Varför just en Sheltie
Varför ska jag skaffa mig en Sheltie egentligen?
Enligt mig så är det världens bästa hundras, eller så har jag helt enkelt fått en lyckad individ och även bara träffat bra individer. Lättlärd, med på allt, världens bästa myskompis, pälsen är vattenavstötande och värmande. Rasen är även smidig o snabb om man vill hålla på med agility. Rasen är otroligt bra och lätt skött. Vart man är så har man en liten vovve i hälarna. Lätt att ha lös (de flesta) och funkar tillsammans med de flesta raser, då rasen inte bråkar. Man kan lätt ha två hundar bredvid varandra som tuggar på ett varsitt ben. Världens bästa hundras!
Jag har ingen sheltie. Hamnade på denna sajt ändå, och tyckt om rasen redan innan. Men nu så tycker jag ännu mer om den då jag läst så mycket härligt härinne. Så vem vet - det kanske blir en sheltie en dag.
Nystartad sajt om jänkare!
Wrooom!
Håller med #1
Den ultimata rasen! Älskar att var med där det händer. Inge problem att ha lös. Älskar att jobba, lätt och smidig i kroppen. Passar till vilken hundsport som hellst egentligen, som man vill testa på eller hålla på med, bara fantasin som sätter gränser. Pälsen är värmande och skyddar även mot extrem värme under sommaren vilket innebär att hunden alltid kan vara med. Pälsen är vatten och snöavstötande. Lättskött päls trots längd och tjocklek. Trevligt och jämt temperament (finns undantag), går ihop med alla människor och djur. Är ingen bråkig ras utan går ihop med hanar och tikar oavsett ras.
Vet man vad man ska tänka på och titta efter så får man lätt en individ som är underbar. Till den negativa sidan, som ändå måste nämnas, är temperamentet som hos vissa individer gränsar/ är rädsla. Finns vissa ögonsjukdomar inom rasen som man ska vara uppmärksamm på. Rasen varierar också stort i storlek, på båda sidor om idealhöjden. Detta oavsett hane/tik eller uppfödare. Men är ändå världens bästa ras. Har man väl skaffat sig en är man fast och skaffar i regel fler 
Enda rasen som maken o jag kunde komma överens om gällande, söthet, skötsel o storlek.