Utställning!
Hur går det till på en utställning, hur gör man? Här kommer lite tips och annan bra info om just att ställa ut sin hund.
Varför ska man ställa ut sin hund?
Att ställa ut sin hund är inte ett måste, men många uppfödare vill att man ska gå till i alla fall en utställning som valpköpare. Att ha lyckats med att få fram en bra uställningshund är jättebra "betyg" till en kennel.
Visst kan det låta lite tråkigt att alla hundar ska springa runt i en ring och se fina ut, men ett flertal hundar uppskattar det. På utställningar ser man alltid mer eller mindre "showiga" hundar. Med det menar jag att det syns hur gärna de vill visa upp sig, eller om de inte alls vill visa upp sig. En hund kan vara jättefin och lik rasstandarden utseendemässigt men smyger den fram, runt i ringen åker den ut ändå.
Det finns många bra skäl till att ställa ut sin sheltie eftersom man får bejakelse för över hur vacker sin sheltie är. Den kanske t.o.m. blir berömd!
Men konkurrensen är (tyvärr) väldigt hård inom denna ras p.g.a dess popularitet.
Att samla rosetter tycker ju många är roligt med, uppfödare som icke uppfödare.
Vissa hundägare åker bara till utställningar för att träffa likasinnade och vänner. De bryr sig inte direkt om hunden inte får jättebra betyg utan de har kul, det är det viktigaste.
Hur vet jag när utställningarna är?
De som arrangerar hundutställningarna brukar oftast annonsera i SKKs medlemstidning Hundsport.
Eller så kan man kolla SKKs hemsida.
Om du är medlem i Svenska Shetland sheepdog klubben så står det även där.
Finns säkert andra sätt också, men dessa är de vanligaste.
Förberedelser:
Hemma tvättar man sin hund helt ren och fin för att sedan föna och borsta ut all päls. Man ser till att klorna är klippta och att hunden är i bra kondition. Väl på plats fäller man upp sitt utställningstält om man har något och om, utställningen är utomhus, ställer upp trimbord m.m. och börjar borsta iordning hunden så pälsen är i utställningsskick.
D.v.s uppfluffad och slätborstad på rätt ställen.
All frisering sker hemma, då det kan ta otrolig tid.
På sheltiens pälsform har man två alternativ att välja på. Den amerikanska friseringen eller den brittiska.
En typisk brittisk frisering är den man ser oftast, "renklippta" öron samt. Hasar och framben.
Den amerikanska friseringstypen innebär att man sparar ut pälsen på hasarna och frambenen och istället borstar den likt fanor efter benen. Men även denna typen har "renklippta" öron.
De flesta domare föredrar den brittiska varianten.
Obs! Inget annat "hjälpmedel" än vatten får användas i pälsen.
Såhär går det till:
I den första ringen pågår kvalitetsbedömningen. Här bedöms varje hund var för sig. Man ställer upp sig på led efter nummerlappsordning, lägst siffra längst fram. Man blandar aldrig tikar och hanar. Den första ställer upp sin hund på bordet för att låta domaren titta på och känna igenom hunden. Sen ber domaren föraren att gå i en triangel och kanske fram och tillbaka eller att gå runt hela ringen för att kunna se hunden ordentligt från alla håll, för att sedan kunna ge en rättvis bedömning. Man avslutar med att ställa upp hunden en bit framför domartältet, då skrivs kritiken som man sedan får hämta och man får ett band innan man lämnar ringen. Sedan är det nästas tur att ställa upp sin hund på bordet o.s.v.

Domarna tittar på kvaliteten och jämför med rasbeskrivningen. De tittar storlek, mankhöjd, tecken m.m.
När ens hund är färdigbedömd får man ett band som visar om man är välkommen in igen eller om det är slut där, det är färgen på bandet man kollar på.
Rött band - 1:a pris, fin hund av god typ, välkommen tillbaka in i ringen.
Blått band - 2:a pris, duglig hund i jämförelse med rasstandarden, ej välkommen in igen
Gult band - 3:e pris, mycket olik rasstandarden. Ej välkommen in igen.
I andra ringen är det konkurensbedömning som gäller. Fem stycken hundar går vidare, här tävlar alla åldrar mot varandra bortsett från valpklassen, dock ej blandade kön. Detta först efter att alla hanklasser gått.
Här ber domaren att man ska gå ex. två varv runt ringen medan h*n flyttar runt hundarna efter den ordningen han tycker att de skall vara i, "bäst" först.
När domaren bestämd sig och står fast vid sin placering får 1:an gå vidare för att möta bästa sheltien i motsatt kön. De andra tilldelas 1:a, 2:a, 3:e, 4:e och R pris. R = reserv, 5:a m.a.o
Man kan även bli tilldelad CK om domaren tycker att hunden har kvalitée nog att få CERT (certifikat) men ändå inte nått ända fram. De yngre tilldelas HP (hederspris) om valpen ser lovande ut.

