Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettfakta-om-rasen
Läst 2485 ggr
[Sarahansson1]
1

kan sheltie passa?

Hej min mamma är allergisk mot pälsdjur. Men efter att vi skaffade bichon havanis har två nu. Som ska vara allergi-vänliga fäller inte t.ex.(men inget är ju 100%) Så har hon byggt upp ett bättre immunförsvar.

Detta har lett till att hon nu även tål finsk lapphund, field spaniel carnterrer, pudel och engelsk springel spaniel.

Några av dessa ju också vara allergi-vänliga t.ex. pudel. Men många av de andra har hon aldrig tålt innan. Och våran äldsta är ju ändå bara 2½ år.

Och jag vill ha en mer krävande hund och har läst på mkt om sheltin. Och det verkar verkligen som rasen passar mig har även fått tips om rasen.

Men är det någon här inne som har nån i familjen som är allergisk fast tål sheltie? Det är inte aktuellt med en ny hund nu då den yngsta bara är 9 månader. Vill lägga mer tid på dem så de blir mognare och lydigare. Gå kurser m.m.

Men det är ändå mamma som kommer få passa mina hundar ifall det inte skulle gå. Så det är ju bra om hon tål dem.

Tacksam för svar! Glad

Sofiatinnert
0

Det bästa du kan göra är att ta med din mamma till en uppfödare så hon får lukta runt lite :) eller hitta nån som har en sheltie ;)

http://beautywithsofia.wordpress.com/

Ressu
0

Vet av de som är allergiska men klarar av att hantera en sheltie, men det är helt och hållet beroende på vad det är som utlöser den allergiska reaktionen.

Du fick redan ett bra tips här ovan av Sofiatinnert med att försöka få ihop en träff mellan din mamma och en sheltie och se hur det går.

// Ressu
kennel Westtorpets

-medarbetare på Cocker spaniel iFokus

[Sarahansson1]
0

Tack för era svar! ja vi har tänkt att besöka en kennel dumnt av mig att inte skriva..

Men har hört att det ska vara bättre med sommar valp än vinter valp stämmer det? En annan grej som vi har fått göra är att bada hundarna oftare bara för att hon inte ska behöva känna ngt.

Hon känner inte mkt men det kan klia i näsan. men hon kan ändå gosa med dem och hantera dem vilket är ett måste om hundarna ska vara där när det inte passar.

Kom på några frågor till här.

HUr är shetlie med barn? Mina små syckon är 10 (bryr sig knappt om hundarna) 8 älskar dem och vill gärna gå på promenader och göra trix och så 6 i oktober han gillar dem också väldigt mkt men han har fått lära sig att han måste sitta ner och vänta tills hundarna kommer. Desamma aldrig störa när de äter eller sover (kan alla) Men hur är sheltin med barn?

Hur ofta behöver det badas? Absolut inga problem att göra det ofta!

Vad är enklast tik eller hane? Vi har nu två hanar en kastrerad och den andra inte. Så det är nog bäst med hane. Men ändå bra att veta vilken som ni tycker är enklast.

Och till sist vet ni några bra kennlar i gbg som man kan hälsa på?

Finns det någon speciell sida där alla kennlar finns?

Jag är själv 17 år och kommer ju inte bo hemma för alltid. Så tanken är ju att hundarna för de mesta kommer vara med mig men ibland vara hemma hos mamma och de anadra.

Hur mkt aktiverar ni er hund varje dag?  Jag själv vill gärna ha en arbetsvillig shetlie. Har läst att det ska vara en toppen arbetshund!

Sofiatinnert
0

Då ska vi se om jag kan svara på några av frågorna :) mycket info hittar du på sssk.org min lilla älskar barn i de åldrarna bara de vet vad de gör annars går hon om hon tycker att de e för på. Bådas gör de vid fällning eller när de e smutsiga alltså vid behov :) På sheltie så skiljer det sig inget direkt på könen så det spelar nog ingen roll :) smaka. Aktiviteten beror på dej och vad den blir van vid de är väldigt flexibla min behöver inte så mycket efter en långpromenad så kan hon sova hur länge som hälst, jag har nog gjort henne till en riktig latmask haha.

http://beautywithsofia.wordpress.com/

Ressu
0

Du fick mycket bra svar av Sofiatinnert. =)

Vill också tillägga att sheltien är en alldeles utmärkt familjejhund oavsett ålder på barnen eller om man inte alls har barn =),

