Hur tränar ni?
Hur föredrar ni att träna? Vill ni träna själva med vännerna eller gå kurser. Vad är för- och nackdelar med just sättet ni tränar på?
Hmm ja du jag gillar kurser det är bra för mej och pixie att komma till en annan miljö men även få hjälp och stöd. nackdelen är att det bara är terminer med min tränare så det blir långa uppehåll.
http://beautywithsofia.wordpress.com/
Vi tränar på alla möjliga sätt, ensama i vardagen - vardagsträning, tillsammans med vänner - vi kan hjälpa varandra med tipps och råd och kurser - att få hjälp av någon som är "proffs". Det funkar för oss. Fördelen är ju att man får det bästa av alla världar, träna på att vara med okända hundar i grupp, men ändå fokusera på det matte vill (kurs), detalj träna med lagom störning ( med kompisar - dvs där man är trygg med de hundarna) och träna utan direkta störningar - själva i skogen.
Nu har ju jag en kille (dalmatinern) som är osäker på nya hundar och har _jätte_ jobbigt med hanhundar. Så då behöver man som ägare vara lite mer på "tå" när man tränar på kurs.
//Johanna
Vi tränar själva, i "kompisgrupp" och så går vi även kurser för kunnigt folk.
Fördelen att gå en kurs för kunniga skolare är att man kan få en helt ny synvinkel på sin träning. Trots att jag har tränat hundar aktivt sedan -94 så kan jag även ännu i dagens läge känna då jag går kurser att jag får nya ahaa-upplevelser.
Visst är det toppen att träna med vänner då det passar en men det är ändå inte riktigt samma sak som att gå en kurs där var minsta lilla rörelse du gör granskas =) Det händer lätt att trots man är ett gäng att något går en förbi =)
Tränar man ensam så ser man ju tyvärr inte de fel man gör och det blir lätt att man fastnar i ett felaktigt mönster 
Vi tränar både hemma, i grupp och via kurser. Mixen är perfekt för oss! Det bästa av alla världar så att säga. Ensam för att slippa störningen och tidspressen/planeringen. Det är enkelt att träna 10 min effektivt och sedan är man klar. Nackdelen är att det kan bli tråkigt och man inte får någon annans objektiva syn på träningen. I grupp för att det är trevligt och man kan hjälpas åt och diskutera olika metoder, modeller och problem som dyker upp. Lagom störning. Nackdel tar tid, mindre effektivt, måste planeras. Kurser, professionell hjälp och nya idéer, inspiration. Nackdel, tid och pengar, svår störning.

Vi kör en blandning med både ensamträning, träning med folk och kurser.
När jag skaffade Elsa var jag ny inom hundträning och det kändes som en självklarhet att gå kurser, vilket vi gjorde. Valp och två allmänlydnad kurser. Grund agility, fortsättning 1 och nu ska vi in på den sista. Man har fått en massa bra tips av erfarna instruktörer, vilket har hjälpt massor. Det känns som en bra start för oss båda två och man själv fått träningskunskap inom hund som man tar med sig :). Nackdel är kostnaden såklart.
Sedan gillar man att träna med folk och man kan tipsa varandra, man har lärt känna folk på klubben genom kurserna också som vi sedan tränar med! Finns nog ingen nackdel där.
Ensamträningar blir det en del också, inte så långa pass men effektiva och det behöver nog både hund och förare. Jag försöker filma mycket och så kan man se hur man har fört/tränat och om jag märker att nu blev det tokigt är det bara att göra om det utan massa krångel så det blir bra = belöning. Nackdelen är att man inte märker de småsmå felen så mycket.
Ja, en blandning på träningen gillar jag :).
MVH Eva, ägare av sheltien Elsa
Tränar blandat, brukar träna ensam för att träna det jag vill, träna intensivt samt ibland filma. Man behöver inte ta hänsyn till någon annans träning vilket ibland kan vara bra. Man behöver bara koncentrera sig på sin egen träning.
träna med vänner för att peppa varandra, ge varandra tips och råd osv. Kunna prata igenom banan, ev byten mm, få ett annat synsätt på övning än bara mitt eget. Störning och passivitetsträning med störning.
och kurser såklart! Vi har hittills gått 3 handlingkurser för Veronica Bache, Camilla Brundin samt Anna Müller.
Det ger så himla mycket att gå på kurs hos duktiga instruktörer som ser ALLT man gör och vad man kan/bör tänka på i många lägen.
Vi har verkligen utvecklats av dessa kurser och förstår varför så många väljer att gå kurs. Även duktiga instruktörer som går hos andra.
Vi ska absolut försöka satsa på åtminstone 1 kurs i år för att få nån hum om hur vi utvecklas och få mer feedback om vad som är bra och vad vi kan tänka på eller bli bättre på ^^
Tränar sällan numera, men om vi tränar så är det ensamma.