Den finaste hanen tävlar sedan mot den finaste tiken, det är vanligtvis tikdomaren som avgör denna vinnare.
Det som utses till den finaste sheltien får den röd/gula rosetten som representerar BIR (bäst i ras), den andre som då blir 2:a i rasen utses till BIM (bäst i motsatt kön) och får en grön/ vit rosett.
BIR sheltien vinner CERTET för den utställningen.
Domaren:
Man får inte ta illa upp på vad domaren har att säga om din hund. För vad den än säger så går du ändå hem med världens vackraste hund.
Har du en rastypisk, vacker, "showig" sheltie med bra temperament så kommer du långt.
Domarna har oftast mycket erfarenheter av rasen som den bedömer och har kanske egen uppfödning och tävlat länge. De är utbildade och är aktiva i hundklubbar.
De har en viktig uppgift dessa domarna, vad de säger och kommer fram till påverkar den framtida hundaveln. Några säger att man inte bedömer hunden i sig utan kombinationen av hundens föräldrar. Man får en bra insikt på om föräldrarna är värda att avla vidare på.
Glöm inte att domarna är människor och har deras egen syn på hunden. En domare kanske säger att en individ inte är särskilt fin medan en annan domare tycker att denne är fantastisk! Så det gäller att hoppas på en bra domare som tycker om just den typen av sheltie du har, en del åker långa vägar för att ställa ut sin hund om de vet att deras favoritdomare ska döma där.
För att ge många hundar nya chanser så brukar utländska domare besöka Sverige och tvärtom. Det är ju bra för själva sporten så det förnyar urvalet av vinnande hundar.
Att visa upp sin hund:
När du ska visa upp din hund är det dig det hänger på. Du håller i kopplet och nu ska du försöka presentera din hund på ett fördelaktigt sätt. På engelska kallas det Handling.
Kan du visa upp en rastypisk hund med balans och harmoni så kommer ni långt.
Hunden flyger fram och du visar stolt upp det vackra väsen som travar runt i ringen bredvid Dig!
Har du riktigt tur så får du kanske en så kallad: "showhund" som är född till att visa upp sig i ringen. Den har utstrålning, charm och det vackra yttre.
Alla presterar olika bra och alla hör helt enkelt inte hemma i utställningsringen.
Kom ihåg att skiter det sig är det du som har varit otydlig mot hunden, inget är hundens fel.
Klasserna:
Valpklass: 6-9 mån. (endast inoff.)
Junoirklass 9-12 mån
Unghundsklass: 15-24 mån
Öppen klass: 2-7år
Championklass (på meriter)
Veteranklass: >7år
Denna artikel är skriven av en medlem här på sajten: EllenFyrkant! samt medarbetaren BrightGloria
Vi tackar så mycket för denna artikel.
Foto:
Cecilia.H.Ellen.H.Ellen.H Samt Hazel
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
Tack så mkt för en kanonartikel! :-)
Vi har duktiga medlemmar härinne, vilket är toppen!
#3 medde.. jag ser att det är dubbla inlägg när jag skrev o skickade, du får gärna ta bort det andra ;-)
#4 Då gör jag det. Simsalabim!
#5 Tack va duktig du är :-)
#6 Mmmm mycket :-)

Kul att den uppskattades ! :)
Mvh Ellenfyrkant

Får tillägga att Lina/ BrightGloria faktiskt hjälpt till med artikeln, så jag ska inte ta åt mig hela äran :)
Mvh Ellenfyrkant

#11 Gullig du är Ellenfyrkant.
//BrightGloria
- Medarbetare på Sheltie.ifokus
- Hemsida

Va duktiga ni är tjejer!!!
#11 Då ska jag lägga in det med i artikeln. Rätt ska vara rätt. Eller hur tjejer?