Badningen görs ganska sällan vid oss. Här har det blivit 2-4 gånger per år om inte de har blivit smutsiga eller om vi ska på utställning. Dock har vi de senaste somrarna sköljt av dem ganska mycket efter att de har badat för att få bort saltvattnet och enbart sköljning är inte så skadligt åt pälsen som att tvätta den med schampo hela tiden. Tvättar man pälsen för ofta så rubbar man den naturliga balansfloran i pälsen (men då börjar vi väl nog tala om flera gånger per månad)

Svenska Shetland Sheepdogklubben hittar du de uppfödare som uppfyller rasklubben krav och standard i hela sverige.

Skillnaden i lynnet mellan en hane och en tik är inte så stor, så om du inte har någon större skillnad så skulle jag råda dej att träffa valparna innan du bestämmer =) Dessutom kan man ha chansen att få valpen snabbare då än om man bestämt att man vill ha en tik och så föds det bara t.ex hanar i kullen.

Aktiveringen på sheltien är som hos andra hundar skulle jag säga. Den kan vara hur nöjd som helst att slappa på soffan nån dag för att sedan ge järnet på agilitybanan nästa dag.
Våra egna aktiverar vi med agility, tävlings- och rallylydnad, viltspår, apportering samt så många skogspromenader då vädret tillåter =)

Jag brukar säga att sheltien är väldigt anpassningsbar så man brukar oftast få en arbetsvillig hund om man själv är aktiv och social med sin hund =)

// Ressu
kennel Westtorpets

[Sarahansson1]
0

Tack för era svar! Det låter bara bättre och bättre när jag hörGlad Åhh guud vad jag blir sugen nu!

Om mamma tål dem gissa om jag kommer tjata då.. Hehe. Men jag ser hellre att jag har få och de får allt det behöver en 100 st och ingen är lycklig. Men man kan ju alltid drömmaTungan ute

Hur är sheltin hos främmande människor? förstår att det kan vara olika till hund till hund men om man tänker rasen i sig.

Och några speciella sjukdommar?

Tror nog verkligend et blir en sheltie nästa gång hehe!Skrattande

Kitten86
0

Du har fått jättebra tips av tidigare inlägg.

Kan bara tillägga att min uppfödare är pälsdjurs allergisk men klarar av sina egna individer, byggt upp ett imunförsvar mot dem. Men istället för att chansa så är det ju bättre att åka och hälsa på så att din mamma får känna efter.

Att bada sheltien med schampo för ofta är inte bra då det sliter på pälsen. En sheltie är väldigt individuell vad gäller främmande människor. En del är frammåt och struntar i att de inte känner människan medans det finns individer som är mer reserverade. Reservationen brukar dock fort gå över, då de inte anses som främlingar längre.

Inom rasen finns det en del sjukdomar att tänka på. Främst ögonsjukdommar som CEA, PRA, Colobom etc. Mer om rasbundna sjukdommar kan du läsa på rasklubbens hemsida www.sssk.org.

Sheltien är en underbar ras som är otroligt anpassningsbar!

Ressu
0

Angående hur sheltien är mot främmande så finns det sheltien som är mycket reserverade. Är detta något man vill undvika så för det första träffa helst båda föräldrarna eller hör med olika personer som känner dessa hur de är i lynnet, tyvärr är det ofta så att uppfödaren enbart har tiken hemma (så är det iaf för min del =). ) Och om du har möjlighet se om de har avkommor sedan tidigare, helt enkelt luska reda på så mycket du kan om föräldrar, syskon och släktet i överlag. Sedan om hundarna varit på utställning så kan kritiken finns att läsa på vissa uppfödares sidor, via de får man reda på hur hunden relaterar till en situation var domaren är okänd samt var det finns mycket okänt folk samt nya hundar =)
Men viktigaste av allt SOCIALträning av valpen. Det är A och O hur din hund reagerar i olika situationer.

Sjukdomar är främst ögonsjukdomar som sheltien lider av, därför måste varje valp ögonspeglas innan försäljning samt så ska båda föräldrarna vara ögonlysta (inom 2år för parningen).

Som de andra nämnt så på SSSK.org:s sidor hittar du supermycket bra information om dessa sjukdomar.

Är det något annat du funderar på så är det bara att fråga. Här finns mycket trevligt och hjälpsamt folk =)

// Ressu
kennel Westtorpets