
0

#9 Tack för att du tog dig tid att svara så informerande Skrattande

moimoimoi
0

Bra info! :)

TheLook
0

Fast för dig blir det väl tvärt om? eftersom du bor i Norge. Har tagit in en hund från Norge (3 från UK, en från Danmark och en från Finland) vart du skall ha hunden registerad beror lite på vart du vill vara medlem.

Som jag förstått det (rätta mig om jag har fel) skall man vara medlem i den kennelklubb där man har en adress, dvs har du din adress i norge skall du vara medlem i NKK och har du din adress i sverige skall du vára medlem i SKK för att få tävla. Skulle du flytta där emellan måste du byta Kennelklubb. Men man kan också vara medlem i bägge, men man måste vara medlem i den vars det land man bor för att få tävla.

Så bor du i Norge och har din adress där och köper din hund  i Sverige måste du regga om den, köper du din hund i norge är den ju redan NKK reggad. Har du din adress i Sverige och köper en norsk hund lär du regga om den i SKK osv.

Gällande ta in har du ju fått föklarat hur du tar hunden från Norge till Sverige och som du ser är det ju väldigt enkelt. För att ta hunden från Sverige till Norge, behöver hunden ett pass, ID-märkning och avmaskning av veterinär gjord mot dvärgbandmasken.

Wylde
0

Tusen tack för alla svar. Glad

#13 När kan man avmaska en hund mot dvärgbandmask? Jag menar från vilken ålder? Tänkte mest att ett avmaskningsmedel kanske är väldigt tufft mot en liten valpmage?

Och hur fungerar det med avmaskning om man åker ofta över gränsen, både jag och min sambo har ju våra familjer i Sverige så dom hälsar man ju på ibland och klart man vill ta sin nya fyrbenta älskling med sig då…

NinaToy
0

Har också köpt en valp från Norge. Det enda jag skulle vilja flika in är att kolla upp vaccinationerna. Min norske valp vaccinerades för första gången vid 12 v (då i sverige). Detta tyckte den norska uppfödaren var vanligt.
När han blev 12v-vaccinerad i Sverige frågade jag veterinären om detta som började slå i sin pärm och lite förvånat sa att det var nya rekommendationer även här i Sverige.

Det är dock inte många som har koll på detta.. på en utställning i sommar blev funktionären vid vaccinationskontrollen sur och sa att hans vaccinationer inte var godkända. Stod dock på mig och förklarade hur läget var.. Kanske inte alla i Norge som gör detta men värt att tänka på :)

Wylde
1

Kanske bättre att jag puttar upp den här tråden istället för att "sno" Piccante´s. Glad

I vart fall, jag har nu hittat en kennel i Norge som jag fått väldigt fint förtroeende för. De väntar en valpkull i slutet av mars och om allt går som planerat så finns det kanske en liten kille där till mig.

Så det blir norsk"talande" sheltie för mig… Kanske… Hoppas!!! Skrattande

Kitten86
0

Håller tummarna för dig!

Ressu
0

#16 Här håller vi också tummarna (och tassar förståss Glad)

// Ressu
kennel Westtorpets

-medarbetare på Cocker spaniel iFokus

Wylde
0

Tack tack! Glad