//BrightGloria
- Hemsida
Jättebra artikel, verkligen! =) Ni är jätteduktiga, det var väldigt lärorikt det som ni skrivit. Och på lagom lätt svenska med och inte sånt där krångligt "domarspråk" som bara de erfarna förstår. Det tycker jag är jättebra att vem som helst förstår vad de läser =)

#16 Tack Starfall 
//BrightGloria
- Hemsida
Jättebra artikel! Nu har jag lärt mig mer om utställning :)

superbra tips! funderar på att ställa ut på lilla stockholm, men har inte gått utställning förut och ska nig börja med nått mindre, eller? vad tycker ni?

Tycker ni att man ska ställa ut sin hund, även om man vet att den inte är särskilt rastypisk?
//BrightGloria
- Hemsida
#20 Mycket beror på vad det är för "fel". Är hunden i större laget så kan man nog ställa ut (fast övergår den mycket idealmåttet så är det ganska lönlöst). Har denne lätta öron eller en tand som saknas osv… Nu är det ju mycket olika på domarna vad dom tycker om och inte. Och vad du själv vill ha ut av utställningen. Är du ute efter att bara veta vad en domare tycker om din hund så är det ju bara att anmäla. Däremot om du vill ha "priser" eller titel så kan det ju vara lite svårare. Vissa domare är väldigt noggranna och andra ser mera mellan fingrarna. Man kan ju försöka till såna domare som gillar just din typ av hund.

#21 Nja, jag är osäker på om det är någon idé att ställa ut Zelda. Mamma vill det så jag undrade vad ni anser. Hon är ju ~41cm i mankhöjd och för lite päls men resten är det ju inget fel på dock.
//BrightGloria
- Hemsida
#22 Nej, vad söt hon är. =)
Om du är ute efter kritiken hur domaren tycker att hon ser ut så tycker jag att du ska ställa. Men jag tror nog inte att du kan kamma hem några pris med henne. Tindra är också 41 cm hög. Det verkar lite som att man kan komma undan med en lite för stor sheltiehanne men det är nog väldigt ovanligt att det går lika bra med en tik.
Du kan ju testa att ställa på en inoff. utställning.

#23 Tack. ^^
Jo, vi får se när det kommer någon liten utställning i närheten då så kan man vara med för skojs skull. 
//BrightGloria
- Hemsida
Det är väl alltid kul att få en kritik på sin hund.
Lycka till!
#22 Säger som SparklingTindra. Om du vill ha kritik på henne så prova med en inoff. utställning. Hon är ju som du så för stor. Pälsen är det ju si och så med… Har hon alltid lite päls eller är det bara då bottenullen har kommit bort?
Vi har en hane på 39,5cm som vi ställer ut och med honom så är det vissa domare som inte tycker om att han är så pass hög. Så tror inte du ska hoppas på något pris men som sagt för kritikens skull kan du ju prova en inoff.

#26 Något pris hade jag inte väntat mig alls. Det var bara för skojs skull som sagt. :)
Pälsen har det väl nästan alltid varit lite av. Så här såg hon ut vid ~7månaders ålder:
//BrightGloria
- Hemsida
#27 Då skulle nog jag (om jag vore du) anmäla henne till en inoff. Hon har jättefint huvud och en väldigt fin färg 

#28 Vad glad jag blev nu. :)
Då känns det inte helt meningslöst ändå.
Jag får hålla utkik i sheltiebladet eller kontakta någon på sssk.org
Kram
//BrightGloria
- Hemsida
#29 Lyssna på dom kloka och ge dig ut som dom sade till dig. Kommer hålla alla tummar och tår för er.

Tack för förtroendet!
//BrightGloria
- Hemsida

Jag har ställt ut min tik som är i samma storlek som din, hon har inte heller så mycket päls, men hon fick HP och en etta, sen har hon fått tvåa på sheltiespecialen. Titta in på hemsidan där står kritik.
Så ställ henne en gång du, roligt att höra kritiken i alla fall. Hon ser väldigt smal ut på första bilden! #22

#32 Ja, jag vet. Hon är väldigt smal och jag har ökat hennes foder och allting men hon är fortfarande väldigt smal.
Hon får carrier lamm och ris. 1dl på morgonen och 1½dl på kvällen. Så hon får mer än vad som är rekomenderat. Vet inte riktigt varför hon är så smal. ??
//BrightGloria
- Hemsida
#32 Var det på en inoff. hon fick sin etta?
#33 Hon ser ut ungefär som min Enya i kroppen, alltså att hon är smal. Enya brukar kallas för "vinthunden" här. =P Känns hon för smal när du känner på henne? Det kan ju annars vara bara på grund av att hon inte har så mycket underull som hon ser tunn ut..?

#34 Hon känns smal också. :( Men jag har fått öka maten ytterligare.
//BrightGloria
- Hemsida
Tror det är svårt att hitta inoff utställningar på sss.org. Däremot finns det i Hundsport. :)
Tkr absolut du ska ställa henne! Om inte så är det väldigt trevligt, och bra träning för hunden!

Kul att så många uppskattade atrikeln ! :)
Mvh Ellenfyrkant
#38 Den var toppen, vad blir nästa 

#39 Ja, vad blir nästa tro?
Vi har haft lfera stycken på kort tid nu. Toppen!
Någon som vill skriva om blodspår, lydnad eller kanske agility? Hur det går till när man kommer till en agilitytävling alltså.
//BrightGloria
- Hemsida

#40 Har det inte funnits en agilityartikel ?
Eller är jag helt ute åå cyklar ?
Kan ha varit på Hundar i fokus, eller spå har det bara pratas om det ;)
Mvh Ellenfyrkant
#41 Jo det finns om ni tittar på artiklar här så hittar ni den :-)
Jorå, visst finns det agilityartikel. Men ibland är det bra med uppdateringar. ;)

Jo, jag vet att det finns en agility artikel, men den förklarar bara vad agility är. Inte hur det går till på en tävling.
//BrightGloria
- Hemsida

Kan någon berätta om skillnader mellan inofficiell och officiell utställning?
//BrightGloria
- Hemsida
Utställningstyper
Officiell utställning
En officiell utställning arrangeras av tex av SKK eller en av dess länsklubbar och då krävs alltid att du är medlem i SKK och att hunden är registrerad (har en stamtavla). Resultatet vid officiell utställning registeras hos SKK och blir då en officiell merit på din hund. De officiella utställningarna har alltid föranmälan som går ut ca 2 månader före utställningen. Du hittar officiella utställningar tex i SKK:s medlemstidning Hundsport som även kan köpas i handeln.
Inofficiell utställning
En inofficiell utställning är en utställning "på skoj" där resultatet inte registeras av SKK. Det är vanligt med inofficiella valputställningar där hund och ägare kan prova på utställning under lättsamma förhållanden. Inofficiella utställningar finns i två varianter - med föranmälan samt utan föranmälan. Utställningar utan föranmälan kallas ibland för "drive-in". När det är föranmälan går utställningen till på samma sätt som en officiell utställning men några championat eller titlar delas inte ut. Det brukar däremot vara gott om fina priser på inofficiella utställningar. Inofficiella utställningar är tämligen lokala företeelser och du hittar annonser om dessa i din lokaltidning eller i annonsdelen av Hundsport.

#46 Åh tack så mycket Soffe!
//BrightGloria
- Hemsida
#47 Varsågod!! :-)
#22 Nu var detta skrivit för ett helt år sen och lite till….
Men hon väldigt smal ut på detta kortet. Foto nr 2 såg hon bra ut på.
Vad gav du henne för mat under perioden som första foton är taget??
Tips:
Royal Canin skulle nog hjälpa pälsen bättre :)
Tittade också nyss på din hemsida och såg att hon gått upp mer sen det fotot på #22 och hon ser riktigt söt ut. Men ändå intressant att se vad du gav för mat under den tiden som det fotot togs :)

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Nu är ju bedömningsvarianten förändrad sedan iår. Är det någon som ska kompletteras? Annars kan det ju vara bra att göra folk uppmärksamma på detta bara. :) Det är ju inga band längre, så används inte 1:a pris, 2:a pris, 3:e pris etc. utan "Excellent", "Very Good" o.s.v.
Mvh Ellenfyrkant
Mycket intressant läsning.
Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld
Så ska man ju inte ha en matte som e värdelös på utsällning heller :P För då blir det orättvist resultat.
Det skulle vara intressant också att läsa om de förändringar som kommit sedan artikeln gjordes.
Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld